پرمصرف ترین مواد دندانپزشکی

مواد دندان پزشکی

دندان پزشکی از مشاغل بسیار مهمی است که مواد مصرفی و ابزارهای مختلفی در آن به کار می رود. بسیاری از افرادی که به دندان پزشک مراجعه می کنند، شاید ندانند که برخی از مواد مصرفی یا ابزارآلات این حرفه، بیشتر از بقیه استفاده می شوند. برای مثال می توان از مواد ترمیم دندان یا همان آمالگام نام برد که در بیشتر مواقع برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهید، می توانید بفهمید که در طول یک هفته، چقدر از این مواد مصرف می شود.

فقط مواد مصرفی و ترمیمی این خاصیت را ندارند. برخی از ابزارهای دندان پزشکی نیز بسیار پر مصرف بوده و باید هر چند وقت یک بار تعویض و جایگزین شوند. برای مثال می توان آینه دندانپزشکی یا پنس و انبر آن را نام برد.

لیست مواد پر مصرف در دندانپزشکی ها

اگر برای عصب کشی دندان به یک دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، به احتمال بسیار زیاد تجهیزات و مواد مصرفی بسیاری را در مطب و اتاق پزشک، مشاهده کرده باشید. برخی از این ابزارها و مواد پر مصرف روی یونیت دندان پزشکی و در دسترس دندانپزشک قرار دارد. هر کدام از این تجهیزات و مواد برای اقدام خاصی به کار برده می شوند. اگر از ابزارها صرف نظر کنیم، برخی از مواد به نسبت سایرین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد پر مصرف در دندانپزشکی، موادی هستند که شاید در طول روز بارها و بارها مورد مصرف قرار گیرند و بعد از چند روز باید دوباره تهیه و مصرف شوند. برخی از این مواد برای ترمیم داخل دندان و پوسیدگی آن به کار می رود. برخی نیز نقش زیبایی و روکش دارند. انواع ژل و مواد بی حس کننده هم در زمره این مواد هستند. اگر بخواهیم به طور خلاصه لیستی از این مواد تهیه کنیم، این لیست شامل موارد زیر خواهد بود:

1. مواد ترمیمی دندان مانند آمالگام که از معروف ترین مواد است.

2. داروهای بی حس کننده که برای کشیدن دندان و پر کردن یا جراحی استفاده می شوند.

3. مواد اندو

4. ژل های محافظت کننده

5. کامپوزیت

6. مواد قالب گیری دندان

7. گوتا پرکا

8. پروتزهای دندانی

آشنایی با پر مصرف ترین مواد ترمیمی و پر کننده دندان

برخی از مواد پر مصرف در دندان پزشکی شامل موارد زیر است:

· مواد پر کننده دندان:

برخی از مواد پر کننده دندان در میان دندانپزشکان، طرفداران بسیار زیادی دارند. یکی از این مواد ترمیم کننده، آمالگام است که با برندهای مختلف در بازار وجود دارد. اگر دندان درد دارید و نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید، پزشک مجبور است بعد از عصب کشی، دندان شما را با مواد شیمیایی آمالگام پر کند. این مواد بسیار پرکاربرد و پرمصرف است.

· مواد اندو:

این مواد در درمان شدن ریشه دندان کاربرد داشته و بسیار پر مصرف هستند.

· مواد پروتز دندانی:

این مواد هم برای ساخت دندان های مصنوعی و جایگزین دندان های طبیعی استفاده می شد که توسط دندان سازها و دندان پزشکان استفاده می شود.

· کامپوزیت:

این ماده در دندان پزشکی برای پوشش دادن ظاهر دندان کاربرد دارد.

· ژل محافظت کننده:

دندان پزشکان پیش از هر اقدامی، ابتدا به وسیله ژل بهداشتی و محافظت کننده، فضای بین دندان ها را ضد عفونی و تمیز می کنند. مصرف این ماده در دندانپزشکی بسیار زیاد است.

· فیشور سیلانت:

این ماده در دندان پزشکی برای پر کردن شیارها و جاهایی است که دسترسی مسواک به آنها کم است و احتمال پوسیدگی در آنها بالا می باشد. دندان پزشک با استفاده از اشعه فرابنفش این ماده که همرنگ دندان است را روی آن سفت می کند.

· باندینگ دندانپزشکی:

از این ماده برای پر کردن شکاف ها و شکستگی های جزئی دندان استفاده می شود. همچنین، از این ماده برای فرم دهی به دندان و پر کردن فضای دندان برای اصلاح لبخند بیمار استفاده می شود.

· مواد قالب گیری:

از این ماده برای قالب گرفتن دندان پیش از بریج و روکش کردن دندان استفاده می شود.

· گوتا پرکا:

وقی قرار است عصب کشی دندان و یا عصب کشی مجدد دندان انجام شود، بعد از کشیدن عصب، باید جای آن را با همین ماده پر کرد. دندان پزشک بعد از جراحی ریشه از این ماده برای پر شدن دندان جای ریشه استفاده می کند

· بی حس کننده:

از این ماده پیش از اقداماتی مانند عصب کشی، پر کردن دندان، کشیدن دندان و جراحی استفاده می شود.

خرید مواد پر طرفدار و اورجینال دندانپزشکی

خرید مواد پر طرفدار و اورجینال دندان پزشکی باید با دقت و وسواس خاصی انجام شود. قرار نیست هر ماده بی کیفیتی برای بیمار استفاده شود. اگر خرید پر مصرف ترین مواد دندان پزشکی با هوشمندی انجام نشود، تبعات بسیاری برای دندان پزشک به همراه دارد. متاسفانه برخی از مواد موجود در بازار از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و اغلب ساخت کشور چین هستند. استفاده از این مواد و خریدن آنها علاوه بر ضرر مالی می تواند در از دست رفتن اعتبار دندانپزشک، موثر باشد.

نقش کامپوزیت ها به عنوان پر مصرف ترین مواد دندانپزشکی

سفید شدن لثه

کامپوزیت های دندان از پر مصرف ترین مواد در دندان پزشکی به شمار می آیند. جنس این مواد از پلاستیک و سرامیک بوده و رنگ های مختلفی از آن وجود دارد. می توان از دندان پزشک خواهش کرد که کامپوزیت دندان را هم رنگ دندان ها انتخا و استفاده کند.

این ماده دارای چسبندگی بسیار خوبی است و برای رفع مشکلات کوچک دندان از آن استفاده می شود. ظاهر زیبای این ماده می تواند شبیه به دندان باشد و کمتر کسی متوجه کامپوزیت شدن دندان شود.

پرمصرف ترین ابزار دندانپزشکی کدام است؟

علاوه بر مواد دندانپزشکی، برخی از ابزار نیز وجود دارند که استفاده از آنها در دندان پزشکی بسیار زیاد است و هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند. برای مثال می توان از انواع بانداژ مصرفی نام برد. همچنین می توان از هندپیس، آنگل و فایل اندودنتیک به عنوان ابزار پر مصرف دندانپزشکی نام برد.

یکی از ابزار پرمصرف و ضروری در دندان پزشکی، دستگاه اتوکلاو است که همیشه و هر روز از آن برای ضد عفونی کردن ابزار دندان پزشکی استفاده می شود.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *