از کجا بفهمیم مینای دندان از بین رفته؟

از بین رفتن مینای دندان

مینای دندان یکی از مهمترین عوامل بهداشت دهان ماست، اما معمولا به آن توجهی نمی‌کنیم. مینای دندان پوششی است که بر روی بخش خارجی دندان ها قرار گرفته است. این پوشش اغلب به دلیل ضربه دیدن، روش‌های درمانی دندانی یا مشکلات با بافت‌های دهان، خراب می‌شود شاید بتوان با کلسیم برخی از این آسیب‌ها را بهبود ببخشیم، اما آسیب‌های بلند مدت باعث از دست دادن مینای دندان شما شود.

مینای دندان چیست؟

مینای دندان، به حفاظت دندان‌های شما از فعالیت‌های روزمره‌ی مانند جویدن، گاز گرفتن، خرد کردن کمک می‌کند. این ماده، به عنوان یک محافظ سخت بر روی دندان‌ها عمل می‌کند، همچنین مینای دندان دندان‌ها را در برابر دماهای مختلف و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. هنگامی که مینای دندان آسیب می بیند، متوجه خواهید شد که به غذاها، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های سرد و گرم نسبت به قبل حساسیت بیشتری نشان می‌دهید.

چگونه تشخیص دهیم که مینای دندان از بین رفته؟

تشخیص آسیب دیدگی مینای دندان برای فرد ممکن است کار سختی باشد. اما برای راحتی شما، ما لیستی از نشانه‌های آسیب دیدگی مینای دندان تهیه کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی تشخیص دهید!

همچنین بخوانید: درد بعد از پر کردن دندان

از بین رفتن مینای دندان

حساسیت دندان

حساسیت دندان یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آسیب دیدگی مینای دندان است. شاید شما هم با این مورد رو به رو شده باشید که با خوردن نوشیدنی و یا مواد غذایی گرم و سرد دندان ها حساسیت نشان می دهند و دچار درد می شوید. این اتفاق یکی از نشانه های آسیب دیدگی مینای دندان می باشد.

تغییر رنگ دندان

تغییر رنگ دندان‌ها نیز یکی از نشانه‌های آسیب دیدگی مینای دندان است. در ابتدا، تغییر رنگ معمولاً بر روی دندان‌های جلویی، به ویژه دندان‌های بالایی، رخ می‌دهد و حتی ممکن است لبه‌های بیرونی دندان شفاف شوند. با ادامه آسیب دیدگی مینای دندان، تغییر رنگ دندان ها نیز بیشتر شده و رو به زردی خواهد رفت.

تغییر شکل دندان

تغییر شکل دندان‌ها نیز نشانه دیگری از آسیب دیدگی مینای دندان است. در این مرحله دندان‌های شما ممکن است کم کم گرد شوند، و یا حتی فاصله بین آن‌ها بیشتر شود. در مواردی که آسیب دیدگی مینای دندان پیشرفت کرده باشد ترک‌هایی بر روی دندان‌ها شکل می گیرد که قابل مشاهده نیز می باشد.

راه‌های جلوگیری از آسیب دیدگی مینای دندان

برخی از اسیب های مینای دندان به صورت طبیعی و با افزایش سن رخ می‌دهد، اما این دلیل نمی شود که رعایت بهداشت دهان و دندان را فراموش کنید. مواردی مانند مسواک زدن دو بار در روز و استفاده مداوم از نخ دندان، می‌تواند این آسیب دیدگی مینای دندان را تا حدود زیادی کاهش دهد.

همچنین بخوانید: حساسیت دندان به سرما(علت+ درمان)

تاثیر مواد قندی بر مینای دندان

چه چیزی باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

برخی از نوشیدنی هایی که باعث از بین رفتن و یا ضعیف شدن مینای دندان می شود عبارت است از مصرف قهوه، چای، نوشابه و سیگار این موارد باعث لکه‌دار شدن مینای دندان می شود. برای رفع این لکه‌های سطحی و حفظ سلامت دندان‌ های شما، مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیزکردن و پولیش کردن دندان‌ها توصیه می‌شود. فرسایش مینای دندان زمانی اتفاق می افتد که اسیدها مینای دندان را از بین می برند. فرسایش مینای دندان می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

  • مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار که دارای مقدار زیادی اسید فسفریک و سیتریک هستند. باکتری‌های دهان با شکر رشد می‌کنند و اسیدهایی می‌سازند که مینای دندان را از بین می‌برد.
  • نوشیدنی های میوه ای برخی از اسیدهای موجود در نوشیدنی های میوه ای فرساینده تر از اسید باکتری هستند.
  • غذاهای ترش یا آب نبات
  • خشکی دهان یا جریان کم بزاق (خشکی دهان). بزاق با شستن باکتری ها و مواد غذایی باقی مانده در دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. همچنین اسیدها را تا حدودی کاهش می دهد.
  • رژیم غذایی سرشار از قند و نشاسته
  • بیماری ریفلاکس اسید (GERD) یا سوزش معده. این موارد اسیدهای معده را به دهان می آورند، و در نتیجه به مینای دندان آسیب می رسانند.
  • استفاده از الکل یا مصرف زیاد الکل
  • ژنتیک (شرایط ارثی)

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *