علت سفید شدن لثه چیست؟

سفید شدن لثه

در هر فرد سالمی لثه ها به طور طبیعی دارای رنگ صورتی هستند و آثار تغییر رنگ در آن ها دیده نمی شود. لثه سالم علاوه بر رنگ مشخص، به صورت کامل به دندان ها چسبیده است. گاهی اوقات دلایل مختلفی باعث تغییر در لثه ها می شود که می تواند ناشی از بیماری های میکروبی، کمبود برخی مواد معدنی، آسیب های فیزیکی و یا جراحی های فک و دندان باشد. نکته مهم در مورد علت سفید شدن لثه این است که به درستی آن را تشخیص دهید و یا این که اقدامات مناسب و به موقع را برای درمان آن در نظر بگیرید. بهترین راه برای درمان سفید شدن لثه، مراجعه به متخصص و انجام معاینات لازم است.

علت سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان

سفید شدن لثه عارضه ای است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ یکی از این دلایل کشیدن دندان است که بعد از مدتی با بروز التهاب و بعضا سفیدی در ناحیه لثه و محیط پیرامون مواجه می شود. البته باید این موضوع را در نظر بگیرید سفید شدن لثه بعد از کشیدن دندان عارضه شایعی نیست و به دلایلی از جمله ضربه یا جراحت در حین عمل اتفاق می افتد. این موضوع در علم پزشکی تحت عنوان تروما شناخته می شود و معمولا بعد از مدتی به طور خود به خود از بین خواهد رفت.

این ها عوامل غیر بیماری زایی بودند که در ارتباط با سفید شدن لثه و کشیدن دندان هستند؛ اما برخی عوامل بیماری زا نیز در این مورد دخیل هستند. گاهی اوقات فرد بعد از کشیدن دندان با سفید شدن لثه مواجه می شود که علت آن تروما و جراحت در حین عمل نیست. در چنین شرایطی فرد ممکن است به بیماری هایی مانند کم خونی یا آنمی مبتلا باشد که باعث کاهش سطح هموگلوبین خون شده و در نتیجه سفید شدن لثه را در پی دارد.

علت سفید شدن لثه بعد از ایمپلنت

یکی دیگر از دلایل سفید شدن لثه، انجام ایمپلنت است که معمولا بسیار شایع می باشد. بعد از ایمپلنت معمولا لایه ای بر روی لثه قرار داده می شود که به منظور محکم کردن آن به استخوان انجام می شود. معمولا بعد از این عمل به دلیل کششی که بین بخیه های ایمپلنت متصل به لثه ایجاد می شود، بعضی از قسمت های لثه سفید یا کمرنگ تر از حالت عادی می شود که عارضه جدی ای نیست. این عارضه معمولا بعد از مدت کوتاهی از بین می رود.

اما گاهی اوقات علت سفید شدن لثه، خونی است که در بافت لثه در جریان قرار می گیرد؛ در این مواقع معمولا سفیدی لثه بیشتر از حالت معمول بعد از ایمپلنت است و به راحتی قابل تشخیص می باشد.

کاهش خونرسانی به بافت لثه نیز از دیگر مواردی است که باعث سفید شدن لثه می شود علت آن نیز وارد شدن فشار ناشی از ایمپلنت به این قسمت ها است.

گاهی ایمپلنت باعث ایجاد فشار بر روی قسمت های مختلف استخوان فک و بافت لثه می شود که معمولا در اوایل ایمپلنت بسیار شایع است. این عامل موجب تغییر رنگ لثه می شود و با خونرسانی مجدد به این قسمت ها، بهبود پیدا می کند.

علاوه بر این ها، گاهی اوقات سفید شدن لثه به دلیل عفونت های لثه ای اتفاق می افتد. در چنین شرایطی بافت لثه، قطعات ایمپلنت موجود بر روی لثه را به عنوان جسم خارجی در نظر می گیرد و باعث بروز عفونت می شود. این عارضه نیز سفید شدن و التهاب بافت لثه را در پی دارد که گاهی اوقات با بوی بسیار بد و آزار دهنده ای همراه می شود.

سفید شدن لثه بعد از عصب کشی

سفید شدن لثه بعد از عصب کشی دندان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید. این مشکل زمانی به وجود می آید که شما عصب دندان خود را کشیده اید و بعد از آن، با سفید شدن لثه مواجه شده اید. این مشکل می تواند نتیجه عدم مراقب شما از دندان و لثه خود بعد از جراحی باشد. معمولا با مراقبت های بعد از جراحی و عصب کشی دندان چنین مشکلاتی به وجود نمی آید. این عارضه می تواند نتیجه عفونت یا به وجود آمدن حفره در قسمت های جراحی شده باشد. این موارد هم در صورتی به وجود می آیند که مراقبت های لازم را از قسمت هایی که جراحی کرده اید، نکرده باشید.

در بسیاری مواقع نیز نوع جراحی و عصب کشی دندان باعث بروز عفونت در بافت لثه و سفید شدن آن می شود؛ اما در صورتی که عمل شما به درستی انجام شده باشد، تنها عاملی که باعث بروز چنین مشکلی می شود، فقط مراقبت هایی است که در مورد دندان و لثه خود انجام نداده اید.

سفید شدن لثه نوزاد

نوزادان معمولا به دلیل حساسیت های ایمنی مختلفی که دارند، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرند. سفید شدن لثه نوزاد نیز از عواملی است که ممکن است برای آن ها به وجود آید. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود و نکته مهم تر این است که بروز این مشکل را جدی بگیرید.

از مهم ترین دلایل سفید شدن لثه نوزاد، آفت دهان یا زخم های کوچکی است که در قسمت های داخلی دهان او اتفاق می افتد. برفک دهانی نیز می تواند به طور کاملا مستقیمی بر روی رنگ لثه نوزاد و سفید شدن آن تاثیر بگذارد. این عوامل بیشتر به صورت لکه های سفید بر روی لثه ها نمایان می شوند ولی گاهی اوقات گسترش پیدا می کنند و باعث عفونت شدید می شوند.

درمان سفید شدن لثه

سفید شدن لثه در صورتی که جدی گرفته نشود و اقدامی برای بهبود آن صورت نگیرد، می تواند باعث بروز مشکلات متعددی برای سلامت فرد شود. درمان سفید شدن لثه بستگی به علت بروز آن دارد؛ بنابراین برای درمان چنین مشکلاتی بهتر است که به متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.

در صورتی که علت این پدیده، آنمی یا کم خونی فرد باشد، می توان با تغییر رژیم غذایی و دریافت مکمل ها از آن جلوگیری کرد.

آفت های دهانی که معمولا در نوزادان باعث سفید شدن لثه می شود، در بیشتر مواقع خود به خود بهبود پیدا می کند اما در مواقعی که گسترش پیدا کند باید با نظر دندانپزشک از دارو های مناسب استفاده شود.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است