درمان بیرون زدگی استخوان فک بعد از کشیدن دندان

بیرون زدگی استخوان فک

اگر به دندان درد مبتلا شده اید و نظر دندانپزشک شما، مبنی بر کشیدن دندان می باشد، مطمئن باشید پیشنهاد ترمیم، ایمپلنت یا اقدامات درمانی بعدی را هم به شما خواهد داد تا بعد از آن دچار مشکل بیرون زدگی استخوان فک نشوید. احساس تیزی بعد از کشیدن دندان می تواند نشان از بیرون زدگی استخوان فک شما باشد. این اختلال می تواند در آینده، گریبانگیر شما شود. به همین دلیل، دندانپزشک، تا جایی که می شود، اقدامات درمانی مانند عصب کشی دندان، ترمیم و روکش گذاری را پیشنهاد می دهد. اما در برخی از افراد، دندان به حدی پوسیده و خراب شده است که راهی جز کشیدن باقی نمی ماند.

در چنین مواقعی، بهترین اقدام درمانی، کاشت دندان و ایمپلنت است در غیر اینصورت امکان بروز مشکل بیرون زدگی استخوان وجود دارد. برخی از افراد اصرار دارند که بعد از کشیدن دندان، هیچ جایگزینی برای آن انجام ندهند. این اقدام منجر به از بین رفتن لثه در گذر زمان می شود و استخوان فک، بیرون می زند.

گرفتن عکس استخوان فک بعد از کشیدن دندان، برای افرادی که اصرار دارند چیزی به جای دندان جایگزین نشود، الزامی است و کمک می کند تا دندانپزشک با دید بازتری به مشکلات احتمالی در آینده، بنگرد.

دلایل بیرون زدگی استخوان فک چیست؟

بیرون زدن استخوان فک بعد از کشیدن دندان، فقط یکی از علل بیماری ONJ می باشد. اما می توان گفت که شایع ترین علت این مشکل، کشیدن دندان آسیب دیده است. بهتر است در مواقعی که چنین مشکلی بروز می کند، سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. او در ابتدا عکس استخوان فک بالا و پایین را با توجه به محل کشیده شدن دندان گرفته و تعیین می کند که وخامت اوضاع، چقدر است.

در بسیاری از موارد، می توان با اقدامات خاص، این مشکل را از برطرف کرد. البته همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. اگر دندان های شما آسیب دیده یا پوسیده شده اند، بهتر است تا جایی که امکان دارد، از عصب کشی دندان استفاده کنید. حتی اگر در مواردی مجبور به عصب کشی مجدد دندان شدید، باید انجام دهید و آن را ترمیم کنید. این کار می تواند چارچوب اصلی دندان شما را حفظ کند و دندان شما باقی بماند.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند منجر به بیرون زدگی استخوان فک از دهان شود. برخی از این دلایل شامل موارد زیر است:

عفونت های استخوانی می تواند منجر به بیرون زدگی استخوان فک شود.

افراد تحت درمان با اشعه ایکس در بیماری های مختلف، امکان دارد که بیرون زدگی فک را تجربه کنند.

اگر فردی مجبور به مصرف داروهای ضد جذب شود، امکان دارد با بیرون زدگی فک مواجه شود.

ایمپلنت کردن دندان در برخی از موارد

افرادی که دخانیات مصرف می کنند.

افرادی که ویروس زونا دارند.

دیابت

افراد تحت درمان با داروهای استروئیدی

ONJ و راه کارهای درمان آن

بیرون زدگی استخوان فک یا همان ONJ، به دلایل گفته شده در بالا، ممکن است رخ دهد . اما بعد از ایجاد شدن آن، باید چه کرد؟ چگونه می توان ONJ را درمان کرد؟ اینها سوالاتی است که ذهن افراد مبتلا به این اختلال را درگیر خود کرده است. بهترین کار در هنگام متوجه شدن این موضوع ، مراجعه سریع به دندانپزشک است. برخی از افراد این اختلال را جدی نمی گیرند و هر بار با خوردن مواد غذایی و یا کشیدن برس مسواک روی آن، مشکلاتی مانند زخم و عفونت را ایجاد می کنند.

آسیب فک بعد از کشیدن دندان یا بیماری های مختلف، می تواند منجر به بروز اختلال ONJ یا بیرون زدگی استخوان فک شود. برای درمان این مشکل، باید اقدامات زیر انجام شود:

اگر استخوان فک دچار استئونکروز شده باشد، دکتر دندانپزشک می تواند سریعا پیشنهاد ایمپلنت را بدهد که البته به وضعیت استخوان و اوضاع مالی بیمار دارد.

پیوند استخوان فک و جراحی از اقدامات بعدی است.

استفاده از آنتی بیوتیک و درمان های دارویی

سیم کشی فک در مواقع ضروری

به هر حال، هر کدام از روش های بالا می تواند درمان موثری برای این مشکل باشد. اما بهتر است از بروز استئونکروز جلوگیری کنید. شما می توانید با انتخاب یک دندانپزشک حرفه ای و کاربلد، احتمال شکسته شدن دندان در هنگام کشیدن را به حداقل برسانید. همچنین در صورت مصرف داروهای خاص سرطانی یا ضد جذب و همچنین مواردی همچون ضعف استخوان فک یا دیابت و هر مشکل دیگر، باید با دندانپزشک خود مشورت کرده و حتی المقدور از کشیدن دندان خود، صرف نظر کنید.

نشانه های تحلیل استخوان فک بعد از کشیدن دندان

تحلیل رفتن استخوان فک بعد از کشیدن دندان، دارای علائم خاصی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم توانایی در درست باز و بست کردن دهان

درد شدید فک در هنگام جویدن غذا که غیر قابل تحمل است.

ایجاد ورم و پف آلودگی در صورت

تغییرات در شکل دهان و فک

روی هم قرار نگرفتن دندان ها به هنگام بسته شدن دهان

افراد در معرض خطر ابتلا به ONJ و بیرون زدگی استخوان فک

برخی از افراد، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیرون زدگی یا تحلیل استخوان فک هستند. دسته اول، کسانی هستند که به دلیل داشتن سرطان و یا یک بیماری خاص، مجبور هستند تحت درمان با اشعه XRAY باشند. این افراد بسیار آسیب پذیر بوده و به هنگام کشیدن دندان و درمان بیماری های دهان و دندان، باید مراقب باشند.

دسته دوم، افرادی هستند که از پوکی استخوان در رنج هستند و یا سن و سال بالایی دارند. گروه بعدی، افراد دیابتی هستند. همچنین، افرادی که دارای عفونت های استخوانی شدید هستند، ریسک بالایی برای ابتلا به این بیماری دارند.

نقش دندانپزشک در ایجاد بیرون زدگی استخوان فک

نمایی از فک
با انتخاب یک دندانپزشک حرفه ای برای انجام عصب کشی دندان، ترمیم و یا کشیدن آن، می توانید این اطمینان را داشته باشید که مشکل خاصی رخ نخواهد داد. متاسفانه برخی از دندانپزشکان بدون تجویز عکس دندان و بررسی وضعیت استخوان فک او و همچنین سوابق بیماری، اقدام به کشیدن دندان و زور آزمایی با فک بیمار می کنند. این اقدام بسیار خطرناک بوده و می تواند آسیب جدی به فک وارد کند و استئونکروز را پدید بیاورد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *