دلایل رایج بوی بد دهان و راهکارهای قطعی درمان آن

علت بوی بد دهان

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های آزار دهنده مربوط به دهان و دندان بوی نامطبوع دهان است. در حقیقت علت بوی بد دهان یا همان هالیتوزیس دلایل مختلفی دارد که با رعایت برخی اصول بهداشتی و همچنین استفاده از راهکارهای موثر می‌توان به این بیماری خاتمه داد. تولید بوی نامطبوع در محیط دهان در برخی موارد می‌تواند ابعاد پزشکی داشته باشد (نشان دهنده یک نوع بیماری باشد).

دانستن علت بوی بد دهان می‌تواند در روند درمانی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، به همین جهت قبل از به کار بردن هر گونه روش درمانی باید از علت اصلی تولید بوی نامطبوع در دهان خود مطلع شوید. در ادامه این مقاله رایج‌ترین دلایل بوی بد دهان را به همراه راهکارهای درمانی شرح می‌دهیم.

علت بوی بد دهان چیست؟

در اصطلاح علمی و پزشکی به بوی بد دهان هالیتوزیس (Halitosis) گفته می‌شود. این نوع بیماری فراگیر بوده و می‌تواند در هر بازه سنی ایجاد شود.

رایج‌ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت اصول بهداشتی مربوط به دهان و دندان از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و عادات بد غذایی است. به عبارتی در بیشتر موارد بوی بد دهان ناشی از خود دهان است. اما همان گونه که در مطالب بالا ذکر شد این بیماری دلایل مختلفی داشته و قبل از بررسی ی متخصص نمی‌توان با حدس و گمان علت رخداد این بیماری را تشخیص داد. بوی بد دهان علاوه بر نشانه وجود یک بیماری در بدن در اغلب موارد منجر به بروز استرس و اضطراب در فرد مبتلا و در موارد حاد نیز ممکن است به افسردگی و وسواس فکری منجر شود.

رایج‌ترین دلایل بوی بد دهان

بوی بد دهان علاوه بر اینکه به بیماری‌های لثه و دندان ارتباط دارد در بیشتر موارد در اثر بروز اختلالات کوچک و جزئی در عملکرد برخی اندام‌های بدن نیز به وجود می‌آید. از جمله دیگر دلایل بوی بد دهان می‌توان به دیابت، نارسایی کلیوی و… نیز اشاره کرد.

همچنین بخوانید: اگر دندان را عصب کشی نکنیم چه می شود؟

علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن

همان گونه که می‌دانید مسواک زدن تاثیر بسیار زیادی در بهداشت و سلامت دندان‌ها دارد، اما اگر این عمل بهداشتی از همان دوران کودکی به خوبی رعایت نشود ممکن است یک یا چند عدد از دندان‌های فرد در اثر تجمع باکتری‌ها دچار پوسیدگی شود.

در مواردی میزان عفونت در دندان پوسیده به قدری پیشرفت می‌کند که در اثر آن بوی نامطبوعی در دهان ایجاد می‌شود. در چنین مواردی فرد مبتلا چاره‌ای جز مراجعه به دندانپزشک ندارد، چراکه درمان بوی بد دهان در چنین شرایطی تنها با انجام برخی راهکارهای دندانپزشکی مانند عصب کشی دندان، جراحی ریشه دندان و… صورت می‌گیرد.

علت بوی بد ناشی از حلق

در برخی موارد است بوی بد دهان در فرد با وجود سالم بودن تمامی دندان‌ها به وجود آید. در چنین مواردی علت بوی بد دهان می‌تواند ناشی از حلق باشد. لوزه‌ها در بخش انتهایی حلق قرار گرفته‌اند، این اندام‌ها زمانی که دچار اختلال بیماری مانند سنگ لوزه می‌شوند می‌توانند بوی نامطبوعی را در محیط دهان تولید کنند.

وجود لکه‌های سفید رنگ روی لوزه‌ها هم‌زمان با تولید بوی بد دهان نشان دهنده وجود مشکل در این اندام‌ها است که باید متخصص لوزه و حلق مورد بررسی و تحت درمان قرار گیرد. یکی از راهکارهای درمانی موقت بوی بد دهان ناشی از حلق استفاده از مواد غذایی حاوی پروبوتیک است. مواد غذایی چون ماست سرشار از آنتی بیوتیک بوده و قدرت بالایی در از بین بردن باکتری‌های مضر دهان دارد.

ارتباط سردی معده و بوی بد دهان

یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل بوی بد دهان غلبه بلغم و سردی معده است. برای تشخیص این علت باید به این نکته دقت کنید که آیا بوی بد دهان شما بعد از خوردن مقداری غذا کاهش یا افزایش می‌یابد. در صورتی که بعد از سرو غذا شدت این بوی نامطبوع افزایش یا کاهش یابد علت اصلی این بوی نامطبوع سردی و بلغم معده است.

درمان بوی بد دهان ناشی از سردی معده

در مواردی که بوی بد دهان شما ناشی از سردی و بغلم معده است، بایستی از مصرف مواد غذایی با طبع سرد خودداری کنید. در چنین شرایطی مصرف مواد غذایی با طبع گرم همچون مربای گل محمدی یا گل قند به همراه عسل می‌تواند بر بلغم معده شما غلبه کرده و در نهایت به مرور بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد. افزون بر موارد فوق مصرف شربت سکنجبین به همراه عسل تاثیر بسزایی در درمان بوی بد دهان ناشی از سردی معده دارد.

همچنین بخوانید: درمان پالپ زنده دندان چیست؟

رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص

یکی دیگر از دلایل رایج بوی بد دهان در افرادی که سابقه ریفلاکس معده دارند همان اسیدی شدن محیط معده است. در حالت طبیعی بوی اسید معده که در دهان استشمام می‌شود بویی شبیه به صفرا دارد. بوی بد دهان ناشی از معده با استفاده مسواک دهان شویه از بین نمی‌رود. این نوع بوی نامطبوع نشان دهنده وجود مشکل در معده است.

رفع بوی بد دهان ناشی از معده با قرص رانیتیدن نیز امکان‌پذیر است. این قرص در داروخانه‌ها بدون نسخه و تجویز پزشک به بیمار داده می‌شود. قرص رانیتیدین با نام تجاری Zantac قادر به کاهش سو هاضمه و حالت اسیدی معده بوده و می‌تواند مشکلات ناشی از زخم معده را درمان کند.

علت بوی بد دهان صبحگاهی

بوی بد دهان صبحگاهی دلایل مختلفی دارد. از رایج‌ترین این دلایل می‌توان به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عادت‌های خواب نامناسب، تغذیه نادرست و خشکی دهان اشاره کرد. البته در مواردی نادر علت بوی بد دهان به هنگام صبح می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های مزمن باشد.

باقی‌ماندن تکه‌های غذا در بین دندان و فضای دهان باعث تولید بوی نامطبوع در دهان به هنگام صبح شود، همچنین افرادی که از سیگار و مواد مخدر استفاده می‌کنند اغلب با این عارضه صبح خود را شروع می‌کنند.

خشکی دهان یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان صبحگاهی

یکی دیگر از دلایل رایج بوی بد دهان صبحگاهی خشکی دهان است. زمانی که تولید بزاق در دهان کاهش می‌یابد این قسمت از بدن با خشکی روبه‌رو شده و در نهایت بوی نامطبوعی در آن تولید می‌شود.

درمان بوی بد دهان صبحگاهی

بوی بد دهان صبحگاهی با استفاده از برخی راهکارهای درمانی ساده می‌تواند در مدت زمان کمی درمان شود. برای مثال شما می‌توانید با رتیم منظم‌تری از مسواک و نخ دندان در طول روز استفاده کنید، بعد از گذشت چند روز شاهد کاهش چشمگیر میزان بوی بد دهان خود خواهید شد. افزون بر موارد فوق استفاده مرتب از دهان شویه در حفظ سلامت محیط دهان و دندان‌ها و همچنین بوی نامطبوع دهان تاثیر بسیار زیادی دارد.

البته نباید از تمیز کردن زبان خود هر بار بعد از مسواک زدن غافل شوید، چراکه میکروب‌ها بعد از هر بار مصرف مواد غذایی در روی سطح زبان باقی می‌مانند که در نهایت منجر به بوی بد دهان می‌شوند.

البته در برخی موارد علت بوی بد دهان صبحگاهی وجود دندان پوسیده و خراب در دهان است، در چنین شرایطی باید به یک کلینیک معتبر دندانپزشکی مراجعه کنید تا بنا بر صلاح دید پزشک روش‌های درمانی دندانپزشکی چون عصب کشی دندان صورت گیرد.

همچنین بخوانید: اگر پانسمان دندان افتاده چه کنیم؟

ارتباط سینوزیت و بوی بد دهان

بوی بد دهان در برخی موارد می‌تواند به همراه سینوزیت، گرفتی بینی و سرماخوردگی در فرد ظاهر شود. سینوزیت و بوی بد دهان یکی دیگر از عارضه‌های کوتاه مدت است که در اثر انجام برخی راهکارهای درمانی می‌تواند به سرعت درمان شود. خوشبختانه عفونت سینوس (سینوزیت) قابل درمان بوده و حتی می‌توان با برخی روش‌های خانگی نیز آن را درمان کرد.

راهکارهای درمان خانگی بوی بد دهان ناشی از عفونت سینوس‌ها

عفونت‌های سینوسی که منجر به بوی بد دهان می‌شوند در اغلب موارد به صورت خود به خود بدون درمان‌های سخت پزشکی از بین می‌روند. اما با این وجود تولید بوی نامطبوع در دهان باعث احساس ناخوشایند در فرد و اطرافیان او می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از راهکارهای خانگی زیر میزان عفونت سینوس‌ها را کاهش داده و بوی بد دهان را درمان کرد.

• استفاده از یک کمپرس گرم و قرار دادن آن روی سینوس‌ها
  • استفاده از اسپری‌های شستشوی بینی به منظور کاهش التهاب در مجاری سینوس‌ها
  • مصرف قرص‌های آنتی هیستامین برای کاهش عفونت سینوس
  • استفاده از اسپری ضد احتقان برای پاکسازی کامل سینوس‌ها

ارتباط میکروب معده و بوی بد دهان

عفونت معده و وجود میکروب در آن یکی دیگر از دلایل رایج بوی بد دهان است. البته لازم به ذکر است که عفونت معده با سایر بیماری‌ها و عارضه‌هایی چون اسهال و استفراغ همراه است که در کنار آن‌ها بوی نامطبوعی در دهان تولید می‌شود. از دیگر علائم نشان دهنده عفونت معده و وجود میکروب در آن می‌توان به دل پیچه و کاهش شدید اشتها اشاره کرد. این نوع بیماری بسیار خطرناک بوده و بایستی با استفاده از روش‌های پزشکی نیز درمان شود.

البته چندان جای نگرانی نبوده و تنها با مصرف برخی قرص‌های مخصوص می‌توان عفونت معده و بوی بد دهان ناشی از آن را در زمان کمی درمان کرد. داروهایی چون امپرازول، آموکسی سیلین، مترونیدازول، بیسموت و کلاریترومایسین در درمان عفونت معده و کاهش حالت تهوع تاثیر بسیار زیادی دارند.

درمان به موقع عفونت معده از بروز سرطان معده پیشگیری و حتی جلوگیری می‌کند، به همین ترتیب در صورت داشتن این بیماری بهتر است هر چه سریع‌تر آن را با روش‌های پزشکی درمان کنید.