تعداد دندان های عقل

تعداد دندان های عقل

دندان عقل در فک بالا و پایین رشد می کند و آخرین دندان هم می باشد. سن رشد دندان عقل از 17 تا 27 سالگی متغیر می باشد. در فک بالا و پایین به طور جداگانه 2 عدد دندان عقل، رشد می کند و در مجموعه هر فردی 4 دندان عقل دارد. استحکام دندان های عقل، چندان زیاد نیست و معمولا خیلی سریع پوسیده و خراب می شوند.

درد دندان عقل به کجا می زند؟

در زمان رشد دندان عقل، فشار زیادی به لثه وارد می شود؛ به طوری که گاهی لثه شکاف بر می دارد و جویدن غذا را برای افراد دشوار می کند. افزون بر احساس درد در قسمت لثه و فک، گاهی ما درد ناشی از رشد این دندان ها را در ناحیه سر و گوش هم احساس می کنیم. زمانی که عصب دندان هم درگیر درد می شود مطمئنا درد در بسیاری از بخش های سر و صورت احساس می شود. همانطور که می دانید دندان های عقل، آخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند. چون فضای کمی برای رشد این دندان ها وجود دارد بنابراین رویش آنها با رویش دندان های دیگر کاملا متفاوت است.

البته درد دندان عقل تنها مربوط به رویش آن نیست. در مواقعی هم که دندان عقل دچار مشکل و خرابی می شود هم درد ایجاد می کند. اگر درد دندان به خاطر خرابی آن باشد ممکن است باعث ایجاد عفونت و کیست شود؛ که در این حالت ما درگیر سردرد و گوش درد قرار می گیریم.

از آنجایی که این دندان ها از درون لثه بیرون می آیند بنابراین تورم لثه هم ایجاد می کنند که با درد همراه است. افزون بر مواردی که نام برده شد باید دانست که در اثر فشاری که به دندان های مجاور هم وارد می کند گاهی درد را سایر دندان ها احساس می کنیم. افرادی که تجربه رویش دندان عقل را دارند می دانند که رشد این دندان ها آزار دهنده است. اگر درد دندان عقل، خیلی شما را اذیت می کند می توانید از روش های مختلفی برای تسکین این درد استفاده کنید. استفاده از مسکن ها، آب نمک و کمپرس سرد، معمول ترین روش هایی هستند که جهت تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرند.

علائم درد دندان عقل

برخی از علائم می تواند به طور مستقیم نشان دهنده درد دندان عقل باشند که به آنها اشاره خواهیم کرد. اولین نشانه این دندان، مربوط به تحریک لثه می باشد. لثه محل رویش دندان عقل است پس احساس درد در این نقطه کاملا طبیعی می باشد. گاهی درد لثه با سوزش و خارش همراه است در این حالت نباید مسواک زدن را فراموش کنید چرا که ممکن است دندان عقل عفونی شود.

یکی دیگر از این علائم، احساس درد مکرر است. از زمان رشد دندان تا زمانی که به طور کامل رشد می کند با درد همراه است. این درد از کم شروع شده و به مرور زمان بیشتر هم می شود تا جایی که آستانه تحمل افراد را پر می کند. قرمزی لثه هم از علائم دندان عقل می باشد. درست در قسمتی از لثه که دندان رشد می کند التهاب و قرمزی ایجاد می شود که بعد از رشد کامل دندان این علائم بهبود می یابند.

علائم درد دندان عقل

در برخی از موارد هم در لثه لکه های سفیدی را مشاهده می کنیم که نشان دهنده دندان عقل هستند. همچنین اگر سطح لثه را با انگشت لمس کنید متوجه سفتی آن می شوید که در این حالت درد آن را هم به خوبی احساس خواهید کرد. زمانی که لثه برای عبور دندان شکافته می شود به راحتی آب و مواد غذایی به درون آن راه پیدا می کند. باز بودن لثه موجب می شود که باکتری های مضر و ویروس ها در این قسمت تکثیر یابند و باعث ایجاد عفونت شوند. با این حساب باید عفونت را هم یکی از علائم مهم دندان عقل بدانیم که در صورت عدم درمان آن به طور قطعی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

فشار دندان عقل به دندان های دیگر

انتهایی ترین دندانی که در سنین جوانی رشد می کند دندان عقل است. در همه افراد رویش این دندان در فک های بالا و پایین با درد همراه است. از آنجایی که تا سن رویش دندان عقل، تمامی دندان های دائمی رشد کرده اند بنابراین فضای کمی برای رویش این دندان وجود دارد.

کمبود فضا موجب می شود که دندان عقل در حین رشد فشار زیادی به دندان های دیگر بیاورد؛ که در مواردی این فشار، سبب کج شدن دندان های مجاور می شود. توجه داشته باشید که اگر فضای کافی برای رویش این دندان باشد میزان فشار به مراتب کمتر خواهد بود. اگر رشد دندان عقل، موجب آسیب به دندان های دیگر شود لازم است فورا آن را بکشیم. نکته مهم در مورد دندان های عقل این است که به روش های مختلفی رشد می کنند. برخی از این دندان ها به طور کامل روییده می شوند به گونه ای که ما آنها را مشاهده کی کنیم.

فشار دندان عقل به دندان های دیگر

حال برخی دیگر از این دندان ها به صورت نیمه نهفته رشد می کنند؛ به طوری که فقط قسمت تاج دندان از لثه خارج می شود. یکی دیگر از حالت های رشد دندان عقل، نهفته است. در روش نهفته دندان از ریشه خارج نمی شود و در زیر لثه باقی می ماند. دندان هایی که رشد آنها به صورت نهفته است خیلی خطرناک می باشند و باید جراحی ریشه دندان انجام بگیرد. بسیاری از دندانپزشکان دندان عقل را زائد می دانند چرا که باعث فشار بر روی دندان های دیگر می شود.

حال بدانید که این دندان علیرغم فشار زیادی که به دندان های سالم مجاور وارد می کند طول عمر چندان زیادی هم ندارد. توصیه می گردد تا پیش از زمانی که دندان عقل، برای دندان های دیگر شما مشکل ایجاد کنند آن را بکشید. هرگز فشار ناشی از رویش دندان عقل را بی اهمیت فرض نکنید؛ چرا که با این کار سبب کج شدن دندان ها شده و شما را مجبور به انجام ارتودنسی خواهد کرد. میزان حساسیت دندان عقل بسیار بالا است به همین خاطر خیلی سریع هم پوسیدگی پیدا می کند. با تخریب عصب دندان عقل، دندان به طور کامل از بین می رود و ناچار به کشیدن آن هستیم.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *