جویدن ادامس برای دندان مفید است یا مضر

جویدن آدامس

تاثیر آدامس بر روی دندان‌ها می‌تواند موضوع مهمی باشد که ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. جویدن آدامس می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر روی دندان‌ها داشته باشد و این کاملا بسته به نوع آدامس انتخاب شده دارد. جویدن آدامس از سال‌های دور تا به الان رواج داشته است و این می‌تواند به دلیل اثرات مفید جویدن آدامس بر روی دندان‌ها باشد. البته این را به یاد داشته باشید که در قدیم از آدامس‌های طبیعی استفاده می‌شد، در حالیکه امروزه بیشتر آدامس‌های موجود در بازار صنعتی بوده و حاوی شکر هستند.

انتخاب آدامس مناسب برای سلامت دهان و دندان

سلامت دهان و دندان به طور مستقیم وابسته به غذاهای مصرفی ما است. آدامس هم از این قاعده مستثنی نیست و همانند مواد خوراکی دارای شکر، اگر به صورت مداوم از آدامس‌های حاوی قند استفاده شود، خطر آسیب به دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها وجود دارد. این در حالی است که جویدن آدامس بدون قند، خصوصا بعد از غذا بسیار مفید بوده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. هنگام انتخاب آدامس حتما به بدون قند بودن آن توجه کنید و آدامس‌های حاوی مواد شیرین کننده از جمله آسپارتام، سوربیتول، مانیتول یا زایلیتول که به دندان آسیب نمی‌رسانند را انتخاب کنید. این نوع آدامس‌ها اگرچه شیرین هستند اما در ساخت آن‌ها از شکر استفاده نشده و آدامس بدون قند نام دارند. دقت کنید که جویدن آدامس هرگز جایگزین روش‌های شستشوی دهان و دندان که همان مسواک زدن و استفاده از نخ دندان است، نمی‌شود.

یک آدامس خوب از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

ترکیبات اصلی آدامس شامل موارد زیر است که بسته به نوع آدامس ممکن است کمی تفاوت در ترکیبات وجود داشته باشد.

صمغ: یکی از ترکیبات اصلی آدامس است که به تقویت ساختار آن کمک کرده و از یک گیاه به دست می‌آید.
شیرین کننده‌ها: بسته به نوع آدامس ممکن است از انواع مختلفی شیرین کننده مصنوعی و طبیعی استفاده شود.
پر کننده‌ها: برای قوام دادن به آدامس از کلسیم کربنات و تالک استفاده می‌شود.
مواد نرم کننده: صمغ گیاه به تنهایی سفت بوده و برای نرم کردن آن از موادی چون گلیسیرین، پارافین و روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود.
مواد رنگی و اسانس‌ها: به منظور رنگ‌‌ دهی و طعم دار کردن آدامس از انواع مختلفی مواد طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود.
مواد سفید کننده: در بعضی از آدامس‌ها ممکن است از ترکیبات سفید کننده و محافظتی دندان همچون جوش شیرین، فلوراید، کلسیم کربنات و ویتامین D استفاده شود.

تاثیرات مثبت جویدن آدامس

قند موجود در آدامس‌ها می‌تواند تاثیر منفی بر روی سلامت دندان و حتی سلامت بدن، داشته باشد؛ اما در صورتی که از آدامس‌های بدون قند استفاده شود، جويدن آدامس می‌تواند تاثیرات مثبت زيادی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است.

خوشبو شدن دهان:

علاوه بر اینکه جویدن آدامس یک نوع سرگرمی است، اکثر اوقات آدامس را برای خوشبو کردن دهان استفاده می‌کنیم. آدامس‌ها در انواع مختلف تولید می‌شوند که حاوی طعم دهنده بوده و دهان را خوشبو می‌کنند. به این ترتیب به سادگی می‌توانید از آن برای خوشبو کردن دهان و دندان استفاده کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان:

یکی از اصلی‌ترین فواید جویدن آدامس بدون قند، جلوگیری از پوسیدگی دندان است. اگر عادت کنید هر بار پس از مصرف غذا به مدت ۲۰ دقیقه آدامس بجوید، به سلامت دندان‌هایتان کمک کرده اید. جویدن آدامس باعث از بین رفتن قند و مواد غذایی موجود بر روی دندان‌ها می‌شود و زمینه فعالیت باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهد. در واقع با عبور آدامس در میان منافذ دندان‌ها، قند و پسماند مواد غذایی از لابه‌لای دندان‌ها جدا می‌شوند و به این ترتیب، آدامس می‌تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان، مفید واقع شود.

افزایش ترشح بزاق دهان:

جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق در دهان می‌شود و این بزاق باعث رقیق شدن اسیدهایی می‌شود که به جهت هضم غذا ترشح شده اند. در واقع با جویدن آدامس ترشح بزاق تا ۱۰ برابر بیشتر شده و همین باعث کاهش غلظت اسید موجود در دهان می‌شود. اسید نقش مهمی در افزایش سرعت پوسیدگی دندان‌ها دارد. همچنین در داخل بزاق آنزیمی وجود دارد که به از بین بردن باکتری‌های مضر کمک می‌کند. بنابراین به افرادی که بنابر دلایلی نمی‌توانند از یک سمت دهان خود استفاده کنند، توصیه می‌شود که آدامس بجوند تا پلاک و باکتری‌های مضر از بین برود.

تاثیرات منفی جویدن آدامس

در صورتی که از آدامس‌های معمولی و حاوی شکر استفاده شود، می‌تواند به مرور باعث خرابی دندان‌ها شود. از مهم‌ترین مضرات جویدن آدامس می‌توان به این موارد اشاره کرد.

پوسیدگی دندان:

در صورتی که از آدامس‌های حاوی شکر استفاده کنید، احتمال پوسیدگی دندان بالا می‌رود. قند اصلی‌ترین منبع غذایی باکتری‌ها بوده و در محیط تاریک و مرطوب دهان، باکتری‌ها با استفاده از این قند رشد کرده و باعث تولید مواد اسیدی می‌شوند که منجر به خرابی دندان‌ها می‌شود.

آزاد شدن جیوه در دهان:

آدامس برای دندان‌های پر شده مضر است. شکر موجود در آدامس باعث خوردگی و پوسیدگی جیوه موجود در دندان‌های پر شده می‌شود. این جیوه آزاد شده برای بدن بسیار سمی است و می‌تواند وارد خون شده و باعث مسمومیت شود.

آسیب به مفاصل فک:

علاوه بر دندان، زیاده روی در جویدن آدامس می‌تواند باعث آسیب به مفاصل فک شود. چراکه حین جویدن آدامس فقط مفاصل یک طرف دهان درگیر بوده و این می‌تواند توازن فعالیت ماهیچه‌ها را به هم بزند و باعث اختلال در عملکرد مفاصل فک شود.

اسهال:

الکل‌های قندی که برای شیرین کردن آدامس‌های بدون قند استفاده می‌شود، ملین بوده و مصرف زیاد آدامس می‌تواند باعث اسهال و ناراحتی‌های گوارشی شود. همچنین این الکل‌ها برای افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند مضر بوده و باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

بهترین زمان جویدن آدامس

ادامس جویدن
اگرچه آدامس فواید زیادی دارد اما نباید هنگامی که ناشتا هستید از آدامس استفاده کنید. بهترین زمان جویدن آدامس بعد از غذا است چراکه علاوه بر تمیزی دهان و دندان، باعث ترشح بیشتر شیره گوارشی شده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. همچنین جویدن آدامس بعد از غذا باعث می‌شود تا تمایل افراد برای مصرف خوراکی‌هایی با کالری بالا کاهش یابد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *