بخیه دندان را کی و چگونه بکشیم؟

بخیه دندان را کی و چگونه بکشیم؟

یکی از مهمترین اقداماتی که بعد از جراحی کردن ریشه دندان، عصب کشی دندان و بعد از کشیدن دندان ها باید انجام دهیم، کشیدن بخیه دندان است. ممکن است که سوالاتی در این رابطه برای شما ایجاد شود؛ برای مثال: چه زمانی باید برای کشیدن بخیه های دندان به مطب دکتر مراجعه کنیم؟ آیا کشیدن بخیه دندان یا لثه درد دارد؟ آیا باید همه بخیه های دندان را بکشیم؟

در ادامه مطالب نکات مهم در رابطه با بخیه دندان را ذکر خواهیم کرد.

چه زمانی باید برای کشیدن بخیه های دندان به مطب دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتی که بخیه مورد استفاده برای دندان یا لثه شما، بخیه جذبی نباشد، بهتر است پس از گذشت یک هفته برای کشیدن بخیه دندان به مطب دندانپزشک خود مراجعه فرمایید. اما در بیشتر موارد، خود دندانپزشک پس از انجام جراحی یا کشیدن دندان، زمان دقیق کشیدن بخیه آن را به شما اطلاع خواهد داد. زمان کشیدن بخیه میتواند به فرآیندی بستگی داشته باشد که توسط دندانپزشک برای شما انجام شده است.

آیا کشیدن بخیه دندان یا لثه درد دارد؟

معمولا کشیدن بخیه های دندان یا لثه توسط دندانپزشک، دندان درد ندارد. فقط در بعضی موارد، ممکن است که در حین کشیدن نخ، بیمار حس حرکت چیزی را درون لثه او حرکت میکند. حتی گاهی اوقات نیز بنابر این دلیل که بخیه ها طی چندین روز شل می شوند، ممکن است بیمار حتی حرکت نخ در لثه را هم متوجه نشود.

آیا باید همه بخیه های دندان را بکشیم؟

برای بعضی از فرآیندها، دندانپزشک تشخیص میدهد که از بخیههای جذبی استفاده کند و این نوع بخیه ها نیازی به کشیدن نداشته و در لثه خود به خود از بین میرود و در لثه جذب خواهد شد.

همچنین بخوانید: عصب کشی یا درمان ريشه چیست؟

مراحل کشیدن بخیه توسط دندانپزشک

مراحل کشیدن بخیه توسط دندانپزشک

معمولا برای کشیدن بخیه های دندان، دندانپزشک موارد زیر را به ترتیب انجام خواهد داد.

  1. ضد عفونی کردن ناحیه های اطراف بخیه و محل انجام جراحی: دندانپزشک جراح بایستی برای کاهش ریسک عفونت دهان و دندان بیمار، از محلول های ضد عفونی کننده مخصوص برای از بین بردن عوامل عفونی محل مورد نظر، استفاده کند.
  2. بالاتر آوردن نخ بخیه: دندانپزشک های برای بخیه کردن دندان، نخ بخیه را مقداری بالاتر از بافت مورد نظر قرار می‎دهند تا به راحتی بتواند آن را برش دهند. اگر نخ بخیه به بافت لثه بچسبد، هیچگونه قیچی دندانپزشکی نمیتواند بدون آسیب زدن به لثه، بخیه را بکشد یا از دهان جدا کند.
  3. بریدن نخ بخیه: با استفاده از یک قیچی مخصوص، دندانپزشک نخ بخیه را می برد. این کار باید با دقت بسیاری انجام شود تا به بافت لثه و دهان آسیبی وارد نشود.
  4. کشیدن نخ بخیه: دندانپزشک قسمتی از نخ بخیه را که بریده شده می گیرد و به آرامی آن را از لثه بیرون می کشد. هر چقدر که این فرایند توسط دندانپزشک آرام تر صورت بگیرد، آسیب کمتری به بافت لثه وارد خواهد شد. اگر نخ بخیه به سرعت کشیده شود، ممکن است که بافت لثه آسیب ببیند و بیمار دردهایی را احساس کند.
  5. ضد عفونی کردن مجدد موضع بخیه: دندانپزشک باید پس از کشیدن نخ بخیه، دوباره محل مورد نظر را با محلول های ضد عفونی کننده، شستشو دهند تا در نهایت هیچ گونه عفونتی در آن ناحیه وجود نداشته باشد.

عوارض دیر کشیدن بخیه دندان یا لثه چیست؟

باید دقت داشته باشید که برای جلوگیری نمودن از عوارض ناشی از بخیه های دندان، بایستی که حتما در زمان مقرر برای کشیدن بخیه اقدام کرده و نزد دندانپزشک خود بروید. در غیر این صورت، ممکن است که لثه های شما با التهاب مواجه شوند. التهاب لثه می تواند ناشی از وجود یک جسم خارجی همچون نخ در داخل آن باشد و مشکلاتی را برای بیمار به وجود خواهد آورد. در بعضی مواقع نیز به دلیل اینکه نخ بخیه می تواند باعث گیر کردن مواد غذایی شود، مقدار بیشتری پلاکها تجمع یافته و همین موضوع ممکن است که منجر به ایجاد بعضی از بیماری های لثه ای برای فرد شوند.

زمان جذب شدن بخیه های جذبی

معمولا مدت زمان جذب شدن بخیه های جذبی، بسته به نوع نخ استفاده شده برای لثه شما میتواند متفاوت باشد. به طور معمول، این مدت زمان بین یک تا دو هفته و در مواردی نیز تا چند هفته هم طول خواهد کشید.

اقدامات لازم برای خارج شدن بخیه دندان زودتر از موعد

اگر بخیه دندان شما زودتر از زمان مقرر باز شد، بهترین راه این است که به دندانپزشک خود برای انجام معاینه های لازم مراجعه کنید. بهتر است که این موضوع را نیز به خاطر بسپارید، که بهبود یافتن زخم با استفاده کردن از نخ بخیه، ممکن است تا آن موقع تکمیل شده باشد و مشکلات خاصی برای شما ایجاد نکند. اما در صورتی که نخ بخیه دندان شما خیلی زودتر از موعد مورد نظر خارج شود، بایستی که حتما برای جلوگیری نمودن از مشکلات مربوطه به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید: جراحی ريشه دندان چیست؟

مراقبت های مورد نیاز بعد از کشیدن بخیه دندان

اگر شما جراحی دندان انجام داده اید یا دندانی را کشیده اید بایستی که بعد از کشیدن بخیه آن، حتما به نکات مهمی که در ادامه مطلب بررسی می کنیم، توجه کنید.

  • توصیه می شود که تا دو روز پس از کشیدن بخیه دندان، دهان را با آب و نمک شست و شو دهید. البته بهتر است که برای تهیه این محلول آب و نمک، از آب گرم استفاده کنید. این امر به کاهش عفونت بعد از کشیدن بخیه کمک خواهد کرد.
  • با توجه به اینکه بیشتر دهانشویه های موجود در بازار، دارای مواد الکلی هستند، توصیه می شود که تا چند روز پس از کشیدن بخیه از هر دهانشویه ای استفاده نشود. این دسته محصولات الکلی ممکن است زخم شما را تحریک کنند و باعث ایجاد ناراحتی هایی برای موضع مورد نظر شوند.
  • در استفاده کردن از مسواک دقت کنید که مسواکتان به ناحیه بخیه برخورد نداشته باشد. بهتر است که ناحیه اطراف محل بخیه را با استفاده نمودن از مسواک تمیز کنید تا از تجمع پلاک و باکتری در آنجا جلوگیری شود.
  • تا مدتی باید از دست زدن یا حتی لمس زخم بخیه خود با زبان جلوگیری کرده و از انجام حرکت های شدید با صورت و دهان خودداری کنید. همچنین در نظر داشته باشید که هیچگونه فشاری را به آن وارده نکرده و از خوردن خوراکی های سفت نیز اجتناب کنید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان این وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *