علت خون ریزی دندان عصب کشی شده

علت خون ریزی دندان عصب کشی شده

گاهی به علت پوسیدگی یا سایر مشکلات، عصب کشی دندان اقدامی اجتناب ناپذیر است. خونریزی دندان عصب کشی شده نیز یکی از عوارض شایع و طبیعی بعد از انجام این عمل است. اما سوالی که به وجود می آید این است که هر نوع خونریزی بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. انجام عمل عصب کشی با جراحاتی بر لثه و بافت های اطراف آن همراه است که این موضوع باعث بروز خونریزی در روزهای اول می شود. اما بعد از گشت چند روز و ادامه خونریزی، اقدامات درمانی مورد نیاز ضروری بوده و حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

دلایل خونریزی دندان بعد از عصب کشی

هدف اصلی عصب کشی دندان، حذف عصب آسیب دیده یا عفونتی است که می تواند علت دندان درد و مشکلات مربوط به آن باشد. در بیشتر موارد، پس از عصب کشی، دندان با پر کردن مواد مخصوص درون ریشه آن درمان می شود تا از عفونت جلوگیری شود. اما گاهی اوقات، بعد از عصب کشی، خونریزی دندان رخ می دهد که می تواند نگرانکننده باشد که دلایل مختلفی دارد.

التهاب و عفونت در ناحیه آسیب دیده

اگر قبل از عصب کشی دندان، عفونت وجود داشته باشد و درمان مناسبی انجام نشود، ممکن است بعد از عصب کشی این عفونت تداوم پیدا کند و باعث خونریزی شود. عوارض جانبی مرتبط با عصب کشی نیز می تواند دلیلی برای خونریزی باشند. به عنوان مثال، اگر عمل بر روی دندان با خطا انجام شود و عصب به طور کامل خارج نشده باشد، نیاز به عصب کشی مجدد دندان خواهد بود. در این مواقع اطراف ریشه دندان آسیب می بیند که در نتیجه آن، خونریزی اتفاق می افتد.

مشکلات و بیماری های مربوط به لثه

بروز برخی بیماری های باکتریایی و قارچی باعث حساسیت لثه و ضعیف شدن بافت آن می شود. در صورتی که این مشکلات برطرف و درمان نشوند، بعد از عصب کشی نیز حساسیت بیشتری را نشان می دهد.

عدم رعایت دستورات پس از درمان

عدم رعایت دستورات پس از درمان نیز می تواند یکی از دلایل مهم خونریزی دندان بعد از عصب کشی باشد. بعد از انجام این عمل، دندانپزشک توصیه هایی انجام می دهد که در جهت بهبودی سریع و کاهش عوارض جانبی خواهد بود که رعایت نکردن آن ها با مشکلاتی نظیر خونریزی طولانی مدت همراه است. مثلاً، خوردن مواد سفت و سخت، مصرف غذاهای گرم و داغ، استفاده از سیگار یا قرار گرفتن در تماس با حساسیت زا می توانند لثه را تحریک کرده و احتمال بروز خونریزی را افزایش دهند.

خونریزی دندان عصب کشی شده تا چند روز طبیعی است؟

خونریزی پس از عصب کشی دندان می تواند تا چند روز ادامه داشته باشد. این مدت زمان بین یک تا پنج روز خواهد بود که به عنوان بازه زمانی طبیعی برای خونریزی در نظر گرفته می شود؛ اما هر فردی ممکن است تجربه های متفاوتی در این مورد داشته باشد. روش های مختلف عصب کشی مانند عصب کشی معمولی یا عصب کشی با لیزر، دارای عوارض جانبی مختلفی هستند و خونریزی بعد از انجام هر کدام از این عمل ها یکسان نخواهد بود. معمولا عصب کشی با روش لیزر دارای کمترین عوارض جانبی بوده و در نتیجه خونریزی کمتری نیز برای آن تصور می شود.

انجام برخی مراقبت های بعد از عصب کشی می توانند باعث به حداقل رساندن احتمال بروز خونریزی شود. از جمله این موارد می توانیم به استفاده از گاز استریل، استفاده از چای کیسه ای سرد، استفاده از آرام بخش های مجاز و رعایت توصیه های درمانی می شود. اگر این دستورات را رعایت نکنید، ممکن است خونریزی بیشتری رخ دهد و مدت زمان آن نیز طولانی تر باشد. علاوه بر این ها، عواملی مانند سلامت لثه، عدم وجود بیماری های خونی یا مشکلات لخته شدن خون، مصرف داروهای خاص (مانند آنتیکوآگولانت ها) و وضعیت عمومی بدن می توانند بر مدت خونریزی و تعداد دفعات آن تاثیر بگذارند.

علت خون ریزی دندان عصب کشی شده

آیا خونریزی بیشتر از 5 روز برای دندان عصب کشی شده طبیعی است؟

در بعضی موارد خونریزی پنج روز پس از کشیدن دندان معمولی است. این خونریزی معمولا ناشی از فرآیند التهابی است که در محل کشیدن دندان اتفاق می افتد و ممکن است تا چند روز طول بکشد تا کاملا متوقف شود. اما اگر خونریزی بسیار شدید و یا این که پس از پنج روز همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است نشانه ای برای بروز مشکلی جدی باشد. این مشکل می تواند به علت لخته خونی باشد که از جای خود خارج شده است.

مراقبت های لازم بعد از عصب کشی برای جلوگیری از خونریزی

برای جلوگیری از بروز خونریزی دندان بعد از عصب کشی، می توانید اقداماتی انجام دهید. برخی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از خونریزی شامل موارد زیر می شوند:

  • مصرف دقیق داروهای مسکن

دستورالعمل های دندانپزشک را در مورد مصرف داروهای مسکن رعایت کنید و آن ها را به صورت منظم و در زمان مشخص شده مصرف کنید.

  • مراقبت در هنگام مسواک زدن

در هنگام مسواک زدن، به ناحیه آسیب دیده فشار زیادی وارد نکنید. با استفاده از مسواک نرم و حرکات دقیق، دندان ها را به دقت تمیز کنید.

  • پرهیز از غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد

بعد از عمل عصب کشی دندان، ممکن است ناحیه تحت درمان حساسیت بیشتری نسبت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد داشته باشد. تا مدتی از مصرف آن ها پرهیز کنید تا حساسیت کاهش یابد.

  • عدم استفاده از نخ دندان

تا زمان برداشت پانسمان موقت، استفاده از نخ دندان را محدود کنید تا آسیبی به بافت های لثه وارد نشود.

  • عدم استفاده از نی

برای میل کردن نوشیدنی ها، از نی استفاده نکنید. فشار نی میتواند باعث آسیب رساندن به ناحیه آسیب دیده لثه و بافت های اطراف آن شود.

  • پرهیز از سیگار کشیدن

در روزهای اول پس از عصب کشی دندان، تا حد امکان از سیگار کشیدن خودداری کنید. سیگار باعث تشدید علائم التهابی و تاخیر در فرآیند بهبودی می شود.

  • عدم مصرف الکل

پس از عصب کشی دندان، بهتر است مصرف الکل را محدود کنید یا به طور کلی از مصرف آن خودداری کنید. مصرف نوشیدنی های می تواند باعث افزایش خونریزی در بافت لثه شود.

خونریزی دندان بعد از عصب کشی به عنوان یک عارضه موقت در نظر گرفته می شود و به طور معمول در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد. اما در صورتی که خونریزی شدید باشد یا با عوارض جدی دیگری همراه شود، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان را بررسی کند و درمان مناسب را تعیین نماید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *