ترمیم و تقویت مینای دندان در خانه

ترمیم و تقویت مینای دندان در خانه

مینای دندان، یک لایه سخت و در عین حال شکننده است که از دندان در برابر پوسیدگی و آسیب های خارجی محافظت می کند. مینا از مواد معدنی مختلفی تشکیل شده است که عمده‌ترین آن‌ها کلسیم و فلوراید است.
این لایه خارجی دندان، سخت ترین بافت بدن انسان شناخته می شود. با این حال، برخی عوامل می تواند آن را از بین برد. ترمیم مینا بسیار دشوار است، زیرا این لایه توانایی بازسازی را ندارد. اما این امکان وجود دارد که ترک های ایجاد شده، به دلیل بروز آسیب های جزئی اصلاح شود و برای این کار نیازی به مشورت با پزشک نیست. روش‌هایی وجود دارد که می توانید در خانه مینای دندان را تقویت و ترمیم کنید.

ترمیم و تقویت مینای دندان در خانه

 

دلایل آسیب مینای دندان

آیا به همین راحتی می توان سخت ترین بافت بدن انسان را از بین برد؟ عوامل متعددی وجود دارد که می تواند باعث آسیب و تخریب مینا شود.

غذاهای ترش

از جمله خوارکی‌هایی است که باعث تخریب مینای دندان می شوند. مرکبات، ترشی، نوشابه های گازدار و آبجو شامل این گروه غذایی می شود. مصرف مکرر این مواد به نازک شدن پوسته مینا کمک می کند و باعث ترک خوردن مینای دندان می شود.

آسیب فیزیکی

خوردن غذاهای جامد، شکستن آجیل و سایر اشیاء باعث آسیب فیزیکی به مینای دندان می شود.

مینای دندان می تواند به دلیل برخی بیماری های دستگاه گوارش از یک محیط اسیدی (بزاق) که ترکیب آن را تغییر می دهد، تجزیه شود. اسید معده که به داخل حفره دهان می رود، سطح دندان را فرسایش می دهد.

• آسیب به مینای دندان اغلب می تواند به دلیل استفاده طولانی مدت از آسپرین ایجاد شود.

 

• مسواک زدن سخت و خمیر دندان غیراستاندارد نیز می تواند منبع آسیب فیزیکی به مینای دندان باشد.

 

• اگر از تمیز کردن و سفید کردن دندان در خانه استفاده کنید، ممکن است مینای دندان آسیب ببیند. این به دلیل مسواک زدن دائم دندان ها با جوش شیرین است.

 

• تخریب مینای دندان تقریباً در هر فرد سیگاری نیز قابل مشاهده است.

 

• بهداشت نامناسب و مراقبت ناکافی نیز از عوامل تخریب مینای دندان است. دندان ها باید دو بار در روز تمیز شوند و هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند تا از شر تارتار دندان خلاص شوند.

• عوامل ژنتیکی یک رابطه مهم با سلامت دندان و استحکام مینای دندان دارد.

به طور کلی علت تخریب مینای دندان هر چه باشد باید با آن مبارزه کرد.

درمان مینای دندان با تغذیه

تغذیه پایه و اساس بدن ماست. در صورت نیاز به ترمیم و تقویت مینای دندان می توانید محصولات زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

• لبنیات بیشتری مصرف کنید. آنها حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند که اساس مینای دندان را تشکیل می دهد. شیر، پنیر، ماست و … محصولاتی هستند که باید هر روز در رژیم غذایی یک بزرگسال و یک کودک قرار گیرند.
• ترمیم مینای دندان توسط مقادیر زیادی بزاق انجام می شود. برای تقویت این کار می توانید هر روز مقداری کرفس بخورید.

• پنیرهای سفت و سخت حاوی مقدار زیادی فسفات، فلوراید و کلسیم هستند.

• دانه های کنجد حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند. آنها را می توان به سالاد، شیرینی و غذاهای گرم اضافه کرد.

• برای سلامت لثه ها، باید میوه های غنی از ویتامین C مصرف کنید؛ مانند کیوی، توت فرنگی و پرتقال.

• برای از بین بردن پلاک باکتریایی دندان و پاکسازی دهان از میکروب ها باید چای سبز بیشتری بنوشید. در ترکیب آن مواد ضد عفونی کننده خاصی وجود دارد که از سلامت دندان ها محافظت می کند.

این محصولات به طور طبیعی به بازیابی بافت های سالم مینای دندان کمک می کنند.

درمان مینای دندان در طب سنتی

در میان دستورالعمل های طب سنتی، چندین نکته وجود دارد که به شما کمک می کند مینای آسیب دیده دندان را در خانه ترمیم کنید.

• هر روز لثه های خود را به آرامی ماساژ دهید. این کار را می توان با انگشتان دست یا مسواک نرم انجام داد. ماساژ لثه گردش خون را تقویت می کند و به اشباع بافت ها با اکسیژن و ویتامین ها کمک می کند.

• پس از خوردن هر خوراکی، دهان خود را با مقداری آب نمک بشویید. از این گذشته، باقیمانده‌های غذا می‌توانند بین دندان‌ها شروع به پوسیدگی کنند و به غذای باکتری‌ها تبدیل شوند و به تخریب مینای دندان کمک نمایند.

• می توانید هر سه روز یکبار دندان های خود را با زغال فعال مسواک بزنید. قرص های مخصوص باید به صورت پودر در بیایند، سپس در یک مسواک مرطوب فرو برده و با احتیاط بین دندان ها زده شوند.

 

ترمیم مینای دندان در خانه

• یک ماسک موثر برای ترمیم مینای دندان توت فرنگی است. توت فرنگی را باید له کرده و بین لب و دندان پخش کنید. بعد از 10 دقیقه با ماسک آن را بشویید.

• یکی از موثرترین و ایمن‌ترین راه‌ها برای ترمیم مینا و سفید کردن دندان‌ها استفاده از روغن درخت چای است.
روغن باید روی مسواک ریخته شود و با دندان ها مسواک زده شود. یا می توانید چند قطره روغن را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دهان خود را با این محلول بشویید. به هر حال، این دستور را می توان برای رفع بوی بد هم استفاده کرد – به جای شستشوی روزانه از روغن درخت چای استفاده کنید.

• در ظرفی یک قاشق مریم گلی، افسنتین و پوست خرد شده بلوط بریزید. روی این ترکیب آب جوش بریزید و بگذارید یک شب بماند. صبح، این مخلوط باید صاف شود و یک حبه سیر خرد شده به آن اضافه شود. اگر می خواهید از منزل خارج شوید، بهتر است سیر اضافه نکنید چون باعث بوی بد دهان می شود. دهان خود را به مدت یک هفته با محلول در روز 1-2 بار بشویید.

ترمیم مینای دندان با روش های خانگی کار سختی نیست. دستورالعمل های طب سنتی نه تنها ارزان و آسان برای استفاده هستند، تنها نکته منفی این است که برای رسیدن به یک نتیجه واقعی از روش، باید آن را به طور منظم و برای مدت نسبتا طولانی انجام دهید.

ترمیم و تقویت مینای دندان در خانه

مینای دندان، لایه بیرونی سخت دندان است که از آن محافظت می‌کند. از دست دادن مینای دندان می‌تواند منجر به حساسیت دندان، پوسیدگی دندان و حتی عصب کشی دندان شود.

اگر مینای دندان خود را از دست داده‌اید، ممکن است نیاز به عصب کشی دندان یا درمان ریشه داشته باشید. عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که در آن عصب‌های دندان آسیب دیده برداشته می‌شوند. درمان ریشه یک روش دندانپزشکی است که در آن پوسیدگی دندان به پالپ دندان، بافت نرمی که دندان را زنده نگه می‌دارد، رسیده است.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *