علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

امروزه بسیاری از مردم به دنبال پاسخی برای این سوال هستند که چرا لثه های ما هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند. در این راستا ابتدا باید خونریزی لثه را درمان کرد. علاوه بر این، داشتن اطلاعات دقیق در مورد علت خونریزی لثه ضروری است. اول از همه، زمانی که دندان ها و لثه ها به طور مرتب مسواک نمی شوند، باعث تشکیل باکتری می شود و این باکتری ها علاوه بر رسیدن به عصب کشی دندان، باعث آسیب پلاک به لثه می شوند. پلاک های باکتریایی نیز هنگام مسواک زدن باعث خونریزی می شوند.
به طور کلی یکی از مهم ترین علائم بیماری های لثه که شایع است و باعث از دست دادن دندان می شود، خونریزی لثه است.

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

خونریزی لثه به عنوان اولین علامت بیماری های لثه (بیماری های پریودنتال) شناخته می شود. خونریزی لثه، که اغلب دست کم گرفته می شود، در هنگام مسواک زدن قابل توجه است. در واقع نمی توان سلامت دهان و دندان را جدا از سلامت جسمی در نظر گرفت. زیرا بیماری های دندان و لثه سایر اندام های بدن را نیز درگیر می کند. با وجود این، چه در ایران و چه در جهان اهمیت لازم به این مشکل داده نمی شود. مثلا؛ مطالعات نشان می دهد که خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به بیماری های دهان و لثه و عفونت های دهانی درمان نشده افزایش می یابد. بسیاری از مردم می پندارند‌ که سلامت دهان و دندان آنها با دندان درد بدتر می شود. بیماری های لثه یک مشکل مهم سلامتی است که به اندازه پوسیدگی دندان شایع است و باعث از دست دادن دندان می شود.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان آسیا

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

علل خونریزی لثه چیست؟

علل خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا در شرایط عادی معمولاً به دلیل بیماری های لثه مانند التهاب لثه است. گاهی اوقات، مسواک زدن دندان ها با یک مسواک بسیار سفت می تواند باعث خونریزی لثه شود. خونریزی لثه با استفاده نادرست از نخ دندان نیز قابل تعریف است همچنین رقیق کننده های خون می توانند باعث خونریزی لثه شوند. در دوران بارداری نیز التهاب لثه ناشی از تغییرات هورمونی یکی از دلایل آن است. انجام خدمات دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان و جراحی ریشه، پروتزهایی که به خوبی در دهان قرار نمی گیرند و درمان های ارتودنسی نادرست می تواند منجر به خونریزی لثه شود. علاوه بر این موارد برخی بیماری های زمینه ای در علت خونریزی لثه نیز دخیل هستند. مانند:

دیابت

خونریزی در لثه و شکایاتی مانند قرمزی، تورم، حساسیت، بوی بد دهان نیز می تواند منادی دیابت باشد. در صورت بروز چنین مشکلاتی لازم است بدون اتلاف وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به دیابت در گروه پرخطر عفونت لثه قرار دارند. قرمزی، تورم لثه؛ خونریزی هنگام مسواک زدن دندان ها رخ می دهد این مشکلات در صورت بالا بودن قند خون، بیشتر می شود. این حتی ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. وجود یک بیماری التهابی در لثه ها نیز بر وضعیت عمومی افراد مبتلا به دیابت تأثیر منفی می گذارد.

سرطان خون

پلاکت های خون به بدن کمک می کنند تا خونریزی را متوقف کند. در موارد سرطان خون، تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد. این علت خونریزی در سراسر بدن از جمله لثه ها می شود.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان جلو چگونه است؟

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

پایین بودن پلاکت خون

ترومبوسیتوپنی که به عنوان تعداد پلاکت پایین شناخته می شود، در علت خونریزی لثه نیز نقش دارد. در این بیماری خونریزی در لثه ها و قسمت های مختلف بدن دیده می شود که با کمبود پلاکت مشخص می شود که باعث لخته شدن خون می شود.

اختلال خونریزی

در هموفیلی یا بیماری فون ویلبراند، خونریزی لثه ممکن است رخ دهد زیرا خون نمی تواند لخته شود. خونریزی حتی پس از جراحی لثه یا بریدگی کوچک می تواند شدید باشد.

کمبود ویتامین C و K

ویتامین C که نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت ها دارد، در بهبود زخم ها و تقویت استخوان ها موثر است. کمبود ویتامین C می تواند باعث تورم لثه و علت خونریزی لثه در برخی افراد شود. اسکوربوت در کمبود بیش از حد ویتامین C دیده می شود. علامت معمول این بیماری که باعث ضعف و کم خونی می شود، خونریزی لثه است. خونریزی شدید لثه نیز نشانه کمبود ویتامین K است. در صورت کمبود ویتامین K که به لخته شدن خون کمک می کند، خونریزی لثه ممکن است اجتناب ناپذیر باشد. مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم بروکلی؛ برای ویتامین K می توانید اسفناج، کاهو، روغن زیتون، سویا اضافه کنید.

آیا خونریزی لثه هنگام مسواک زدن طبیعی است؟

خونریزی لثه می تواند هنگام مسواک زدن دندان ها یا خوردن خوراکی های سفت مانند سیب رخ دهد. مشاهده خونریزی لثه هنگام مسواک زدن در فردی که لثه سالمی دارد، طبیعی نیست. خونریزی مداوم هنگام مسواک زدن نشان دهنده التهاب لثه است. اگر لثه ها قرمز و متورم باشند می توان به التهاب لثه مشکوک شد. در مواردی که التهاب لثه پیشرفت می کند، می تواند باعث تحلیل و حساسیت لثه به دلیل نمایان شدن ریشه دندان شود. علاوه بر این، طعم بد دهان، بوی بد دهان، تفاوت در هماهنگی دندان در حین گاز گرفتن، قرمزی، تورم و حساسیت در لثه ممکن است احساس شود. اگر بیماری های پریودنتال درمان نشود، ممکن است به از دست دادن دندان منجر شود.

همچنین بخوانید: جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

راه درمان خونریزی لثه چیست؟

درمان خونریزی لثه با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان امکان پذیر است. با کنترل منظم دهان و دندان توسط دندانپزشکان و با مسواک زدن صحیح و منظم پس از آن می توان این مشکل را برطرف کرد. مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن باعث حذف پلاک های واقع در محل اتصال لثه و دندان می شود و از خطر ابتلا به بیماری پریودنتال جلوگیری می کند.

می توانید از دندانپزشک خود بپرسید: چه خمیردندان یا دهانشویه‌ای برای خونریزی لثه مفید است؟ چگونه خونریزی لثه را در خانه متوقف کنیم؟
بعلاوه می‌توانید وقتی با مسواک زدن دچار خونریزی لثه شدید با آب نمک گرم دهان را غرغره کنید، اما این یک راه‌حل موقتی است. برای جلوگیری از خونریزی لثه به برس مسواکی که استفاده می کنید توجه کنید. ممکن است برس های سفت برای لثه های شما مناسب نباشند. می توانید از مسواک های نرم تر و انعطاف پذیرتری استفاده کنید. با این وجود قبل از این موارد اول از همه، باید علت خونریزی لثه با معاینه فیزیکی توسط دندانپزشک مشخص شود.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *