درمان خانگی آبسه دندان کودکان

آبسه دندان کودکان

اگرچه دندان درد در کودکان معمولاً ناشی از پوسیدگی دندان است، اما آبسه دندان کودکان، عفونت لثه‌ها، ترک خوردن مینای دندان، آسیب به پرکردگی دندان یا شکستگی دندان و.. نیز ممکن است باعث ایجاد درد در آنها شود. برای کاهش درد کودکان و درمان آبسه کودکان در خانه می توان از برخی درمان‌های طب سنتی و گیاهی در منزل استفاده کرد. با این حال، حتی در صورت کاهش درد، بهتر است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

آبسه دندان در کودکان چیست؟

لثه‌هایی که بین دندان‌ها و استخوان‌های فک وجود دارند و اطراف دندان‌ها را طوری پر می‌کنند که هیچ شکافی وجود نداشته باشد، وظایف مهمی دارند. لثه ها که وظیفه حمایت از استخوان های فک و دندان ها را دارند، در کودکان به اندازه کافی رشد نکرده اند. بنابراین، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. اگر کودکی در دهانش دندان پوسیده داشته باشد و درمان نشود، احتمال بروز آبسه دندان در آینده اجتناب ناپذیر است. اگر کودک دندان درد داشته باشد و تورم (آبسه) در لثه وجود داشته باشد، ممکن است عفونت به سمت اعصاب پیش رفته باشد.

معمولاً مراحلی قبل از تشکیل آبسه دندان در کودکان وجود دارد. در ابتدا درد با شدت های مختلف هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین، گرم یا سرد ایجاد می شود. به دنبال آن درد در حین جویدن ایجاد می شود. بعداً ممکن است بوی بد دهان و شروع پوسیدگی در دندان های مجاور ایجاد شود. در مرحله آخر آبسه دندان (تورم لثه) و در مواردی تب خفیف نیز رخ می دهد.

دندانپزشک اطفال معاینه دندان را انجام می دهد و وضعیت لثه ها و همچنین دندان ها را بررسی می کند و توصیه هایی را ارائه می دهد. آبسه دندان در کودکان تورم لثه ناشی از عفونت است که می‌توان قبل از مراجعه به پزشک در خانه درد و التهاب آن را کاهش داد.

چگونه از آبسه دندان در کودکان جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از آبسه دندان در کودکان آسانتر از درمان آن است. مسواک زدن منظم و صحیح و عدم مصرف مواد غذایی مضر معمولاً برای جلوگیری از آبسه دندان قبل از ایجاد آن کافی است. علاوه بر این، معاینات منظم دندانپزشکی نیز برای پیشگیری یا درمان بیماری قبل از شروع آن بسیار مهم است.

علائم وجود آبسه دندان کودکان

آبسه دندان در کودکان علائمی دارد، که به طور کلی آزاردهنده هستند و باعث درد می شوند. این علائم به شرح زیر است:

• ضربان مداوم روی دندان اتفاق می افتد و درد شدیدی ایجاد می شود.

• فرد نسبت به دمای گرم بسیار حساس می شود.

• هنگام گاز گرفتن یا جویدن، فرد درد شدیدی را احساس می کند.

• ممکن است تب داشته باشند.

• تورم روی گونه ها و ناحیه صورت ظاهر می شود‌.

• غدد لنفاوی واقع در گردن و زیر چانه به طور فزاینده ای حساس می شوند و به طور ناگهانی شروع به تورم می کنند.

• ممکن است که آبسه با ایجاد طعم بد در دهان ترکیده شده باشد. در چنین مواردی، درد به طور کلی ناپدید می شود.

چرا آبسه دندان ایجاد می شود؟

آبسه-لثه
برای جلوگیری از آبسه دندان باید اقدامات احتیاطی لازم انجام شود. اگر اقدامات احتیاطی انجام نشود، آبسه به راحتی به دندان سرایت می کند. عوامل ایجاد آبسه دندان به شرح زیر بیان می شود:

مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی های شیرین
مصرف بیش از حد غذاهای حاوی کربوهیدرات
بی توجهی به مراقبت از دهان
نوشیدن آب ناکافی
پوسیدگی دندان
مینای دندان آسیب دیده
استفاده از یک مسواک برای مدت طولانی
اگر بچه ها آبسه دندان داشته باشند، حتی با مسواک زدن هم بوی بد آن از بین نمی رود و معمولا مسواک زدن با درد و خونریزی همراه است. دندانپزشک اطفال، به راحتی می تواند با معاینه عمومی دندان و تصویربرداری با اشعه ایکس، آبسه دندان و علت آن را تشخیص دهد.

درمان طبیعی و خانگی آبسه دندان کودکان

چه چیزی برای آبسه دندان مفید است؟ ۷ روش درمان خانگی آبسه دندان کودکان به صورت طبیعی در خانه وجود دارد که می‌تواند بر حسب شرایط و اقلام موجود اقدام کنید.

1) آب سماق

هنگامی که در مورد درمان‌ های گیاهی برای آبسه دندان کودکان تحقیق می کنید، با سماق مواجه می شوید که به خاطر طعم ترش و شیرینش معروف است. برای کسانی که نمی دانند چگونه آبسه دندان را درمان کنند، آب سماق را توصیه می کنیم که به راحتی در خانه تهیه می شود.
غرغره کردن با آب سماق عوارض آبسه دندان را کاهش می دهد. سماق با از بین بردن التهاب از سلامت دندان محافظت می کند.
در صورت مشاهده علائم آبسه دندان در کودک، یک قاشق چایخوری سماق را به یک لیوان آب اضافه کنید و با این آب غرغره کنید.

2) آب با جوش شیرین

آب با جوش شیرین یکی از راه حل های طبیعی ساده برای آبسه دندان است و کسانی که آن را امتحان کرده اند تاثیر مثبت این روش را تایید می‌کنند.
ابتدا یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. بهتر است آب کمی گرم باشد.
آب جوش شیرین را غرغره کرده و تف کنید. توصیه می شود برای هر مرتبه یک محلول جدید از آب با جوش شیرین تهیه کنید.
جوش شیرین التهاب و درد اطراف دندان را از بین می برد.
برای لثه های متورم نوزاد می توانید از یک پارچه تمیز آغشته با آب و جوش شیرین استفاده کنید.

3) آب سیب

آب سیب یک آنتی اکسیدان طبیعی است. یکی از راه حل های گیاهی برای درمان خانگی آبسه دندان است.
به لطف مواد آنتی بیوتیک موجود در آب سیب، ویروس های دهان از بین می برد و آبسه ها را التیام می بخشد.
با آب سیب می‌ توانید در دهان غرغره کنید و در صورت تمایل آن را هر روز صبح در دوره آبسه مصرف کنید.

4) سیر

در میان راه حل های گیاهی برای آبسه دندان ها، سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته شده است.
سیر، به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی، وظیفه پاکسازی عفونت را دارد.
برای التیام آبسه می توانید سیر خام را در طول روز مصرف کنید. با نگه داشتن سیر روی آبسه برای مدتی، می توانید محل آبسه را ضدعفونی کنید.

5) روغن میخک

طبیعی‌ترین راه‌حل، برای درمان خانگی آبسه دندان کودکان روغن میخک خواهد بود.
روغن میخک محصولی است که برای التیام آبسه دندان باید با دقت فراوان استفاده شود.
یک قطره روغن میخک را روی پنبه بریزید و این پنبه را روی آبسه فشار دهید.
اگر از روغن میخک بیش از حد استفاده کنید، ممکن است لثه ها را بسوزانید.

6) آب نمک

اگر می‌پرسید چه چیزی برای آبسه دندان کودک و بزرگسال مفید است، چه کاری می‌توانم در خانه انجام دهم، می‌توانید آب نمک توصیه شده توسط متخصصان برای سلامت دهان را امتحان کنید.
آب نمک کلاسیک ترین روشی است که برای اختلالات دندانی همچون آبسه دهان توصیه می شود.
برای از بین بردن تورم و درد ناشی از آبسه دندان در کودکان، با آب نمک غرغره کنید.
می توانید با حل کردن 1 قاشق چایخوری نمک در 1 لیوان آب به طور مرتب غرغره کنید.

7) چای نعنا

آبسه دندان باعث درد شدید می شود. برای تسکین این درد می توانید از چای نعناع استفاده کنید.
در صورت تمایل می توانید چای کیسه ای نعناع را خنک کرده و روی دندان بگذارید. همچنین می توانید با غرغره کردن چای نعناع، ​​باکتری های موجود در دهان خود را پاکسازی کنید.
چای نعنا یک روش طبیعی است که برای پاکسازی عفونت در مدت زمان کوتاه بسیار موثر است.
اگر به دنبال یک راه حل طبیعی و با طراوت برای درمان آبسه دندان کودکان هستید، با دمنوش نعناع هم می توانید درد کودک را کاهش دهید و هم احساس شادی و انرژی مثبت را به او ببخشید.

یک پاسخ به “درمان خانگی آبسه دندان کودکان”

1. مینا گفت:

سلام عینک وسیله ای هست که دائم آسیب می بینه و نیاز به تعویض هست بعد ۴ سال به ۴ سال فقط بیمه هزینه ش رو قبول میکنه ….نمیشه حداقل این ۴ سال رو به ۲ سال تقلیل بدین …با این گرونی ها بهمون کمک کنید واقعا.
    هزینه های دندانپزشکی هم که اونقدر بالایه تا دندونامون شکسته نشن دورریختنی نشن مراجعه نمیکنیم دندانپزشکی