چگونه می‌توانم از پوسیدگی دندان جلوگیری کنم؟

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلاتی می‌ باشد که احتمال رخداد آن برای دندان های پیشین و پسین هر انسانی وجود دارد. آگاهی از علل پوسیدن دندان و اطلاع از راه های پیشگیری آن، می‌ تواند سلامت دندان ها را حفظ نماید. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از روش های خانگی و سنتی برای تمیز نگه داشتن دندان، بهترین روش برای مراقبه از دندان های سالم می‌ باشد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه

راهکار اصلی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن به صورت مرتب می‌ باشد. مسواک به همراه خمیر دندان مناسب، تمامی پلاک و جرم های دندانی را از بین می برد و مانع از انباشت باکتری های در طرح دندان می‌ شود. استفاده از آب نمک برای مراقبت از دندان ها نیز، جزو روش های خانگی درنظر گرفته می‌ شود.

آب نمک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مورد تایید پزشکان طب سنتی و طب نوین قرار گرفته است. نمک با داشتن خاصیت عفونت زدایی و میکروب زدایی، به عنوان مسواک سنتی در نظر گرفته می‌ شود. استفاده از این مقداری نمک دریا در یک استکان آب ولرم، محلول ای نمک را به وجود می آورد. قرقره کردن آن در داخل دهان به مدت دو الی سه دقیقه، تاثیر فراوانی در عدم پوسیدگی خواهد داشت. پوسیدگی ناشی از میکروب و باکتری، با استفاده از این روش، احتمال رخداد بسیار کمتری را خواهد داشت.

مسواک با خمیر دندان ساده و یا آنزیم دار، در عدم پوسیدگی دندان نقش مهمی دارد. در داخل خمیردندان های جدید آنزیم دار، از موادی استفاده می‌ شود که جداسازی پلاک و جرم های دندانی را اعمال می کند. پلاک های قدیمی دندان که به عنوان یکی از عاملان پوسیدگی دندان محسوب می‌ شوند، با استفاده از این خمیر دندان، به مرور زمان از بین می روند. مسواک با خمیر دندان معمولی نیز، سبب از بین رفتن چربی، گلوکز و مولکول‌های ریز مواد غذایی می‌ شود که انباشت آن ها در حفره های دندانی، پوسیدن مینای دندان را تسریع می بخشند.

برای مسواک کردن بهتر است، زمان مناسبی در نظر گرفته شود. مسواک کردن قبل از خواب، بهترین زمان برای این کار است. در هنگام خواب، عمل پوسیدگی دندان به دلیل ذرات مضر مواد خوراکی در هنگام خواب، احتمال وقوع بالایی دارد. با مسواک کردن، اطمینان از تمیز بودن سطح دندان ها، به وجود می آید.

پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان با وجود مسواک زدن

مصرف مواد خوراکی شیرین و چسبناک بعد از مسواک زدن، می‌ تواند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد. از سویی دیگر، وجود یک دندان پوسیده در داخل دهان، می‌ تواند منجر به پوسیدن دندان های کناری شود که این موارد می‌ تواند عامل اصلی پوسیدگی دندان باشند حتی در مواقعی که مسواک به صورت منظم استفاده شود.

بعد از مسواک کردن، به خصوص در زمان خواب، بهتر است از نوشیدنی های طعم دار و یا خوراکی های شیرین استفاده نشود. در این صورت ذرات مولکولی خوراکی، می‌ تواند تاثیر مخربی روی بافت سطحی دندان داشته باشند. این امر زمانی تشدید پیدا می‌ کند که وجود یک دندان پوسیده در داخل دهان تایید شود. دندان پوسیده، با جذب مولکول های خوراکی که برای بافت دندان مخرب هستند، باکتری زایی را افزایش داده و سبب پوسیدن دندان های کناری نیز می‌ شود.

ماده ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

امروزه ماده ای به نام فلوراید، در طب نوین به عنوان ماده ای حیاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندانی شناخته می‌ شود. فلوراید به علت ترکیبات مولکولی آزمایشگاهی که دارا است، در داخل متریال خمیر دندان و یا دهان شویه ها مورد اعمال قرار گرفته است. مکمل های فلورایدی به عنوان قرص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مورد استفاده افراد، فارغ از سن قرار می گيرند.

فلوراید با داشتن مولکول های ضدعفونی کننده، عامل اصلی تخریب بافت باکتری و میکروب های زنده می‌ باشد. لذا ترکیبات خاص این محصول، سلامتی انسان را تهدید نمی کند.

بهترین دهانشویه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

استفاده از دهان شویه در کنار مسواک، تاثیر فوق العاده ای در عدم پوسیدگی دندان دارد. بهترین دهان شویه های مصرفی برای این امر، باید دارای ترکیبات فلورایدی، لیسترین و خوشبو کننده باشد.

ترکیبات موردنظر، از بین بردن انواع پلاک، عفونت، جرم و… را از روی سطح دندان، سبب ساز می‌ شوند. ترکیبات لیسترین موجود در دهانشویه، از التهابات لثه نیز جلوگیری می‌ کند و به عنوان سپر دفاعی دندان و لثه، کاربرد بسیار عالی را اعمال می نماید. دهان شویه های آنتی پلاک که حاوی متریال موردنظر هستند، از احتمال وجود پلاک دندانی در آینده نیز به میزان بسیار بالایی می کاهند.

استفاده از دهانشویه بعد از مسواک کردن، ضروری می‌ باشد. در زمان عصب کشی دندان، جراحی ریشه دندان و سایر اقدامات دندانی، با توصیه پزشک معالج، باید دهانشویه استفاده کرد.

پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان طب سنتی

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، استفاده از روش های تضمین شده طب سنتی، می‌ تواند موثر باشد. داروی گیاهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طب سنتی، طرفداران زیادی دارد. ریشه شیرین بیان به عنوان یک داروی اصلی، مورد تجویز پزشکان طب سنتی قرار می گیرد. استفاده از زردچوبه و گلاب نیز در طب سنتی برای این امر، توصیه می‌ شود.

شیرین بیان، یک گیاه کشت شده می‌ باشد که تاثیر فراوانی در ضدعفونی کردن دستگاه گوارش دارد. در طب سنتی، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، دمنوش این محصول را توصیه می نمایند. ترکیب زردچوبه و گلاب به صورت خمیری و اعمال آن ها روی دندان به واسطه مسواک، می‌ تواند تاثیر فراوانی در کاهش پوسیدگی داشته باشد. لذا استفاده از دمنوش شیرین بیان و یا ترکیب زردچوبه و گلاب به صورت روزانه، بلامانع می‌ باشد.

لازم به ذکر است که استفاده از این موارد در کنار مسواک کردن روزانه با خمیر دندان، بهترین نتیجه را اعمال خواهد کرد. لذا پزشکان طب سنتی، استفاده از خمیردندان های صنعتی را توصیه نمی کنند، اما می‌ توان به جای خمیر دندان از ترکیب نمک با مقداری آب به صورت خمیری استفاده کرد. اما قدرت تمیز کنندگی خمیر دندان را نمی توان با قدرت ترکیب نمکی، یکسان دانست.

متخصص درمان ریشه، بیشترین صدمه به ریشه دندان را عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیان کرده است. اگر جراحی ریشه و یا جرم زدایی برای دندان فرد انجام بگیرد و مراقبت های بیان شده از دندان بعد از اقدامات مربوطه صورت نگیرد، نیاز به درمان مجدد ریشه دندان و… به وجود خواهد آمد. از این رو، مراقبت های دندانی، عامل اصلی جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات دندانی می‌ باشند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *