تاثیر مصرف مشروبات الکلی بر دهان و دندان

تاثیر مشروبات الکلی بر دندان

به طور کلی، مصرف الکل تاثیرات منفی بر روی دندان ها را دارد و باعث کاهش مقاومت دندان ها در برابر خراشیدگی و پوسیدگی ها می شود. ممکن است الکل به تنهایی باعث ایجاد پوسیدگی و حفره های دندانی نشود، اما می تواند باعث کاهش دفاع طبیعی بدن در برابر باکتری‌ها شود که در نتیجه می‌تواند باعث پوسیدگی های دندانی شود.

تاثیر مشروبات الکلی بر روی مینای دندان

همچنین، مصرف الکل با افزایش سطح اسیدیته در دهان مرتبط است که می‌تواند مینای دندان را فرسوده کند و خطر ایجاد حفره را افزایش دهد. نوشیدن زیاد الکل همچنین معمولاً منجر به تغذیه نامناسب می‌شود و بنابراین خطر ابتلا به التهاب لثه و بیماری‌های مرتبط با آن را افزایش می‌دهد.

همچنین بخوانید: خوابیدن سریع ورم لثه

تاثیر مشروبات الکلی بر دندان

تاثیر انواع مشروبات الکلی

به عنوان مثال، مشروبات الکلی سفید مانند ویسکی و ودکا حاوی اسیدهایی هستند که با مصرف آن منجر به فرسایش دندان می شوند.

آبجو و شراب نیز حاوی تانن هستند که باعث ایجاد لکه های سطحی روی دندان ها میشود. همچنین نوشیدنی هایی که با میکسر تهیه می شوند دارای قند بالایی هستند مصرف این نوع هم باعث پوسیدگی دندان می شوند.

آیا مشروبات الکلی باعث ایجاد بیماری های دهان و دندان می شود؟

همچنین، سطح pH نوشیدنی های الکلی نیز می‌تواند نقش مهمی در پوسیدگی دندان داشته باشد. بیشتر این نوشیدنی ها بسیار اسیدی هستند و سطح pH آنها زیر 3.5 است. سطوح پایین pH می‌توانند مینای دندان و بافت های نرم دهان را به مرور از بین ببرد و منجر به حفره ها یا حتی بیماری پریودنتال شوند.

همچنین بخوانید: علت سفید شدن لثه چیست؟

تاثیر مشروبات الکلی بر دندان

الکل و از بین بردن بزاق دهان

بزاق نقش مهمی در محافظت در برابر پوسیدگی دندان دارد. این ماده به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده پلاک کمک می کند و اسیدهای مقابله کننده را از بین می برد.

بزاق نقش مهمی در سلامت و تندرستی بدن ما دارد، به ویژه در مورد الکل و پوسیدگی دندان. آنزیم های محافظی که به طور معمول در بزاق ما کار می کنند، حاوی خواص ضد باکتریایی هستند که به جلوگیری از رشد باکتری ها در سطح دندان کمک می کنند. هنگامی که تولید بزاق به دلیل مصرف الکل کاهش می یابد، این آنزیم های محافظ برای مبارزه با باکتری های مضر و حملات اسیدی که مینای دندان را می شکنند، در دسترس نیستند. بنابراین، کاهش تولید بزاق با مصرف الکل می‌تواند باعث از دست رفت دندان و سایر عوارض ناخوشایند برای دهان و دندان شود.

تاثیر مشروبات الکلی در بیماری های پریودنتیت یا لثه ای

مصرف زیاد الکل عامل اصلی ایجاد بیماری های لثه ای است. افرادی که در طول روز مشروبات الکلی زیادی می‌نوشند به مرور بافت های دهان ضعیف تری خواهند داشت.

هنگامی که بافت های دهان از بین برود منجر به افزایش خطر ابتلا به التهاب لثه و پریودنتیت می‌شود. همچنین مصرف زیاد الکل علاوه بر سایر خطرات برای دهان و دندان باعث آسیب های کبدی نیز خواهد شد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *