آفت دهان و روش های درمان آن

آفت دهان

همه ما در طول زندگی خود حداقل یک بار با زخم های دردناک موجود در بافت داخلی دهان، موسوم به آفت دهان مواجه شده ایم؛ و برای دانستن علت آفت دهان و درمان آن بسیار کنجکاو بوده ایم. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به مهم ترین سوالات شما راجع به علت این زخم های غشای مخاطی دهان و درمان های خانگی و دارویی آن پاسخ دهیم.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان ضایعاتی کوچک و غیر مسری و کم عمقی هستند که روی بافت نرم غشای مخاطی دهان و زبان و پایه لثه فرد ایجاد می شوند. این ضایعات عموما بسیار دردناک بوده و برخلاف تبخال روی لب ها ایجاد نمی شوند و قابلیت انتقال به شخص دیگری را نیز ندارند. آفت های دهانی دارای اشکال بیضی یا دایره ای شکل بوده و عموما به رنگ های سفید و یا زرد با محیطی سرخ رنگ مشخص می شوند.

علت آفت دهان چیست؟

هنوز نتایج مطالعات گوناگون نتوانسته علت اصلی آفت دهان را مشخص کند. اما بنا به حدس پژوهشگران علت این ضایعات می تواند عوامل ذیل باشد:

  • وراثت
  • آسیب بافتهای داخلی دهان بر اثر گاز گرفته شدن ناگهانی یا مسواک زدن
  • حساسیت به خمیر دندان ها یا دهان شویه هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات هستند
  • حساسیت غذایی و دارویی
  • باکتری عامل زخم معده یا هلیکوباکتر پیلوری
  • رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی ضروری نظیر ویتامین ب 12، روی و آهن
  • استرس و اضطراب
  • تغییرات هورمونی بانوان در طی دوره های قاعدگی
  • ویروس ایدز و سایر ویروس هایی که موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن فرد می شوند
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری کرون (Crohn’s disease) و کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis)و بیماری سلیاک
  • سرطان دهان

همچنین بخوانید: علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

آفت دهان

علائم آفت دهان چیست؟

اصلی ترین علامت آفت دهان دردهای ازار دهنده و سوزش آن است که با خوردن غذاهای محرک و صحبت کردن و… تشدید می شوند.

دومین علامت آفت دهان شکل ظاهری آنهاست آفت دهان ضایعات گرد یا بیضی در حد چند میلی متر الی 1 سانتی متر هستند که با محیطی قرمز رنگ احاطه شده اند.

در موارد شدیدتر امکان تب و لرز نیز وجود دارد.

درمان خانگی آفت دهان

عموما آفت ها بعد از یک الی دو هفته بدون اتخاذ روش درمانی خاصی خود به خود بهبود می یابند. ولی در طی این مدت برای فرد بسیار آزاردهنده هستند لذا در این بازه زمانی می توانید از روش های خانگی برای تسریع روند بهبودی و کاهش درد فرد استفاده کنید.

درمان آفت دهان با نمک

سدیم کلرید موجب کاهش آب اطراف غشای آفت دهان شده و بدین ترتیب نقش مهمی در تسریع روند بهبودی بیمار خواهد داشت برای استفاده از آب نمک به منظور درمان آفت دهان: 2-1 ق غ نمک را در 1 لیوان آب ولرم مخلوط نمایید و محلول حاصل را به مدت سی ثانیه در دهان غرغره کنید.

همچنین بخوانید: آیا امکان عصب کشی یا درمان ریشه دندان با لیزر وجود دارد؟

آفت دهان

درمان آفت دندان با آموکسی سیلین

اموکسی سیلین (Amoxicillin) یک آنتی‌بیوتیک از خانواده پنیسیلین‌هاست که برای درمان عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اموکسی سیلین معمولاً در درمان عفونت‌های دندانی با عفونت باکتریایی استفاده می‌شود.

در صورتی که دندان شما دچار آفت باکتریایی شده است و دندانپزشک شما پس از ارزیابی و تشخیص، تجویز اموکسی سیلین را توصیه کرده است، بایستی دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. دوز و مدت زمان مصرف اموکسی سیلین باید توسط دندانپزشک شما تعیین شود، زیرا این موارد بستگی به شدت عفونت، نوع باکتری و شرایط شما دارد.

مهم است که دستورات مصرف دارو را رعایت کنید و تمام داروها را تا پایان تجویز مصرف کنید، حتی اگر علائم عفونت بهبود یافته باشد. همچنین، اگر در طول درمان هرگونه علامت ناخوشایند یا عوارض جانبی تجربه کردید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

مهم است بدانید که تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان آفت دندان توسط دندانپزشک باید براساس تشخیص حرفه‌ای او انجام شود. همچنین، به علاوه استفاده از آنتی‌بیوتیک، تمیزکاری دندان و لثه و مراقبت دندانی منظم نیز برای بهبود و جلوگیری از آفت دندان بسیار مهم هستند.

استفاده از ماست برای درمان آفت دهان

سردی و خنکی ماست تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد بیمار دارد. به علاوه خواص ماست های پروبیوتیک مانع عفونت زایی ثانویه این آفت ها می شود. مقداری ماست را روی آفت دهان خود بگذارید یا می توانید یک قاشق ماست را بیست ثانیه در دهان نگه داشته و سپس آن را میل کنید.

درمان افت دهان با عسل

خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عسل بر کسی پوشیده نیست جالب است بدانید که عسل دارای خواص التیام بخش بسیار زیادی نیز هست. استفاده از آن بر روی آفت دهان علاوه بر تسکین درد و کاهش سوزش محل این ضایعات از عفونت ثانویه آفت ها نیز ممانعت کرده و موجب تسریع درمان خواهد شد. همچنین شما می توانید برای افزایش اثر بخشی عسل در درمان آفت دهان مقداری ادویه زردچوبه را نیز به آن بیافزاید تا قدرت آن در افزایش سرعت التیام آفت دهان بسیار افزایش یابد.

در رژیم غذایی خود از مواد غذایی حاوی ویتامین های زینک و آهن و ویتامین ب استفاده کنید:
حتی به شما توصیه می شود در صورتی که در سال چندبار به این عارضه دچار می شوید از مکمل های این نوع مواد معدنی و ویتامین ها استفاده کنید. البته خاطر نشان می گردد که مصرف مکمل های دارویی، تحت نظر پزشک و با مشورت او صورت گیرد

برای بهبود درد آفت دهان از چای سیاه استفاده کنید

چای دارای ترکیبی تسکین دهنده به تانن می باشد. شما می توانید چای کیسه ای سرد شده روی آفت های دهانی قرار دهید و یا چای سیاه پر رنگ و سرد را در دهان بگردانید.

همچنین بخوانید: تعداد ریشه ها و کانال هر دندان چقدر است؟

آفت دهان

ایا برای درمان سریع آفت دهان دارویی وجود دارد؟

بلی؛ امروزه داروهای موضعی بسیاری برای درمان آفت دهان وجود دارند که ضمن کاهش درد و التهاب بیمار، از بروز عفونت ثانویه این ضایعات نیز می کاهند در ذیل به مهم ترین این داروها خواهیم پرداخت:

درمان آفت دهان با دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک داروی ضد حساسیت می باشد و برای درمان برخی از عوارض مانند آفت دهان، عفونت‌های قارچی و زخم‌های دهانی، تجویز شود. با این حال، باید توجه داشت که دیفن هیدرامین برای درمان آفت دهان به صورت ناشتایی و برای مدت کوتاهی تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند به عنوان یک ضد درد جهت کاهش درد و التهاب آفت دهان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیب کپسول تتراسایکلین با شربت دیفن هیدرامین

یکی از موثرترین شربت برای آفت دهان استفاده از شربت دیفن هیدرامین است. برای این منظور با مشورت پزشک چند کپسول تتراسایکلین یا آموکسی سیلین را درون شربت دیفن هیدرامین بریزید و به خوبی شیشه شربت را تکان دهید. در انتها این ترکیب را به کمک یک پنبه روی آفت دهان قرار دهید و از تاثیر فوق العاده آن شگفت زده شوید.

درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

آموکسی سیلین (Amoxicillin) یک آنتی بیوتیک از خانواده پنی سیلین ها است که برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی، از جمله آفت دهان، استفاده می‌شود. آموکسی سیلین به عنوان یک آنتی بیوتیک، با مهار کردن و کاهش رشد و تکثیر باکتری‌ها در بدن موجب درمان عفونت‌های باکتریایی می‌شود. برای درمان آفت دهان، آموکسی سیلین معمولا به صورت قرص، کپسول یا شربت در دسترس است.

دوز آموکسی سیلین برای درمان آفت دهان

معمولاً دوز آموکسی سیلین برای درمان آفت دهان، بسته به شدت عفونت و سن بیمار، متفاوت است. برای بزرگسالان، معمولاً دوز روزانه 500-1000 میلی‌گرم تجویز می‌شود و برای کودکان، معمولاً دوز بر اساس وزن بدن تعیین می‌شود. همچنین، مدت مصرف آموکسی سیلین بسته به نوع عفونت متفاوت است و ممکن است بین 5 تا 14 روز طول بکشد.

درمان آفت دهان با تتراسایکلین

تتراسایکلین (Tetracycline) یک آنتی بیوتیک است که برای درمان برخی عفونت‌های باکتریایی، از جمله آفت دهان، استفاده می‌شود. با این حال، باید توجه داشت که تتراسایکلین در برخی موارد به عنوان یک گزینه دوم یا سوم درمانی تجویز می‌شود، و باید بر اساس دستورات پزشک مصرف شود.

دوز تتراسایکلین برای درمان آفت دهان

تتراسایکلین عمدتاً برای درمان بیماران بالغ تجویز می‌شود. دوز تتراسایکلین برای درمان آفت دهان بسته به شدت عفونت و سن بیمار متفاوت است. برای بزرگسالان، معمولاً دوز روزانه 250-500 میلی‌گرم تجویز می‌شود و برای کودکان، دوز بر اساس وزن بدن تعیین می‌شود. باید توجه داشت که تتراسایکلین در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

آفتین ژل

یکی از موثرترین داروهای آفت دهان افتین ژل می باشد؛ که از عصاره گیاهان ساخته شده و دارای سرعت بالایی در درمان و التیام آفت دهان بیمار می باشد. این ژل در طی بیست ثانیه رشد افت را متوقف کرده و آن بخش از دهان را به سرعت وارد فاز ترمیم و التیام می نماید.

ژل های آفت دهان

این ژل ها دارای ترکیبات موثر ضد دردی همچون بنزوکائین یا لیدوکائین هستند و موجب تسکین درد این ضایعات دهانی خواهند شد.

دهانشویه های کلر هگزدی

این دهانشویه ها نیز نقش موثری در کاهش درد بیمار و تسکین او دارند.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان در دوران بارداری

آفت دهان

چطور از بروز آفت دهان جلوگیری نماییم؟

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید وسعی کنید مسواک را به آرامی میان دندان و لثه خود حرکت دهید.

تاثیر استرس بر افت دهان

یکی از مهمترین عوامل بروز آفت دهان است. لذا نهایت سعی خود را برای کنترل اضطراب خود با تکنیک هایی نظیر یوگا و مدیتیشن و انواع مختلف ورزش به کار گیرید.

به رژیم غذایی خود و مواد غذایی مصرفی خود دقت کنید

غذاهای حساسیت زا نظیر انواع میوه های اسیدی و ادویه جات و … را محدودتر کنید. همچنین توجه داشته باشید که غذاهای شما سرشار از ویتامین های گروه ب، آهن و زینک و … باشد.

در مواجهه با آفت دهان چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عموما آفت دهان بعد از یک الی دو هفته خود به خود بهبود می یابد و درمان های خانگی برای التیام و تسکین آنها کافی است. ولی در صورتی که آفت دهان تا سه هفته طول کشید و فرد در غذا خوردن و بلع مشکل داشت، باید سریعا به پزشک معالج مراجعه نمایید.

آیا در زمان آفت دهان می توان برای عصب کشی اقدام کرد؟

دقت داشته باشید که عصب کشی دندان در درجه اول برای رسیدگی به مسائل مربوط به پالپ دندان انجام می شود و ارتباطی به زخم های دهان ندارد. به همین دلیل می توانید بدون نگرانی برای درمان دندان های خود اقدامات لازم را انجام دهید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

یک پاسخ به “آفت دهان و روش های درمان آن”

  1. مهرداد گفت:

    با عرض سلام خدمت عزیزانی که وقت گذاشتن تا بتونن خدمتی کنن به‌ بیماران افت دهان خیلی خیلی تشکر فراوان بر شما امیدوارم که هیچ عزیزی دچار افت دهان نشه من خیلی افت میزنم نزدیک 2سال دارم میجنگم با این موضوع از توصیه های خوبتون ممنونم خیلی خوب بود 👏👏👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *