جراحی دندان عقل روی عصب فک خطرناک است؟

دندان عقل روی عصب فک

جراحی دندان عقل در شرایط خاصی از ریسک بسیار بالایی برخوردار می باشد و فقط پزشک متخصص در این زمینه قادر به جراحی چنین دندان هایی می باشد، جراحی دندان عقل روی عصب فک در واقع در رده جراحی های حساس و خطرناک به شمار می آید. به همین جهت چنین جراحی باید تحت شرایط خاصی انجام شود و تمامی نکات پیرامون به دقت رعایت شود، در غیر این صورت ریسک بروز هرگونه عارضه ای پس از جراحی افزایش پیدا می کند. معمولا در این شرایط حساس دندان عقل و ریشه آن روی عصب های زبان و لب قرار دارد، پزشک متخصص دندانپزشکی با بررسی موقعیت دندان و در نظر گرفتن ریسک های احتمالی جراحی را انجام می دهد، تا هیچ مشکل خاصی به وجود نیاید، پزشک در نهایت با در نظر گرفتن این شرایط حساس جراحی را باید به گونه ای انجام دهد، که خطری به وجود نیاید و به همراه ریشه دندان عصب های مربوط را خارج نکند. در حالت کلی ریسک جراحی دندان عقل روی عصب فقط تحت شرایطی کمتر خواهد بود، که این جراحی توسط پزشک با تجربه ای در این زمینه صورت بگیرد.

چرا دندان عقل روی عصب فک باید کشیده شود؟

این دندان در صورت عدم جراحی در تایم مناسب باعث بروز عفونت های مکرر در قسمت لثه می شود و همچنین بررسی های اخیر به وضوح اثبات کرده است، این دندان اگر جراحی نشود، باعث بروز کیست در قسمت لثه نیز می شود. در واقع کشیدن دندان عقل در جهت سلامت دهان و دندان یک شرط اساسی به شمار می آید، اغلب دندان عقل به صورت کج از لثه خارج می شود و به همین علت فشار وارد شده به دندان های آسیای مجاور به مراتب بیشتر خواهد بود، در نهایت دندان های شما دچار بهم ریختگی می شوند.

البته اگر دندان شما حتی به طور کامل از قسمت لثه خارج شود، چون این دندان عقل در قسمت انتهایی فک قرار دارد، جرم و پلاک بیشتری روی آن تجمع پیدا می کند و در نهایت در مدت زمان کوتاهی پوسیده می شود. پوسیدگی این دندان باعث آسیب دیدگی دیگر دندان های آسیا در فک می شود، عمل جراحی عقل نیز بر اساس موقعیت قرارگیری دندان متفاوت می باشد.

به طور کلی برای دندان های عقل فک پایین از عمل کورونکتومی جهت جراحی کمک می گیرد، در این روش احتمال آسیب دیدگی عصب های مجاور نیز کمتر خواهد بود.

مدت زمان لازم برای جراحی دندان عقل روی عصب فک

یکی از مهم ترین پارامترهایی که باعث کاهش میزان درد و خونریزی می شود، انجام این جراحی در مدت زمان کوتاه تر می باشد، در حالت عادی کشیدن و جراحی دندان عقل بین ۳۵ الی ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد، در صورتی که این مدت زمان افزایش پیدا کند، عصب های درد بیمار بیشتر تحریک خواهند شد و فرد میزان درد بیشتری را احساس خواهد کرد. مدت زمان جراحی دندان عقل اگر میزان تجربه و مهارت پزشک بیشتر باشد، می تواند کمتر شود، متخصص دندانپزشکی به واسطه این که از میزان تجربه بیشتری در این زمینه برخوردار می باشد، در کوتاه ترین زمان ممکن جراحی دندان عقل را انجام می دهد.

در صورتی که هیچ گونه مشکلی حین جراحی به وجود نیاید، حتی مدت زمان این جراحی را می توان کاهش داد.

درد بعد از جراحی دندان عقل روی عصب فک چقدر است؟

اغلب افراد به طور عادی از کشیدن و جراحی دندان عقل واهمه دارند، در حالی که این روش از کشیدن دندان عقل اگر بر اساس شیوه ای اصولی و پزشکی انجام شود، فرد در طول مدت زمان کشیدن دندان کوچک ترین میزان از دردی را احساس نخواهد کرد. چون در این روش قبل از هرگونه اقدامی بی حسی به مقدار کافی به بخش های مختلف ریشه و لثه دندان تزریق می شود، تا میزان درد را تا سر حد قابل توجهی کاهش داد.

هر چه قدر پزشک به صورت ماهرانه ای دندان عقل شما را جراحی کند، شما قطعا درد کمتری را احساس خواهید کرد. حدود ۹۸ درصد از افراد حین این جراحی احساس درد نمی کنند و فقط پس از اتمام جراحی و از بین رفتن اثر داروهای بی حسی در محلی که دندان عقل جراحی شده است، فقط در ساعات اولیه احساس گزگز کردن، درد خفیف و فشار خواهد داشت.

هزینه جراحی دندان عقل نهفته بر روی عصب فک

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که قصد جراحی دندان عقل نهفته خود را دارند، آگاهی از هزینه های جراحی مطابق با این روش می باشد. نرخ نهایی ارائه شده جهت جراحی دندان عقل نهفته بر روی عصب فک در سال جدید به هیچ عنوان گران قیمت نیست و تمامی افراد قادر به پرداخت چنین هزینه ای هستند، همچنین جراحی دندان عقل شامل تعداد بسیار زیادی از دفترچه های خدمات درمانی می شود، که شما تحت چنین شرایطی می توانید با هزینه ای کمتر جراحی دندان خود را انجام دهید. هزینه دندانپزشکی معمولا معقول و اقتصادی در نظر گرفته می شود، تا تمامی افراد قادر به پرداخت چنین هزینه هایی باشند.
هزینه جراحی دندان عقل نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست و شما با کمترین میزان از بودجه نیز می توانید دندان عقل خود را جراحی کنید.

عوارض نکشیدن دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته
دندان عقل حتما بلافاصله پس از رشد باید کشیده شود، در غیر این صورت فرد با عوارض و مشکلات مختلفی مواجه خواهد شد، که در صورت عدم اقدام به موقع این مسائل و مشکلات ایجاد شده غیر قابل درمان می باشند. یکی از عوارض نکشیدن این دندان ایجاد درد در ناحیه سر، گردن، گوش و فک می باشد. چون لثه شما بر اثر نهفته بودن دندان عقل میزان فشار بیشتری را تحمل می کند، از دیگر عوارض نکشیدن دندان عقل می توان به ایجاد پوسیدگی ها و کرم خوردگی های گسترده در دندان های مجاور اشاره کرد، دندان عقل باعث ایجاد فساد دندانی می شود.

اگر دندان هایی صاف و مرتب دارید، حتما در اولین گام نسبت به کشیدن دندان عقل خود اقدام کنید، در غیر این صورت سایر دندان های شما نیز دچار تغییر شکل می شوند و اغلب دندان ها شکل بهم ریخته ای به خود می گیرند.

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل بر روی عصب

شما پس از انجام این جراحی باید برخی از نکات مهم را به دقت رعایت کنید، تحت چنین شرایطی احتمال ایجاد خونریزی بیشتر و ریسک بروز هرگونه عفونتی را به حداقل می رسانید. از سری مراقبت های اصلی پس از جراحی عقل رعایت دوره نقاهت غذایی می باشد، در ساعات اولیه پس از این جراحی شما باید به هیچ عنوان هیچ گونه ماده غذایی را میل کنید، چون لثه شما در متورم ترین حالت خود قرار دارد. حتما بعد از ۲ الی ۳ ساعت خوردن مواد غذایی را آغاز کنید و از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های داغ بپرهیزید، چون میزان خونریزی و التهاب را می تواند افزایش دهد.

از خوردن و جویدن مواد غذایی در سمتی که دندان شما جراحی شده است، حدالامکان خودداری کنید، به کمک خوردن مواد غذایی سرد نظیر نوشیدنی های مختلف و بستنی می توانید میزان خونریزی را کاهش دهید.