رویش مجدد دندان

رویش مجدد دندان

رویش مجدد دندان یکی از روش‌های نوین در علم دندانپزشکی است که به وسیله سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد. سلو‌ل‌های بنیادی در دندان‌های شیری و دائمی یافت می‌شوند که به رشد کامل دندان‌ها کمک می‌کنند. این سلول‌ها در بدن باعث ساخت مجدد دندان جدید می‌شوند که این دندان‌ها بر پایه سه بعدی با مواد طبیعی ساخته شده اند.

رویش مجدد دندان در ایران

در سال‌های اخیر در ایران رویش مجدد دندان دائمی تبدیل به موضوع مهمی شده است. با پیشرفت‌های علمی رویش مجدد دندان دائمی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که این امر با روش سلول‌های بنیادی امکان پذیر است. همانگونه که می‌دانید تمساح‌ها دندان‌های قوی دارند و توانایی رویش مجدد دندان دائمی به صورت ژنتیکی دارند آنها توانایی رشد مجدد دندان‌ها را تا ۵۰ بار در طول عمر خود خواهند داشت.

محققین دندانپزشک با مطالعه جزئیات مولکولی و سلول‌های بنیادی این جانوران توانسته‌اند به رویش مجدد دندان دائمی بر روی انسان‌ها دست یابند. در عرض ۹ هفته با استفاده از سلول‌های بنیادی بالغ بیمار می‌توان به رشد مجدد دندان‌ها کمک نمود. پس از رویش مجدد دندان دائمی، دندان جدید جایگزین دندان از بین رفته می‌شود. با این وجود معجزه رویش مجدد دندان در ایران هنوز وجود ندارد.

همچنین بخوانید: قرص چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

رویش مجدد دندان

رویش مجدد دندان دائمی در کودکان

رشد دندان‌ها در کودکان از اهمیت فوق العاده بالایی در سلامت عمومی آنها دارد. رویش مجدد دندان‌های دائمی در این بازه زمانی به افزایش روحیه اجتماعی کودکان و داشتن لبخند زیبا در تمام طول عمر کمک می‌کند. افتادن دندان بچه‌ها یکی از مراحل طبیعی کودکان است که در سن ۶ تا ۷ سالگی اتفاق می‌افتد. که این دندان‌ها در عقب فک ظاهر می‌شوند و تا آخر عمر باید به خوبی از آنها مراقبت کرد.

دندان‌های آسیاب به شکل دادن قسمت پایینی صورت و پر کردن قسمت خالی فک کمک نموده و باعث سلامت سایر دندان‌ها می‌شود. در سن ۱۳ سالگی اکثر بچه‌ها ۲۸ عدد دندان دائمی دارند. سن دقیق و ترتیب افتادن دندان‌های شیری کودکان به عوامل مختلفی از جمله زمینه‌های ارثی بستگی دارد.

آخرین دندان‌هایی که یک فرد در طول زندگی خود در می آورد دندان عقل است که در سن ۱۷ تا ۲۱ سالگی در می‌آید. این دندان به دیگر دندان‌ها فشار وارد می‌کند و باعث آسیب به آن‌ها می‌شود. به تدریج ۳۲ دندان دائم جایگزین دندان‌های شیری می‌شود که ۱۶ دندان در فک بالایی و ۱۶ عدد در فک پایین قرار می‌گیرد. برای داشتن دندان‌های دائمی و ماندگار باید مراقبت صحیح از دهان و دندان را از کودکی رعایت کنید. در هنگام از بین رفتن دندان دائمی در سن کودکی می‌توان از روش‌های بنیادی رویش مجدد دندان دائمی استفاده نمود.

رویش مجدد دندان در بزرگسالی

در چند سال اخیر با پیشرفت‌های بالا در فناوری دندان رویش مجدد دندان با سلول‌های بنیادی ایجاد شده است. این روش یک درمان دندان‌پزشکی احیا کننده است که به رشد مجدد دندان‌های از بین رفته کمک می‌کند. همانگونه که می‌دانید از بدن انسان دارای سلول‌های مختلفی است که با کمک سدول‌های بنیادی می‌توان به رویش مجدد دندان‌ها در تمام سنین کمک نمود.

محققان با مطالعه سلول‌های بنیادی دندان توانسته‌اند به تحریک رشد مجدد دندان‌ها کمک کنند. این فناوری در مراحل اولیه قرار دارد که با این روش احیا کننده دندانپزشکی کمک خوبی می‌کند. دانشمندان با مطالعه بر روی چگونگی رشد سلول‌های بنیادی دندان سعی می‌کنند امکان رشد مجدد دندان در تمام مراحل زندگی فراهم کنند. با این روش امکان رشد مینای دندان در هر زمانی امکان پذیر است.

دانشمندان یک مدل سه‌ بعدی از سلول‌های بنیادی ایجاد کرده اند که با استفاده از آن می‌توان به ترمیم بلوک ساختمانی دندان‌ها کمک نمود. با کمک سلول‌های بنیادی می‌توان به ترمیم حفره‌ها و درمان مشکلات سلامت دهان استفاده کرد. با کمک سلول‌های بنیادی دندانی را از دندان‌های که به طور طبیعی از بین رفته است استخراج می‌کنیم.

سلول‌های از دست رفته را منجمد نموده و با استفاده از بانک زیستی نگهداری می‌کنیم. سلول‌های بنیادی برای شخصی سازی درمان دندان به کار می‌رود و در آزمایش‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی به کار می‌رود. دندان پزشکان از سلول‌های بنیادی دندان برای پر کردن حفره‌ها و ترمیم دندان‌های آسیب دیده به طور ایمن استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: 12 روش خانگی برای سفید کردن دندان

رویش مجدد دندان

رویش مجدد دندان در پیری

افراد سالمند در سن بالای ۱۰۰ سال با کمک سلول‌های بنیادی می‌توانند به رویش مجدد دندان‌های دائمی خود کمک کنند. افراد سالمند در سنین بالا می‌توانند دندان جدید درآوردن که این دندان‌ها کامل طبیعی و دائمی هستند. افراد پیر به دلیل تحلیل رفتن استخوان‌های لثه و فک دندان‌های نهفته آن طی زندگی که سال‌ها خود نمایان نکرده است به طور ناگهانی در سن بالای ۱۰۰ سالگی ایجاد می‌شود. به گفته محققان رویش جدید دندان در افراد بالای صد سال پایه و اساس علمی ندارد.

رویش مجدد دندان طب سنتی

با استفاده از طب سنتی می‌توان به رویش مجدد دندان و ترمیم دندان‌های آسیب دیده کمک نمود. از نظر طب سنتی استفاده از روغن حنظل می‌توان به رویش مجدد دندان و ترمیم دندان‌ها دائمی کمک نمود. در صورتی که دندان سوراخ باشد باید به قدری روغن حنظله را داخل دندان بریزید و با یک پارچه که کتان باشد به آن آغشته کنید روی سوراخ دندان قرار دهید که بعد از چند روز سوراخ دندان پر می‌شود.

اگر ریشه دندان آسیب دیده و به عصب کشی نیاز است باید دو قطره روغن حنظل در گوش طرف دندان بریزید، دندان مثل بقیه استخوان‌ها به راحتی ترمیم می‌شود برای بازسازی دندان شکسته می‌توان از سعد استفاده نمود. ریختن روغن ابوجهل بر روی دندان خراب به درمان عصب دندان کمک نموده و باعث از بین رفتن درد دندان می‌شود.

طب سنتی ایران به عنوان یکی از مهمترین آثار فرهنگی و تمدنی ایرانیان است که همواره علاقه‌مندان خاص خود را در سراسر جهان دارد. اثرات جانبی این داروها نسبت به داروهای شیمیایی بسیار کم است. مجموعه ما به عنوان یکی از فعال‌ترین مجموعه طب سنتی ایران است که به بررسی و تحقیق بیماری‌های دندان می‌پردازد.

رشد مجدد دندان کشیده شده؟

رشد مجدد دندان کشیده شده یک فرآیند بسیار پیچیده است و در حقیقت، در حالت طبیعی، دندان‌های کشیده شده جدیداً رشد نمی‌کنند. دندان‌ها در بزرگسالی کاملاً تشکیل می‌شوند و پس از آن، فقط توانایی ترمیم خود را دارند. در صورتی که یک دندان کشیده شود، غشای لثه و بافت‌های اطراف آن ممکن است بهبود یابند و جای خالی دندان را پوشش دهند، اما این فرآیند بهبود برای رشد دندان جدید نیست.

با این حال، در حال حاضر تحقیقاتی در حوزه ترمیم و جایگزینی دندان در حال انجام است. روش‌هایی مانند تزریق سلول‌های بنیادی، فناوری‌های ساخت دندان با استفاده از پرینتر سه بعدی، و استفاده از دندان مصنوعی پیشرفته در حال بررسی هستند. این تحقیقات و فناوری‌ها می‌توانند در آینده بهبود قابل توجهی در امکان رشد مجدد دندان‌ها ایجاد کنند. با این حال، هنوز تاکنون روش‌هایی که بتوانند به طور کامل و بدون مشکلات رشد دندان جدید را فراهم کنند، در عمل استفاده شده و تایید شده نیستند. در هر صورت، برای درمان جایگزینی دندان‌های کشیده شده، روش‌های مانند دریافت ایمپلنت دندانی یا استفاده از پروتزهای دندانی معمولاً به عنوان راه حل‌های قابل قبول استفاده می‌شوند و توسط دندانپزشک توصیه می‌شوند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
دیدگاه های درج شده:

5 پاسخ به “رویش مجدد دندان”

  1. مهدی گفت:

    کسی با روش طب سنتی درمان هم شده؟

  2. حجت گفت:

    من در سن 28سالگی دندان اضافی پیدا کردم و رشد کرده اندازه یک دندان کامل شده

  3. مریم کمالی گفت:

    من فوبیا دندان پرشکی داشتم و الان یک خانم۴۵ساله ام که تمام دندانهای من ریخته و ریشه ها مونده چگونه و به کجا مراجعه کنم برای رویش مجدد دندانهایم ایا میشه راهنمایین کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *