انواع درمان ریشه دندان

انواع درمان ریشه دندان

عفونت و خرابی مشکلاتی را در اثر و ریشه دندان ایجاد خواهد کرد که برای فرد دردناک و آزاردهنده خواهد بود. اگر عصب کشی دندان یا درمان ریشه آن به موقع انجام نشود، درد و پوسیدگی دندان چندین برابر شده و زندگی فرد را مختل خواهد کرد. جراحی ریشه دندان و سایر خدمات دندانپزشکی موجب حفظ دندان طبیعی شده و دردهای فرد را برطرف می‌سازد.‌

درمان ریشه دندان چیست؟

زمانی که پالپ دندان یا همان بافت نرم حاوی عروق و اعصاب دندان دچار عفونت و پوسیدگی شود، متخصص درمان ریشه با انجام اقداماتی دندان فرد را حفظ کرده و موجب درمان ریشه آن می شود.‌ در این روش درمانی ابتدا دندانپزشک که تمام بافت پوسیده ریشه دندان را خارج کرده و ریشه را از تمام آلودگی‌ها و عفونت‌ها تمیز می‌کند، حفره ایجاد شده نیز با مواد مناسب در پایان کار پر می‌شود.

انواع روش‌ها برای درمان ریشه دندان

با توجه به میزان عفونی شدن دندان و شرایط آن، از روش‌های مختلف برای درمان ریشه دندان استفاده شده که عبارتند از:

  • جراحی اپیکو
  • عصب کشی دندان یا اندو
  • جراحی ریشه دندان یا ری اندو

متخصص دندانپزشکی معمولاً با مشاهده پوسیدگی شدید و عفونت در پالپ دندان، اقدامات لازم را برای درمان ریشه دندان آغاز کرده تا پوسیدگی در تمام کانال های دندان پیشرفت نکند‌.

مراحل درمان ریشه دندان

عصب کشی مجدد دندان یا درمان ریشه دندان توسط متخصص در چند مرحله انجام می‌شود که عبارتند از:

• عکسبرداری از دندان

برای تشخیص دادن میزان پوسیدگی و خرابی دندان مورد نظر ابتدا متخصص از بیمار می‌خواهد تا رادیوگرافی یا عکسبرداری از دندان مربوطه را انجام دهد.

• بی حس کردن دندان و برداشتن کامل تاج دندان

بعد از معاینه و تشخیص آسیب دندان، پزشک فک و دندان بیمار را به طور کامل بی‌حس کرده و قسمت پوسیده یا تاج دندان را با ابزار دنداپزشکی برمیدارد.

• تخلیه پالپ عفونی شده

بعد از ظاهر شدن ریشه دندان، پزشک به طور کامل به پالپ عفونی شده دسترسی پیدا کرده و تمام پوسیدگی‌ها و آلودگی‌های موجود در کانال ریشه دندان را با ابزار مناسب تخلیه می کند. در این مرحله عروق و اعصاب موجود در پالپ به طور کامل توسط دندانپزشک قطع شده تا در آینده سبب بروز درد یا ناراحتی در دندان فرد نشوند.

مراحل درمان ریشه دندان

• تمیز کردن کامل کانال ریشه

بعد از خارج شدن پالپ خراب یا پوسیده ابتدا باید دندانپزشک با محلول شوینده مورد نظر تمام کانال‌های ریشه دندان را تمیز و ضدعفونی کند. با تمیز کردن کانال ریشه تمام میکروب‌ها و عفونت‌های آن از بین رفته تا دندان برای پر کردن با مواد مخصوص آماده شود.

• پرکردن ریشه دندان

متخصص درمان ریشه بعد از پاکسازی و ضدعفونی کردن تمام کانال‌های ریشه دندان موردنظر، با مواد مخصوص گوتاپرکا ریشه دندان تخلیه شده را پر می کند. در پایان یک پانسمان موقت برای محافظت از دندان بر روی آن قرار داده تا عفونی نشود. حدود چند روز بعد بیمار باید به دنداپزشک برای پر کردن کامل دندان خود مراجعه نماید.

فرق درمان ریشه دندان با عصب کشی

هم اکنون که با فرایند درمان ریشه دندان آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که عصب کشی دندان با درمان ریشه دندان چه تفاوتی دارد؟ امروزه دیگر برای رفع درد دندان اقدام به کشیدن آن نمی کنند و دندانپزشک که با انجام مراحلی ریشه دندان را به طور کامل و درمان کرده و موجب رفع درد می‌شود.

در مراحل درمان ریشه ابتدا پزشک که تمام پالپ خراب را تخلیه کرده و عروق و عصب موجود در آن را قطع می‌کند تا دیگر دردی نداشته باشد. این اقدامات توسط دندانپزشک که همان فرایند عصب کشی برای رفع درد دندان می‌باشد. در واقع عصب کشی دندان جزوی از مراحل و اقدامات درمان ریشه به حساب می‌آید که دندانپزشک با حساسیت و دقت کامل آن را انجام می‌دهد.

درمان ریشه دندان چقدر طول میکشد؟

با توجه به تعداد کانال‌های دندان و تعداد ریشه‌های آن، مدت زمان عصب کشی دندان یا درمان ریشه مشخص می‌شود. معمولا هر چقدر تعداد کانال ها و ریشه های دندان موردنظر بیشتر باشد، متخصص باید برای درمان ریشه وقت بیشتری بگذارد‌. به طور کلی درمان ریشه یا عصب کشی به طور تقریبی حدود 30 الی 90 دقیقه طول می کشد.

درمان ریشه دندان عفونی

عوامل مختلفی در دندان‌های شما و پالپ آن عفونت ایجاد کرده که عبارتند از:

  • وارد شدن صدمه یا ضربه شدید به دندان
  • شکستگی یا پوسیدگی دندان
  • دندان قروچه یا آبسه درمان نشده

زمانی که مینای دندان به شدت آسیب ببیند در این صورت شکننده بوده و تمام باکتری‌ها به راحتی به قسمت داخلی دندان نفوذ کرده و سبب گسترده شدن پوسیدگی آن خواهند شد. در این موارد باید بافت مرده یا عفونت‌های موجود در دندان به طور کامل تخلیه شود تا دندان شما حفظ شده و از بین نرود.

درمان ریشه دندان عفونی به طور کلی توسط متخصصان و دنداپزشکان انجام می شود. اگر برای درمان عفونت دندان به موقع اقدام نکنید این عفونت در تمام بدن پخش شده و موجب عارضه‌های شدیدتر و خطرناک‌تری در بدن می‌شود.

درمان ریشه دندان عفونی

زمانی که فرد برای درمان عفونت دندان خود به دندانپزشک مراجعه نماید، ابتدا میزان عفونت و نوع آن توسط عکسبرداری مشخص می‌شود. سپس دندانپزشک عفونت دندان را با وسایل مخصوص خود خارج کرده و در صورت زیاد بودن این عفونت اقدام به درمان ریشه دندان می‌کند.

بوی بد دهان نشان بر عفونی شدن دندان شما بوده و مهم ترین اقدام در این زمان، مراجعه به دندانپزشک متخصص می باشد تا مانع گستردگی عفونت دندان و دهان شود.

سخن اخر

با توجه به این مقاله متوجه شدید که عصب کشی دندان در واقع جزئی از مراحل درمان ریشه آن به حساب می‌آید که توسط متخصص دندانپزشکی با رعایت تمامی اصول با دقت و حساسیت بالا صورت می‌گیرد. با اقدام فوری برای درمان ریشه دندان می‌توان به طور کامل دندان مورد نظر را حفظ کرد و از پوسیدگی و خرابی بیشتر در آن جلوگیری نمود.

این پوسیدگی ریشه درمان موجب عفونی شدن کامل آن شده و علائمی همچون درد در گلو و فک به همراه دارد. دندان عفونی تحت نظر دندانپزشک که با مراحل و اقداماتی به طور کامل درمان شده و تمام کانال‌های ریشه دندان عاری از عغونت، میکروب و آلودگی می شود.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *