ایا کشیدن چند دندان همزمان ممکن است؟

ایا کشیدن چند دندان همزمان ممکن است؟

گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلف محیطی و وراثتی شما چندین دندان خود را به طور کامل از دست می دهید و تنها راهکار در صورت بروز این مشکل کشیدن دندان ها می باشد. کشیدن دندان ها تنها راه درمان دندان هایی است، که امکان ترمیم آن ها وجود ندارد.

یکی از پرسش هایی که در ذهن افرادی که چندین دندان آن ها با پوسیدگی و به اصطلاح کرم خوردگی شدید مواجه شده است، ایجاد می شود، کشیدن همزمان چند دندان در یک جلسه می باشد. بررسی های مختلفی در این زمینه به طور گسترده صورت گرفته است و داده های جدید به وضوح به این نکته اشاره می کند، که امکان کشیدن چند دندان در یک جلسه وجود دارد.

اما دندانپزشک پس از بررسی شرایط جسمی و لثه بیمار اقدام به کشیدن چندین دندان به طور همزمان می کند. یکی از عوامل موثر در کشیدن چند دندان به طور همزمان عدم درگیری فرد با بیماری های سیستمیک و همچنین خونی است، در صورت مساعد بودن شرایط کلی جسمی بیمار در طی یک جلسه متخصص چندین دندان را به طور همزمان می کشد.

نحوه کشیدن چند دندان به طور همزمان

برای کشیدن چند دندان به طور همزمان ابتدا دندانپزشک تصویر گرفته شده از دندان ها را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار می دهد، سپس فرایند کشیدن دندان ها را آغاز می کند. در اولین مرحله اقدام به کشیدن دندان هایی کرده، که با میزان پوسیدگی و کرم خوردگی بیشتری مواجه هستند.

برای کاهش درد ناشی از دندان کشیدن بی حسی به بافت لثه تزریق می شود و برای هر دندان بی حسی به طور جداگانه تزریق شده و پس از بی حس شدن لثه دندانپزشک کشیدن دندان ها را آغاز می کند. کشیدن دندان ها یکی پس از دیگری انجام می شود و در نهایت اگر دندانی که باید کشیده شود، جز دندان های عقل باشد، که به صورت نهفته است، بافت لثه بخیه زده می شود.

در پایان کار برای سایر دندان های کشیده شده از گاز استریل فشرده استفاده می شود، که به کمک فشار ایجاد شده بتوان میزان خونریزی را در محل کاهش داد.

کشیدن چند دندان همزمان

کشیدن کدام دندان درد بیشتری دارد؟

گروهی از دندانپزشکان متخصص در دانشکده های معتبر اروپایی بررسی های مختلفی در این زمینه انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند، که کشیدن دندان های عقل و پیشین میزان درد بیشتری دارد، علت این مسئله عصب های بیشتر موجود در بافت دندان می باشد.

اما در حال حاضر بی حسی هایی که در قسمت لثه تزریق می شوند، به طور کامل عصب های درد را برای مدت زمان مشخصی فلج می کنند و در نتیجه فرد هیچ گونه درد خاصی را هنگام کشیدن چنین دندان هایی حس نخواهد کرد. برای کشیدن دندان های عقل افرادی که عصب های درد آن ها بیشتر تحریک می شود، آمپول بی حسی به طور مستقیم روی عصب تزریق شده، تا فرد به طور کامل بی حس شود و کوچک ترین میزان از درد را احساس نکند.

کشیدن همزمان چند دندان با بیهوشی

در برخی از شرایط اضطراری دندانپزشک ترجیح می دهد، که به واسطه بیهوشی کشیدن همزمان چند دندان را انجام دهد. معمولا بیهوشی در دندانپزشکی برای بیمارانی با سنین کمتر، همچنین برای افرادی که مواد بی حسی حساسیت دارند و حتی افرادی که در یک جلسه به طور همزمان باید بیش از چندین دندان خود را بکشند، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در این روش پس از انجام بررسی های لازم در خصوص شرایط جسمانی بیمار متخصص بیهوشی در کلینیک به طور موقت فرد را بیهوش می کند، تا کوچک ترین میزان از درد را فرد حس نکند، این روش برای کسانی که تمامی دندان های آن ها برای ایمپلنت باید کشیده شود، نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

دوز داروی بیهوشی در این روش کاملا کنترل شده است و هیچ گونه آسیبی به فرد وارد نمی شود، در نهایت پس از اتمام فرایند کشیدن دندان ها فرد به هوش می آید.

کشیدن چند دندان همزمان

نکات مهم بعد از کشیدن چند دندان به طور همزمان

شما پس از کشیدن چند دندان به طور همزمان باید برخی از نکات پیرامون را رعایت کنید، تحت چنین شرایطی در کوتاه ترین زمان ممکن بهبود شما حاصل می شود اولین نکته مهم در خصوص کشیدن چند دندان به طور همزمان دوره نقاهت غذایی می باشد، بر اساس تجویز پزشک شما در ساعات اولیه پس از کشیدن دندان به هیچ عنوان نباید هیچ گونه مواد غذایی را میل کنید، چون بافت لثه شما دارای بیشترین میزان از تورم است و احتمال خونریزی مجدد وجود دارد، دوره نقاهت غذایی پس از کشیدن دندان معمولا بین ۲ الی ۴ ساعت می باشد.

در ساعات اولیه حتما مواد غذایی نرم مثل پوره سیب زمینی و سوپ را میل کنید، از خوردن مواد غذایی بیش از حد گرم حتما خودداری کنید، چون میزان خونریزی در محل را افزایش می دهد. حتما برای کاهش خونریزی از نوشیدنی های سرد استفاده کنید، مصرف قرص های مسکنی که خون را رقیق نمی کنند، در صورت تجویز پزشک بلامانع است.

دلایل کشیدن همزمان چند دندان چیست؟

گاهی اوقات دندانپزشک بر اساس بررسی هایی که انجام می دهد، متوجه می شود، که دیواره های دندانی به طور کامل از بین رفته اند و امکان پر کردن و عصب کشی دندان و همچنین روکش دندان وجود ندارد، به زبان ساده به دلیل از بین رفتن کانال های دندانی امکان ترمیم دوباره وجود ندارد.

تحت چنین شرایطی در جهت جلوگیری از ایجاد درد و عدم درگیری دندان های مجاور با پوسیدگی و کرم خوردگی بیشتر پزشک اقدام به کشیدن چند دندان به طور همزمان می کند، شما به کمک کشیدن چندین دندان به طور همزمان احتمال بروز هرگونه عارضه ای را در دندان های مجاور به حداقل می رسانید. برخلاف تمامی باورهای اشتباه کشیدن دندان حتما در تایم طلایی صورت بگیرد، در غیر این صورت سایر دندان های شما نیز درگیر مشکلات متعددی نظیر پوسیدگی دندان خواهند شد.

 

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *