درد بعد از پر کردن دندان

پر کردن دندان

وقتی برای یک دندان پرکردگی (ترمیم) انجام می شود، ابتدا پوسیدگی ها حذف شده و سپس ماده پرکردگی در حفره قرار داده می شود. گاهی ممکن است پوسیدگی دندان بسیار عمیق و نزدیک به شاخک عصبی و پالپ دندان (فضای مرکزی تاج که در آن رگ های خونی و اعصاب وجود دارند) باشد اما هنوز اندکی با آن فاصله داشته باشد. اگر می خواهید بدانید پالپ دندان چیست این مطلب را بخوانید: تعداد ریشه ها و کانال هر دندان چقدر است؟

وقتی پوسیدگی دندان عمیق باشد اما هنوز شاخک عصبی دندان را درگیر نکرده باشد، دندانپزشک بعد از برداشتن همه پوسیدگی ها روی شاخک عصبی را با مواد محافظ پالپ دندان می پوشاند و سپس ماده پرکردگی را قرار می دهد. این یک اقدام درست و اصولی است که دندانپزشک برای انجام یک درمان محافظه کارانه و پیش گیری از عصب کشی انجام می دهد. پیشنهاد می شود برای آگاهی از شرایطی که دندان نیاز به عصب کشی (درمان ریشه) دارد این مقالات را هم مطالعه کنید:
چه زمانی نیاز به درمان ریشه دندان دارید؟

علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

پر کردن دندان

در تصویر شماتیک زیر رابطه بین عمق پوسیدگی با شاخک عصبی پالپ دندان به خوبی مشخص است. ناحیه سیاه پوسیدگی و فضای صورتی رنگ پالپ دندان است.

تا چه مدت بعد از پر کردن دندان، حساسیت به سرما و گرما طبیعی است؟

بسیار شایع است که بعد از پرکردن دندان به سرما و گرما حساس شود. در این حالت بیمار بعد از خوردن مایعات و غذاهای سرد و گرم یک درد تیز ولی کوتاه تجربه می کند که ممکن است برای بعضی نگران کننده باشد با این تصور که شاید دندانشان به عصب کشی (درمان ریشه) نیاز پیدا کرده است. معمولا اولین سوالی که در این شرایط از مراجعه کننده می پرسم این است که چند روز از پرکردگی (ترمیم) شما می گذرد؟

حساسیت حرارتی یعنی تیر کشیدن با سرما و گرما تا چند هفته بعد از پرکردگی دندان می تواند طبیعی باشد. معمولا این حساسیت کوتاه و گذراست (یعنی بیش تر از چند ثانیه طول نمی کشد) و با گذشت زمان کاهش یافته و در نهایت کامل برطرف می شود. در اکثر موارد این حالت نباید بیشتر از یک ماه طول بکشد. این شرایط به خصوص وقتی که عمق پرکردگی زیاد و نزدیک به شاخک عصبی دندان باشد شایع تر است

درمان حساسیت بعد از پرکردگی دندان چیست؟

معمولا اکثر دندانپزشکان به بیمار احتمال بروز این حساسیت را برای یک بازه زمانی کوتاه تا یک ماه متذکر می شوند. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت می تواند برای افرادی که دندان های حساس دارند کمک کننده باشد. خمیر دندان ضد حساسیت محتوی موادی مانند نیترات پتاسیم است که باعث کاهش حساسیت دندانی می شود. در این مدت بهتر است حتی المقدور از نوشیدن و خوردن غذاهایی بسیار سرد یا گرم و مایعات اسیدی پرهیز شود و استفاده از مسواک با موی نرم پیشنهاد می شود.
اگر این حساسیت با گذشت زمان یک ماه کاهش نیابد نیاز به ارزیابی مجدد توسط دندانپزشک دارد. در این حالت ممکن است نیاز به تعویض پرکردگی فعلی با یک پرکردگی جدید باشد.

پر کردن دندان

دیگر دلایل درد بعد از پرکردگی و راهکارهای درمانی آن چیست؟

یکی دیگر از دلایل درد بعد از پرکردگی می تواند بلند بودن پرکردگی و عدم تطابق آن با دندان های فک مقابل باشد. به این معنی که پرکردگی با دندان های فک مقابل برخورد غیرطبیعی داشته و سبب درد حین جویدن می شود. درمان این مسئله با گذاشتن کاغذ کاربن بین دندان های فک بالا و پایین و تشخیص نقاط بلند توسط دندانپزشک و سپس کوتاه کردن پرکردگی به میزان لازم به راحتی قابل انجام است.

همین طور تماس پرکردگی با دندان های مجاور چپ و راست (یعنی فضای بین دندانی که محل عبور نخ دندان است) باید طبیعی باشد یعنی بیش از حد باز نباشد تا دائما مواد غذایی تجمع یابد و بیش از حد تنگ نباشد به طوری که امکان رد کردن نخ دندان وجود نداشته باشد. تماس نامناسب می تواند باعث درد و ناراحتی شود و در این حالت نیاز به مراجعه به دندانپزشک و اصلاح پرکردگی وجود دارد.

چه زمانی درد بعد از پرکردگی می تواند واقعا نشانه نیاز به عصب کشی باشد؟

در صورتی که بعد از پرکردن دندان درد طولانی یا شدید یا شبانه وجود داشته باشد طبیعی نیست و احتمال دارد دندان نیاز به عصب کشی (درمان ریشه) داشته باشد. این حالت معمولا وقتی اتفاق می افتد که رگ های خونی و اعصاب پالپ دندان به صورت غیرقابل برگشت ملتهب شده باشد. دلیل این التهاب ممکن است به علت پرکردگی بسیار عمیق، سابقه چند بار پرکردگی قبلی یا حتی حضور ترک در تاج دندان باشد و در هر صورت نیاز به مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دقیق تر وجود دارد.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری (متخصص درمان ریشه)