جرم گیری دندان کودکان در خانه

جرم گیری دندان کودکان در خانه

دندان های شیری و غیر شیری کودکان یک تا ده ساله، در اثر مصرف غذاهای شیرین و همچنین عدم استفاده از مسواک، جرم می بندند. از این رو لازم است برای عدم پوسیدگی دندان ناشی از جرم، جرم گیری صورت بگیرد. جرمگیری دندان کودکان در خانه، مزیت بسیار بالایی نسبت به جرمگیری در دندانپزشکی دارد.
لذا شناخت راه های مختلف جرمگیری دندان در خانه، می‌ تواند برای والدین، کم هزینه و مناسب باشد.

جرم گیری دندان کودکان در خانه

جرمگیری دندان چیست؟

از بین بردن انواع جرم و پلاک های کرم و قهوه ای رنگ موجود در سطح دندان ها، با عنوان جرمگیری دندان معرفی می‌ شود. جرمگیری برای دندان، در هر سنی قابل انجام است. به عبارتی جرم بستن دندان های فک بالا و پایین در هر سنی رخ می‌ دهد که نیاز است برای سلامت دندان ها، جرم گیری لازم انجام شود.

امروزه روش های سنتی و خانگی متعددی معرفی شده اند که می‌ تواند به عنوان مکمل، برای سلامت دندان ها مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار استفاده از مسواک، می‌ توان از روش های مذکور نیز بهره گرفت تا عدم جرم بستن روی دندان ها اتفاق بیفتد.

استفاده از مسواک، اصلی ترین عامل جرم نبستن برای دندان افراد در هر سنی می‌ باشد که بسته به جنس دندان، باید از خمیر دندان مناسب و کاربردی استفاده شود.

جرمگیری دندان کودک

کودکان از زمانی که شروع به خوردن غذا در کنار شیر مادر می کنند، از دندان های خود استفاده می کنند. در این صورت تهدید برای سلامت دندان های شیری کودکان، آغاز می گردد. بسیاری از کودکان در برابر مسواک زدن بسیار مقاومت می کنند که منجر به تجمع مانده های غذا در بین دندان ها و نقطه اتصال دندان به لثه می‌ شود و جرم را به وجود می آورد.

از این رو بهتر است والدین از طریق جرمگیری دندان، دندان های کودکان را تمیز نمایند. جرمگیری دندان شیری، می‌ تواند به سلامت کودک نیز بیانجامد. بسیاری از والدین متصور هستند که دندان های شیری نیازی به مراقبت و جرمگیری ندارند.
اما با تحقیقات گسترده در این زمینه، اثبات شده است که سلامت دندان های شیری به سلامت سیستم ایمنی کودک و همچنین سلامت دندان های دائمی مرتبط می‌ باشد.

استفاده از مراحل دندانپزشکی برای جرم گیری دندان های کودکان، امری تهاجمی می‌ باشد. به عبارتی کودکان با مشاهده ابزار و اقلام مورد نیاز برای جرمگیری، دچار ترس می‌ شوند و سعی دارند که محیط را ترک کنند.
اما اقدام برای جرمگیری دندان، امری بسیار مهم می‌ باشد که در هر صورت باید انجام شود.
کودکان بالای هفت سال، بهتر از کودکان زیر هفت سال با محیط دندانپزشکی وفق پیدا می کنند. اما کودکان دارای معلولیت های جسمی و ذهنی بالای هفت سال نیز، در درک انجام روش های دندانپزشکی، کم توان می‌ باشند. عموما برای کودکانی که از این اقدام دچار ترس می‌ شوند، روش های جدید و خانگی معرفی شده است که می‌ توان با انتخاب و انجام این روش ها، در خانه و بدون نیاز به اقلام و ابزارهای دندانپزشکی، جرمگیری دندان کودکان را به انجام رسانید.

نحوه انجام جرمگیری دندان در خانه

جرمگیری دندان در خانه، با یک روش انجام نمی شود، بلکه روش های متعددی وجود دارند که والدین بر حسب نوع رفتار کودکان و شرایط دیگر، می توانند یک روش را انتخاب و به کار ببندند.

• مسواک برقی

این محصول، می‌ تواند به عنوان یک جرم گیری ساده دندان، مورد استفاده قرار بگیرد. مسواک های برقی، دارای سری جرمگیر می‌ باشند که تا حد امکان جرم های نرم و تازه تشکیل شده روی دندان را از بین می برند. در استفاده از این محصول برای جرمگیری دندان کودکان والدین باید دقت بسیار زیادی داشته باشند.
با توجه به کوچک بودن سایز دندان آنان، دقت در استفاده از این مسواک با سری جرم گیر، باید بیشتر باشد.

• خمیردندان دارای فرمولاسیون ضد جرم

این نوع از خمیردندان ها در برندهای مختلف، قابل تهیه می‌ باشند. فرمولاسیون خاص این محصولات، جرم های تازه دندانی را از بین برده و سبب پاکسازی پلاک های رنگی روی دندان می‌ شود. دقت کنید در صورتی که خمیردندان را کودکان قورت ندهند تا دچار مشکلات گوارشی نگردند.

بهترین دهانشویه

• دهانشویه هیدروژن پراکسید

این دهان شویه قابلیت از بین بردن جرم های دندان را دارد. مصرف این محصول برای کودکان بلامانع است اما والدین باید نهایت دقت را داشته باشند تا کودک محلول را قورت ندهد.
برای احتیاط بیشتر، استفاده از این دهانشویه برای کودکان بالای هفت سال، صورت بگیرد. خاصیت ضدمیکروبی این محلول، می‌ تواند بهترین نتیجه را برای پاکسازی دندان کودکان داشته باشد. بعد از قرقره کردن، حتما دهان را با آب معمولی، پر و خالی کنید تا اثرات این دهانشویه از دهان، کاملا رفع شود.

• جوش شیرین و نمک

مسواک کردن ترکیب جوش شیرین و نمک، از روش های دیگر خانگی برای جرمگیری دندان می‌ باشد. در این روش باید مقداری از جوش شیرین و نمک را با مقداری آب ترکیب کرده و با آن دندان ها را مسواک کنید. استفاده از این روش، هفته ای یک مرتبه توصیه می‌ شود و استفاده زیاد از آن به سبب از بین بردن جرم های بیشتر دندان، می‌ تواند صدمات زیادی به مینای دندان کودکان وارد کند.

مزایای جرم گیری دندان در خانه

کودکان با استفاده از روش های موثر جرمگیری دندان در خانه، می توانند از پوسیدگی دندان جلوگیری نمایند. طبعا عصب کشی دندان و یا کشیدن آن، برای کودکان بسیار وحشتناک می‌ باشد.
از این رو جهت مقابله با پوسیدن دندان و دندان درد به سبب جرم بستن، باید حداقل روش های خانگی را به طور مرتب استفاده شود.

مراقبت های بعد از جرمگیری

دندان های پاکسازی شده، نیاز به مراقبت بیشتری دارند چون با از بین رفتن جرم دندان، مینای دندان بسیار تحریک پذیر می‌ باشد. لذا مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار بعد از جرمگیری باید محدود گردد. همچنين مصرف غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و آبلیمو، می‌ تواند مینای دندان تحریک پذیر را دچار صدمات ناگواری نماید.
بعد از استفاده از روش های خانگی برای جرم گیری، حتما به غذای مصرفی کودکان توجه داشته باشید و همچنین استفاده روزانه از مسواک را در هنگام شب و قبل خواب، فراموش نکنید تا جرمی روی دندان کودک در دراز مدت تشکیل نشود. در این صورت نیاز به استفاده از روش های جرم گیری خانگی و کلینیکی وجود نخواهد داشت.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *