دندانپزشکی و بیهوشی

دندانپزشکی و بیهوشی تا چه حد به هم وابستگی دارند؟ در مورد درمان کدام مشکلات دهان و دندان، دندانپزشک توصیه به بیهوشی می کند؟ بیمارانی هستند که فوبیای دندانپزشکی دارند و در اولین جلسه دندانپزشکی درخواست انجام درمان تحت بیهوشی عمومی می کنند. آنها نمی خواهند دردی احساس کنند، حتی نمی خواهند که با وجود دندان درد به دندانپزشک مراجعه کنند.

آیا همه می توانند تحت بیهوشی دندانپزشکی درمان را انجام دهند؟

متاسفانه دندانپزشکی و بیهوشی نمی توانند بر اثر استرس یا اضطراب شما و یا ترس از دندانپزشکی بهم مرتبط شوند. بیهوشی عمومی ممکن است برای کودکانی که نیاز به انجام جراحی قابل توجهی در ناحیه دهان و دندان دارند یا برای بیمارانی که بدون انجام بیهوشی امکان درمان آنها وجود ندارد، امکان پذیر شود.

دندانپزشکی و بیهوشی

در چه مواقعی در دندانپزشکی از بیهوشی استفاده می کنند؟

• بیمارانی که به دلیل عدم بلوغ روانی یا عاطفی یا حتی ناتوانی ذهنی، جسمی یا پزشکی نمی توانند با پزشک همکاری کنند.
  • بیمارانی که به اقدامات جراحی قابل توجهی نیاز دارند (به ویژه کاشت ایمپلنت های دندانی که جایگزین کل قوس های دندانی می شوند)
  • بیماران فوبیای دندانی که در غیر این صورت قادر به دریافت مراقبت های دندانی نیستند.

در میان این موارد گروه دوم یعنی کسانی که ایمپلنت دندان در کل قوس دهان را انجام می دهند بیش از سایرین نیاز به بیهوشی عمومی دارند. برخی از آنها سال هاست که چه به دلیل تجربیات ترومایی قبلی و چه به دلیل ترس ذاتی از مراجعه به دندانپزشک خودداری کرده اند. آنها در مورد بی توجهی به سلامت دندان خود تا جایی پیش رفته اند که هرگونه پرکردن یا حتی درمان ریشه بی فایده است و بایستی کل قوس دهان توسط کاشت ایمپلنت بهبود یابد. بیهوشی عمومی به صدها نفر از این بیماران و آنهایی که نیازهای ویژه به بیهوشی برای انجام درمان های دندانپزشکی دارند کمک کرده است تا زندگی عادی و سالمی، بدون احساس هر گونه درد، داشته باشند.

آیا برای عصب کشی دندان نیز بیهوشی عمومی لازم است؟

خیر، عصب کشی دندان یک درمان دندانی است که برای “نجات” دندان آسیب دیده یا پالپ مرده انجام می شود که در این روش متخصص فقط از بی حسی در محل مورد نظر استفاده کرده و نیازی به بیهوشی ندارد.

عوارض دندانپزشکی با بیهوشی چیست؟

عوارض بیهوشی در درمان های دندانپزشکی بستگی به مواد استفاده شده و عوامل فردی دارد، اما در ادامه چند مورد که احتمال آن بیشتر است را بیان کرده ایم:

• احساس خشکی در ناحیه گلو و دهان

چه افرادی نباید دندانپزشکی را با بی هوشی انجام دهند؟

برای برخی افراد کاملا انجام درمان دندانپزشکی تحت بی هوشی ممنوع است، افرادی که:

• افرادی که دچار تشنج می شوند
  • افرادی که اضافه وزن دارند
  • افرادی که فشار خون بالا دارند
  • افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند

دندانپزشکی و بیهوشی

آیا دندانپزشکی کودکان با بیهوشی انجام می شود؟

در حالت عادی خیر، یعنی اگر کودک عادی باشد درمان دندانپزشکی نیز بدون بیهوشی انجام می شود اما اگر کودک دچار ناتوانی ذهنی باشد برای جلوگیری از ترسیدن و اذیت شدن کودک درمان را تحت بیهوشی انجام می دهند.

آیا در حین درمان با بیهوشی ممکن است درد را حس کنیم؟

خیر، در روش درمان دندان با بیهوشی فرد اصلا درد را حس نمی کند. اما اگر درمانی مانند ایمپلنت را انجام داده باشید ممکن است بعد از بهوش آمدن و رفتن اثرات آن کم کم مقداری درد را حس کنید که طبیعی است و شما حتی اگر درمان را بدون بیهوشی انجام دهید اثرات بی حسی که از بین برود کم کم مقداری درد را حس می کنید.