ورزش پس از درمان‌های دندانپزشکی

دندان ها با گذشت زمان بر اثر عوامل مختلف محیطی، ارثی و تغذیه نامناسب دچار مشکلات گوناگون اعم از پوسیدگی و کرم خوردگی می شوند. یکی از بهترین روش ها جهت درمان مشکلات مربوط به دندان عصب کشی می باشد، عصب کشی دندان روشی کاملا شناخته شده و مطمئن جهت رفع برخی از مشکلات مربوط می باشد، این روش توسط پزشک متخصص دندان پزشکی صورت می گیرد، یکی از سوالات مهمی که پیرامون عصب کشی دندان وجود دارد، ورزش پس از انجام این روش درمانی است، در ادامه به بررسی تکمیلی ورزش پس از عصب کشی دندان به صورت کامل می پردازیم.

ورزش پس از انجام عصب کشی دندان

فعالیت های ورزشی امروزه به نسبت سال های قبل بیشتر در سنین مختلف مورد توجه قرار می گیرند و سوال برخی از بیماران پس از انجام عصب کشی دندان ورزش در دوران نقاهت می باشد، درباره این موضوع باید خاطر نشان کرد، که در ساعات اولیه پس از عصب کشی دندان وضعیت کلی به گونه ای است، که لثه، ریشه دندان و عصب آن به طور کامل تحریک شده اند و هرگونه فعالیت سنگین و همچنین سبک ورزشی در ساعات اولیه می تواند منجر به خونریزی شده و همچنین باعث تحریک شدن عصب های درد فعال می شود، البته بعد از گذشت چندین ساعت که اوضاع به حالت قبلی خود برگشته و همه چیز نرمال می شود، ورزش بلامانع می باشد و شما به راحتی می توانید هرگونه فعالیت ورزشی را که دوست دارید، ادامه دهید‌.

معایب ورزش پس از عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان برای تمامی دندان ها در هر دو فک قابل اجرا می باشد، انجام فعالیت های بدنی مختلف پس از عصب کشی مجدد دندان دارای معایب و مزایای گوناگونی می باشد، در ادامه به بررسی برخی از معایب پیرامون ورزش پس از عصب کشی می پردازیم:

1. هنگام عصب کشی دندان از مواد بی حسی مختلفی استفاده می شود، که می تواند با افزایش غلظت خون باعث اختلال در سیستم مرکزی شود، جهت جلوگیری از بروز هرگونه مشکل جسمی تا ۱۲ ساعت پس از عصب کشی دندان به هیچ عنوان ورزش کردن توصیه نمی شود.
  2. ورزش بلافاصله پس از انجام عصب کشی می تواند درمان شما را مشکل مواجه کند و حتی میزان درد پس از عصب کشی را افزایش دهد.
  3. فعالیت های سنگین ورزشی باعث افزایش گردش خون می شوند و در نتیجه انجام فعالیت های ورزشی بلافاصله پس از عصب کشی دندان می تواند منجر به خونریزی شدید در محل شود، که به راحتی قطع نمی شود‌.
  4. در صورت انجام ورزش های مختلف پس از عصب کشی دندان احتمال بروز عفونت در محل عصب کشی شده نیز تا ۷۸ درصد افزایش می دهید.
  5. ورزش پس از عصب کشی هر یک از دندان ها در فک بالا و پایین می تواند باعث خشکی حفره دندانی شود.
  6. انجام فعالیت های بدنی در ۲۴ ساعت اول پس از عصب کشی دندان شانس بروز کیست در لثه را افزایش می دهد‌‌.
  7. اگر برای عصب کشی دندان به فرد ماده بیهوشی تزریق شده است، دوره نقاهت او طولانی تر می باشد، چون با انجام فعالیت های ورزشی مشکلات جسمی مختلف دیگری در انتظار فرد می باشد.
  8. برای انجام فعالیت های مختلف ورزشی پس از عصب کشی دندان اصلا عجله نکنید، چون گاهی اوقات مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آیند، که به راحتی قابل درمان نیستند و شما باید وقت و هزینه بیشتری را جهت درمان خود صرف کنید.

طبق نظریه های مختلف پزشکی که در این زمینه وجود دارد، به طور کلی مطابق با داده های علمی جدید جهت حفظ سلامتی هر یک از افرادی که در ۲۴ ساعت گذشته عصب کشی دندان انجام داده اند، باید از هرگونه فعالیت ورزشی فرد بیمار خودداری کند، چون در غیر این صورت علاوه بر اختلال در فرآیند درمانی، با مشکلات مختلفی دیگری نیز قطعا مواجه خواهد شد.

مزایای ورزش پس از عصب کشی دندان

قطعا ورزش کردن پس از مدت زمان معینی می تواند در درمان مشکلات مربوط به دندان های عصب کشی شده موثر شناخته شود، به همین علت بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عصب کشی دندان ورزش ممنوع نیست و مانند گذشته می توانید فعالیت های مختلف ورزشی خود را در ابعاد گوناگون ادامه دهید، برخی از ویژگی های ورزش پس از عصب کشی دندان شامل موارد زیر است:

• ورزش کردن بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عصب کشی دندان می تواند باعث آزاد سازی هورمون های مختلفی در مغز شود، که درد را تا سر ۸۷ درصد کاهش می دهد.
  • به کمک ورزش کردن بعد از اتمام دوره نقاهت عصب کشی دندان می توانید میزان خونریزی را کاهش دهید.
  • ورزش کردن بعد از اتمام دوره نقاهت عصب کشی می تواند باعث بهبود زخم ایجاد شده در بافت لثه شود.
  • به کمک ورزش کردن بعد از گذشت ۲۴ ساعت از عصب کشی دندان می تواند میزان درد را بسیار کاهش دهید، چون در اثر افزایش متابولیسم بدن عصب های درد کمتر تحریک می شوند.
  • با ورزش کردن پس از اتمام دوره نقاهت عصب کشی دندان می توانید خطر انتشار میکروب و ویروس و هرگونه عامل بیماری زایی را در محل زخم کاهش دهید.

تمامی این موارد ذکر شده فقط بخشی از ویژگی های مثبت ورزش کردن پس از انجام درمان ریشه دندان می باشد، اما برای این که بیشتر مطمئن شوید، قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و از نظر او آگاه شوید، توصیه های پزشکی بعد از انجام عصب کشی دندان را جدی بگیرید، تا پس از انجام این روش درمانی شما بهترین نتیجه را نیز دریافت کنید.

ورزش پس از کشیدن دندان

انجام هرگونه فعالیت های بدنی در موارد خاصی پس از کشیدن دندان ممنوع می باشد، به عنوان مثال فردی که در کمتر از چندین ساعت قبل دندان خود را کشیده است، به هیچ عنوان نباید فعالیت های بدنی سنگین را آغاز کند، چون لثه به تازگی دچار زخم و التهاب شده است و در صورت وارد شدن فشار می تواند دچار خونریزی شدید شود، شما قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی می توانید با پزشک خود مشورت کنید و قطعا پزشک با آگاهی از شرایط شما نظر خود را صادر خواهد کرد.

اما به طور کلی در ساعات اولیه ورزش به هیچ عنوان توصیه نمی شود، چون زمینه ساز خونریزی شدید لثه و حتی عفونت می باشد.