رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

آشنایی با بهداشت دهان و دندان برای همه ی افراد از سنین کودکی و پیش از رفتن به مدرسه آغاز می شود. کودکانی هم که در این دوران چیزی از بهداشت دهان و دندان نمی دانند، به طور قطع در مدرسه یا مهد کودک با صفر تا صد رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا خواهند شد. رعایت اصول بهداشتی برای دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از بیماری های دهان و دندان و حتی بیماری های لثه و زبان نیز از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

اگر افراد از کودکی با مسواک و نحوه درست مسواک زدن آشنا باشند، مطمئنا در بزرگسالی نیز عادت می کنند که بعد از خوردن مواد قندی و شیرین و همچنین بعد از خوردن غذا و یا آخر شب، دندان های خود را مسواک کنند. البته نحوه ی صحیح مسواک زدن نیز بسیار مهم است و می تواند در سلامت دندان ها و حفظ طولانی مدت آنها در بدن، نقش موثری داشته باشد.

اهمیت مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان تا جایی است که پزشکان متخصص گوارش یا قلب و عروق و متخصصان عفونی و انکولوژی، به هنگام مواجه شدن با برخی از بیماری ها، ابتدا از سالم بودن دندان، لثه و بهداشت دهان و دندان مطمئن می شوند و سپس اقدامات درمانی دیگر را به کار می برند.

راه های رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان

اگر به کودکان خود از سنین پایین، آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان را داده باشید، مطمئن باشید مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان یا عفونت‌های لثه و دهان را تجربه نخواهد کرد. اما در غیر اینصورت، شما با کودکی مواجه خواهید شد که دندان های شیری او دچار پوسیدگی و خرابی می شود و کار او به دندانپزشکی می کشد. گاهی عادت‌های اشتباه در کودکان تا بزرگسالی همراه آنها خواهد بود و در بزرگسالی نیز مثل کودکی، بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند.

اگر کودکان بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنند، مطمئنا آب دهان آنها نیز حاوی باکتری و میکروب هایی خواهد بود که قادر است دستگاه گوارش آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است به عفونت دندان کودک دچار شوند، راه های رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان، زیاد است اما برخی از مهم ترین انها به شرح زیر است:

رعایت بهداشت دهان و دندان

  • به کودکان از سنین کم آموزش صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را بدهید.
  • به آنها یاد بدهید که قبل از خواب، حتما دندان های خود رامسواک کنند.
  • یکی از راه های موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان و خراب شدن آن، خارج کردن مواد شیرینی و تنقلات از دسترس کودکان است.
  • باید به کودکان آموزش داده شود که اجسام سفت، خوراکی های با پوست سفت و… را با دندان خود گاز نگیرند.
  • باید به کودکان آموزش داده شود که هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب باید دهان خود را بشوید.

راه های رعایت بهداشت دهان و دندان در بزرگسالان

بزرگسالان نیز باید مانند کودکان در رعایت بهداشت دهان و دندان خود، همیشه در سعی و تلاش باشند. این کار در نهایت به نفع آنها خواهد بود. شاید برخی از افراد جوان و میانسال را دیده باشید که با داشتن سن کم، دندان های پوسیده ای دارند. اینها فقط به خاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. ریشه ی برخی از بیماری ها نیز در عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. برخی از موارد و راه کارهای عملی در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان بزرگسالان، شامل موارد زیر است:

برخی از خانم ها و آقایان عادت به مصرف سیگار و قلیان دارند. دهان این افراد به مرور زمان پر از باکتری و میکروب‌های خطرناک می شود که باید بعد از هر بار مصرف، دهان خود را ضد عفونی کرده و مسواک بزنند. اما عملا تعداد کمی این کار را انجام می دهند.
شستشوی دهان هر از گاهی با آب نمک یا فلوراید، باید انجام شود که این کار علاوه بر مسواک زدن است.
بسیاری از افراد سیگاری عادت دارند بعد از استعمال، دهان خود را با شکلات، آدامس و خوشبو کننده معطر کنند. لذا بعد از آن فراموش می کنند که مسواک بزنند. این کار می تواند منجر به ایجاد جرم و زردی روی دندان ها شود و در نهایت ایجاد عفونت در دهان می کند.

مزایای رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان

رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان، سراسر مزیت و فایده است. شاید بهتر باشد به جای برشمردن مزایای استفاده از نکات بهداشتی و رعایت آنها برای دهان و دندان، معایب استفاده نکردن از این نکات را ذکر کنیم. زیرا دهان و دندان بزرگسالان حساس است و کودکان از آن هم حساس تر هستند.

چرا رعایت بهداشت دهان و دندان مهم است؟

  • کم شدن مشکلات ناشی از دندان و عفونت های آن مانند عفونت های خونی، مشکلات گوارشی و سوءهاضمه
  • برطرف شدن بوی بد دهان که در اثر میکروب و باکتری و کثیفی دندان ها پدید آمده باشد.
  • داشتن اعتماد به نفس بالا در هنگام صحبت کردن ارتباط گرفتن با افراد مختلف
  • کم شدن بیماری های قلب و عروق در کودکان و بزرگسالان
  • و فواید و مزایای بسیار زیاد دیگری که اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، بیماری های بسیاری، گریبان گیر افراد می شود.

رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان در نهایت منجر به سلامتی دهان و دندان شخص خواهد شد. اما رعایت آن، نیازمند رعایت اصول خاصی است که برخی از آنها را در اینجا عنوان کرده و توضیح می دهیم:

رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده روزانه از مسواک:

مسواک زدن منجر به شست و شو و تمیزی جرم های حاصل از غذا که لابلای دندان هستند می شود. تمامی این مواد قادرند در کمتر از چند ساعت، میزان مشخصی از کلسیم دندانی را در خود حل کنند. به خصوص مواد قندی و اسیدی مانند گوشت ها. پس اگر به صورت صحیح مسواک زده شود، این اتفاق نخواهد افتاد. در انتخاب مسواک برقی یا غیر برقی، باید حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

استفاده از نخ دندان:

گاهی وقت ها مسواک زدن و استفاده از مسواک عادی یا برقی، باز هم نمی تواند به طور کامل در برطرف کردن تکه های مواد غذایی لابلای دندان ها موثر باشد. به همین دلیل باید بعد از تمام شدن غذا، از نخ دندان و یا خلال دندان استفاده شود.

استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید:

فلوراید حاوی مواد پاک کننده و ضد عفونی کننده است که می تواند دندان را در مقابل میکروب ها و باکتری های موجود، حفاظت کند. البته باید در استفاده از فلوراید حسابی دقت شود و زیاد مورد استفاده قرار نگیرد. ممکن است در برخی از افراد منجر به آسیب رسانی به بافت دندانی شود.

استفاده از آب نمک:

اگر با استفاده از فلوراید و شوینده های شیمیایی مشکل دارید و به هر دلیلی نمی خواهید از آنها استفاده کنید، می توانید از مخلوط آب و نمک به صورت دائم و هر شب استفاده کنید. نمک خاصیت ضدعفونی کننده داشته و می تواند باکتری های لابلای دندان ها را با خود بشوید.

استفاده از مواد مغذی کلسیم دار

یکی دیگر از اصول و نکات رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مواد مغذی و استخوان ساز است. اگر از مواد مغذی مانند شیر و ماست و دوغ استفاده شود، میای دندان و ساختار داخلی آن محکم می شود.

خطرات عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر بهداشت دهان و دندان در کودکان یا بزرگسالان رعایت نشود، مطمئنا مشکلاتی از قبیل موارد زیر پدید می آید که برخی می تواند صدمات زیادی به سلامت انسان وارد کند:

  • پوسیدگی دندان
  • عفونت لثه
  • زرد شدن و جرم دندانی
  • نیاز به ترمیم و شاید دندان مصنوعی یا ایمپلنت با هزینه ی بسیار بالا
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *