آیا پر کردن دندان بدون عصب کشی ممکن است؟

پر کردن دندان بدون عصب کشی

دندان شما بر اثر عوامل مختلفی نظیر: ضربه، پوسیدگی و کرم خوردگی می تواند با مشکلات مختلف در قسمت سطحی دندان مواجه شود و در نتیجه پالپ دندان ضعیف شده و در نهایت برخی از قسمت های مختلف دندان با تغییر رنگ و حفره مواجه می شود. در واقع در اثر عوامل مختلف مخرب این مشکل ایجاد شده و در اولین اقدام پزشک پس از بررسی های لازم اقدام به پر کردن دندان به کمک این مواد مخصوص می کند، چون در غیر این صورت اندازه حفره بزرگ تر شده و احتمال آسیب دیدن کانال دندانی وجود دارد.

تحت چنین شرایط پیچیده ای امکان آسیب دیدگی دندان به طور کامل نیز وجود خواهد داشت پزشک متخصص در این موقعیت حساس اقدام به پر کردن دندان بدون عصب کشی می کند و در این روش از پر کردن بنا بر صلاحدید پزشک باقی ماندن ریشه کانال دندانی جایز است، برای پرکردن حفره ایجاد شده نیز استفاده از مواد پرکننده مناسب یک شرط است. پرکردن دندان مطابق با این روش در مدت زمان کوتاه تری انجام می گیرد.

نحوه پرکردن دندان بدون عصب کشی

در واقع در این روش دندانپزشک ابتدا اقدام به تزریق بی حسی در محل مورد نظر می کند و سپس در گام بعدی به کمک تجهیزات مخصوص پوسیدگی های ایجاد شده در سطح دندان را حذف کرده و پالپ دندان را برای پرکردن با مواد مخصوص آماده می کند. هر یک از دندان های شما می تواند با این موقعیت حساس رو به رو شود و به همین علت نوع دندان در انتخاب پرکننده حرف اول را می زند.

معمولا از پرکننده های کامپوزیتی که رنگی مشابه با بافت دندانی دارند، برای دندان های جلویی استفاده می کنند، تا زیبایی لبخند شما حفظ شود. همچنین برای دندان های پشتی از ماده ای مخصوص به نام آمالگام استفاده می شود، که از ترکیب چندین فلز تولید شده است و در برابر هرگونه ضربه ای بیشترین میزان از مقاومت را از خود نشان می دهد، همچنین هر یک از این مواد پرکننده ذکر شده پس از ۲۴ به استحکام و مقاومت کافی دست پیدا می کنند. در نهایت پزشک پس از قرار دادن مواد پرکننده آن را با سایر دندان های دیگر فیکس می کند و دندان شما کارایی قبلی خود را خواهد داشت و ریشه دندانی شما حفظ می شود.

 پر کردن دندان بدون عصب کشی

مزایای پرکردن دندان بدون عصب کشی چیست؟

این روش دارای مزیت های است و همچنین عوارض خاصی را برای دهان و دندان شما به ارمغان نمی آورد. این مواد از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورت مراقبت اصولی تا بیش از ۱۰ سال طول عمر خواهند داشت و این مواد به هیچ عنوان با گذشت زمان دچار خوردگی نمی شوند و باعث تخریب بافت دندان های مجاور نشده و همچنین ظاهری زیبا و بدون نقص را برای دندان شما به وجود می آورد.

این نوع از پرکننده های استاندارد از مقاومت کاملا بالایی در برابر هرگونه عامل مخربی برخوردار هستند و همچنین باعث آسیب دیدگی سایر قسمت های دندانی نمی شود. پرکردن دندان بدون عصب کشی از گستردگی بیشتر پوسیدگی و کرم خوردگی دندان جلوگیری به عمل می آورد و این مواد پرکننده فشارهای وارد شده به فک را به راحتی تحمل می کند.

مراقبت های لازم برای دندان پرشده بدون عصب کشی

قطعا هر دندانی که عملیات درمانی روی آن انجام شده است، نیازمند مراقبت های خاصی می باشد. در ۲۴ ساعت اول که دوره نقاهت پرکردن دندان نامیده می شود، شما باید مراقبت بیشتری داشته باشید و از وارد کردن هرگونه فشار به این ناحیه جلوگیری کنید. در ۲۴ ساعت اول از خوردن مواد غذایی سفت به شدت بپرهیزید و مسواک زدن را به هیچ عنوان فراموش نکنید، پس از خوردن مواد غذایی مختلف دندان های خود را به کمک مسواک، خمیر دندان و نخ دندان به خوبی تمیز کنید.

مصرف مواد غذایی قندی را کمتر کرده، تا شانس بروز پوسیدگی دوباره در محل را کاهش دهید، اگر دندان های شما بیش از حد حساس است و بیشتر با پوسیدگی درگیر می شود. حتما روزی یک بار از دهان شویه استفاده کنید، تا ph دهان و دندان شما تنظیم شده و همچنین عامل بروز هرگونه عفونت باکتریایی حذف شود. در نهایت مراجعه دوره ای به دندانپزشک متخصص حرف اول را می زند، تا در صورت بروز هرگونه مشکل در زمان مناسب اقدام به درمان کنید.

 پر کردن دندان بدون عصب کشی

عوارض پرکردن دندان بدون عصب کشی

قطعا هر یک از روش های درمانی در صورت عدم رعایت اصول مربوط به آن عوارض خاصی را برای بیمار به وجود خواهد آورد. در این خصوص نیز در صورت عدم مراجعه به متخصص درمان ریشه امکان بروز هرگونه عوارضی در قسمت دهان و دندان شما وجود دارد، چون چنین افرادی دارای تجربه کافی در این زمینه نیستند و عملکرد مناسب را در نهایت از خود نشان نمی دهند و همچنین فرد درمانگر بر اساس وضعیت لثه و دندان روش درمانی مناسب را انتخاب نمی کند. تحت چنین شرایطی امکان درگیری شما با عوارض وجود دارد.

قیمت پرکردن دندان بدون عصب کشی

همان طور که می دانید، در این روش فقط پالپ دندان مورد درمان قرار می گیرد و به هیچ عنوان ریشه و کانال دندانی درگیر نیست و فقط سطح دندان با مواد پرکننده درمان می شود. به همین علت این روش به نسبت پرکردن دندان با عصب کشی دندان از قیمت کمتری برخوردار می باشد و همچنین شما با هزینه ای کمتر می توانید پرکردن دندان خود را انجام دهید. عامل اصلی تعیین کننده قیمت در این روش نوع پرکننده به کار رفته در سطح دندان می باشد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

2 پاسخ به “آیا پر کردن دندان بدون عصب کشی ممکن است؟”

  1. رضا گفت:

    سلام ببخشید من ۲۴ ساعته که یه دندون جلویی بدون عصب کشی پر کردم با صلاح دید پزشک الان بعد ۲۴ ساعت نوشیدنی سرد میخورم میزنه به همون دندون که پر کردم آیا این به مرور زمان بهتر میشه یا به عصب کشی نیاز داشته ممنون اگه پاسخ بدین لطفاً اگه پاسخ دادین به ایمیلم بزنید که من بتونم ببینم جواب ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *