درمان خانگی عفونت دندان عقل

عفونت دندان عقل

دندان عقل از دندان هایی است که در اواخر دوران نوجوانی و اوایل جوانی در انتهای دهان رشد می کنید. این دندان در معرض پوسیدگی و عفونت شدیدی قرار دارد. زیرا مکان قرارگیری آن در دهان، در قوس انتهایی فک است. به همین دلیل احتمال مسواک خوردن و تمیز شدن آن، کم است.

علائم عفونت دندان عقل

شایع ترین علائم عفونت دندان عقل، درد است. اگر این عفونت زیاد باشد منجر به پوسیده شدن آن می شود و کم کم درد و پوسیدگی به عصب دندان کشیده می شود. در این صورت راهی جز خشک کردن عفونت و عصب کشی دندان، نیست. تازه این در صورتی است که دندان عقل درست در سر جای خود قرار داشته باشد. اگر از نوع نهفته یا نیمه نهفته باشد، کار به جراحی خواهد کشید.

بوی بد دهان، تب و احساس ناخوشایندی در دهان از دیگر علائم عفونت دندان عقل است. وقتی دندان عقل عفونت میکند، درد آن وحشتناک است. یکی از کارهایی که می توان انجام داد این است که در خانه و به شیوه کاملا خانگی، درد آن را ساکت کرد و عفونت آن را از بین برد.

در صورتی که به دندان پزشک مراجعه کنید، او هم تا زمانی که عفونت دندان از بین نرود، دست به ترمیم یا جراحی آن، نخواهد زد. مگر در مواقعی که مجبور به کشیدن آن باشد. بر همین اساس، قرص عفونت دندان عقل برای شما تجویز می کند. البته این قرص، مخصوص دندان عقل نیست. بلکه نوعی چرک خشک کن است که برای عفونت هر دندانی کاربرد دارد.

شما می توانید با به کارگیری اقدامات ساده در خانه، از شر عفونت دندان عقل خلاص شوید. یکی از اقدامات بسیار معروف که همه در خانه آن را انجام می دهند و تاثیر آن نیز در مواقعی می تواند بسیار زیاد باشد، استفاده از آب نمک است. نمک می تواند عفونت های موجود در دندان عقل را از بین ببرد اما به شرطی که این کار را چند روز پشت سر هم انجام دهید.

این کار منجر به بهبود زخم های ناشی از عفونت دندان عقل می شود. گاهی وجود همین زخم ها در گوشه و کنار دندان عقل، می تواند منجر به درد و احساس سوزش شود.

عفونت دندان عقل

درمان عفونت دندان عقل در طب اسلامی

در طب اسلامی، عفونت دندان عقل و هر کدام از دندان ها مورد بررسی قرار گرفته است و راه حل های بسیار موثری در این زمینه توسط کارشناسان ارائه شده است. هر کدام از این راه و روش ها می تواند منجر به خشک شدن چرک و عفونت دندان عقل شود. خوشبختانه درمان عفونت دندان عقل به شیوه طب سنتی، بسیار ارزان تمام می شود و امکان انجام آن در خانه، وجود دارد.

در طب اسلامی استفاده از چند مورد زیر می تواند در درمان عفونت دندان عقل، بسیار موثر باشد:

  • پوست انار تاثیر بسیار زیادی در درمان عفونت و آبسه دندان عقل دارد. کافیست جوشانده آن را برای عفونت دندان عقل استفاده کنید. این دارو بسیار ارزان تمام می شود اما تاثیر آن باور نکردنی است.
  • استفاده از ترکیب عسل و سیاه دانه یا همان دوسین برای کاهش درد دندان عقل و عفونت آن، موثر است همچنین می تواند جایگزین خوبی برای انتی بیوتیک ها باشد.
  • استفاده از 5 عدد میخک می تواند تاثیر فوق العاده ای در درمان درد دندان عقل و از بین بردن عفونت آن داشته باشد. این راه را امتحان کنید. اصلا پشیمان نمی شوید.
  • ترکیب عسل و دم کرده پونه و آویشن برای درمان درد لثه و دندان عقل روش خوب و موثری است.
  • اگر می خواهید کمی از درد دندان عقل و عفونت آن کاسته شود، سرکه و عسل را در دهان مزه مزه کنید. البته دقت داشته باشید که منظور از سرکه، سرکه ها طبیعی و خانگی است و منظور از عسل هم، عسل طبیعی است. زیرا عسل غیر طبیعی می تواند به پوسیدگی بیشتر دندان منجر شود.

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان عقل

آنتی بیوتیک های موثر و کاهنده عفونت دندان عقل در داروخانه ها زیاد است. اما خوردن آنتی بیوتیک و مسکن، ممکن است محدودیت داشته باشد. اگر به جای مصرف آنتی بیوتیک و قرص های مخصوص دندان درد، از روش های خانگی استفاده شود، هیچ عوارضی دامنگیر فرد نخواهد شد.

برخی از آنتی بیوتیک های موثر خانی شامل موارد زیر است که می توان از آن برای از بین بردن عفونت دندان استفاده کرد:

  • استفاده از روغن میخک
  • استفاده از آویشن
  • جوش شیرین هم می تواند درد و عفونت را کم کند.
  • کمپرس سرد و گذاشتن آن روی دندان به مدت کوتاه
  • اسانس آویشن

روغن میخک خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند چرک دندان عقل را از بین ببرد. کمپرس سرد، می تواند مسیر عصبی انتقال درد را متوقف کرده و درد کاهش بیاید. جوش شیرین نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و استفاده از آن بسیار موثر است.

عفونت دندان عقل

درد دندان عقل، چند روز طول می کشد؟

معمولا دندان درد زمانی آغاز می شود که وضعیت پوسیدگی و عفونت آن، کمی طولانی شده باشد. در خیلی از موارد، فرد مدت ها دچار پوسیدگی دندانی شده است اما متوجه نیست و دردی هم حس نمی کند. اما به محض زیاد شدن عفونت و رسیدن پوسیدگی به سطوح عمیق تر، درد هم آغاز می شود.

این درد تا زمانی ادامه پیدا می کند تا شما فکری برای از بین بردن عفونت دندان عقل کنید. اگر دندانپزشک تشخیص به کشیدن آن دهد، نهایتا بعد از 24 الی 48 ساعت، درد دندان متوقف می شود. اگر کشیدن دندان نیاز به جراحی لثه و خارج کردن دندان عقل داشته باشد، ممکن است تا 3 الی 4 روز درد داشته باشد.

داروی گیاهی برای عفونت دندان عقل

در بین داروهای گیاهی که برای درمان درد و عفونت به کار می رود، می توان چند مورد مهم را برای درمان عفونت دندان عقل، به کار برد.

یکی از این گیاهان موثر، میخک است. میخک خواص آنتی بیوتیکی فراوانی داشته و خیلی سریع می تواند عفونت دندان را از بین ببرد.

دومین گیاه موثر در کاهش درد، هندوانه ابوجهل است. این هندوانه بسیار کوچک بوده و اصلا قابل خوردن نیست زیرا بسیار تلخ است. از این هندوانه می توان روغنی بدست آورد به نام روغن حنظل که می تواند عفونت باکتریایی دندان را خشک کند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *