روکش دندان عصب کشی شده

روکش دندان عصب کشی شده

متخصص درمان ریشه دندان بعد از عصب کشی برای دندان فرد از بهترین روکش استفاده کرده تا دندان سالم مانده و دچار شکستگی نشود. پس از عصب کشی دندان و مراحل پر کردن آن، معمولاً بر روی دندان هایی که به طور وسیع خراب و پوسیده شده از روکش برای محکم کردن آن ها استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم ضرورت انجام روکش دندان عصب کشی شده را به طور کامل برای شما توضیح دهیم تا متوجه اهمیت آن شوید.

مراحل انجام عصب کشی دندان

در مواقعی که دندان درد غیر طبیعی و بیش از اندازه بوده، جراحی ریشه دندان یا همان عصب کشی انجام می شود. در مرحله اول دندان بیمار با سرنگ بیحس شده و سپس بخش تخریب شده آن توسط دندانپزشک برش داده میشود تا پزشک به آسانی به پالپ دندان دسترسی داشته باشد.

در مرحله دوم دندانپزشک عفونت موجود در ریشه و پالپ دندان را خارج کرده و کانال ریشه دندان را به دقت پاکسازی می کند، بعد از آن با فایل هایی اقدام به پر کردن دندان بیمار میکند تا میکروب وارد آن نشود. پس از گذشت چند روز از پانسمان دندان بیمار، پزشک با مواد دائمی اقدام به پر کردن دندان کرده و برای استحکام این دندان از روکش مناسب استفاده میکند تا ظاهر آن طبیعی شده و کاملاً ترمیم یابد.

نشانه های پوسیدگی و خرابی شدید دندان

در بیشتر مواقع شما می توانید خیلی راحت متوجه پوسیدگی شدید دندان های خود شوید. در صورتی که ترمیم و درمان دندان پوسیده را به تاخیر بیندازید، پوسیدگی دندان شما شدیدتر و عمیقتر شده و به ریشه آن می رسد. علائم زیر نشان میدهد که دندان شما بیش از اندازه پوسیده شده که عبارتند از:

  1. متورم شدن لثه ها در اطراف دندان خراب
  2. درد غیر قابل تحمل و بیش از اندازه دندان
  3. نشانه آسیب ریشه های دندان در واقع حساس شدن دندان های شما به مصرف غذاهای گرم و سرد می باشد.
  4. پوسیدگی و تخریب دندان به طور واضح دیده می شود.
  5. التهاب و ورم بر روی گونه ها و تیره شدن دندان موردنظر

روکش برای دندان عصب کشی شده

در حقیقت روکش دندان یا همان کلاهک توسط متخصص دندانپزشکی بر روی دندان های عصب کشی شده شما گذاشته می شود. با این روکش ظاهر و اندازه دندان شما بعد از مراحل عصب کشی مانند قبل خواهد شد.

روکش دندان در چه مواردی ضروری است؟

  • زمانی که پس از عصب کشی، بخش زیادی از بدنه و ساختار دندان شما تخریب شده و اندازه قبل را ندارد.
  • دندانی که بخش وسیع و بزرگی از آن توسط مواد دندانپزشکی پر شده است.
  • دندان های شکسته که طی مراحل دندان سازی، ترمیم شده باید حتما روکش شوند.
  • برای پوشاندن و کاور کردن دندان های بدرنگ، تیره، زرد و بدشکل احتیاج به روکش داریم.
  • برای پوشش و بهبود ظاهر ایمپلنت دندان، روکش الزامی است.

جنس روکش دندان از چیست؟

معمولاً از آلیاژ و مواد گوناگونی همچون رزین کامپوزیت، پرسلن، چینی، سرامیک و فلز برای ساخت روکش دندان استفاده میکنند. دندان پزشک با توجه به اندازه و رنگ دندان های طبیعی شما، روکش دندان عصب کشی را ساخته تا با رنگ سایر دندان ها سازگار باشد.

مراحل انجام روکش دندان عصب کشی شده

مراحل انجام روکش دندان عصب کشی شده

به طور کلی دندانپزشک شما با چندین مرحله روکش را با دقت بر روی دندان عصب کشی شده قرار داده و سبب حفظ سلامت و زیبایی آن می شود که این مراحل عبارتند از:

  1. در مرحله اول تمام پوسیدگی ها و قسمت های بیرونی دندان توسط دندانپزشک برداشته شده تا فضای کافی برای گذاشتن روکش بر روی دندان موردنظر فراهم شود.
  2. در مرحله دوم با استفاده از اسکن دیجیتالی یا قالب های مخصوص، از ساختار دندان عصب کشی شده قالب گیری انجام می شود تا اندازه دقیق روکش مشخص شود.
  3. تا زمان آماده شدن روکش دائمی دندان، برای حفظ ساختار دندان به مدت دوهفته از روکش موقت استفاده می شود و در این زمان فرد باید غذاهای سفت و چسبناک مصرف نکند.
  4. بعد از آماده شدن روکش دائمی دندان تمام تنظیمات لازم آن توسط دندانپزشک برای قرار دادن آن در دهان انجام شده و بعد از اینکه شما از اندازه و ظاهر آن راضی بودید، دندان پزشک آن را در محل موردنظر محکم می کند.

مراقبت های بعد از روکش دندان عصب کشی شده

  • فرد باید با خمیر دندان مخصوص که دارای فلوراید بوده هر سه روز اقدام به شستن و مسواک زدن دندان های خود کند.
  • از جویدن مداد، یخ، آجیل و خوراکی های سفت خودداری کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه نماید تا دندان ها به طور حرف های معاینه شده و کاملا تمیز شوند.

میزان ماندگاری روکش های دندان

در صورت مراقبت و نگهداری درست، تقریباً ۱۵ سال روکش دندان شما عمر خواهد کرد. در مواردی با مراقبت و رعایت نکات لازم روکش موردنظر تا 30 سال نیز دوام داشته است.

آیا می توان بعد از انجام عصب کشی دندان، روکش نکرد؟

در صورتی که دندانپزشک دندان های جلویی شما را عصب کشی کرده باشد، ممکن است به خاطر اینکه این دندان ها تحت فشار نبوده انجام روکش را ضروری نبیند. اما در بیشتر موارد دندانپزشک برای سالم ماندن و زیبایی دندان، انجام روکش پس از عصب کشی را واجب می داند. اگرچه با انجام عصب کشی دیگر دندان درد ندارید اما لازم است برای حفظ آن از روکش مناسبی بر روی آن استفاده کنید. متخصص متناسب با نوع دندان عصب کشی بهترین جنس از روکش را با ماندگاری بالا استفاده کرده تا دندان عمر بیشتری برای شما داشته باشد.

سخن پایانی

در صورتی که مرکز دندان شما که بافت آن نرم بوده دچار تخریب فراوان و پوسیدگی شود، شما احتیاج به عصب کشی آن دارید. بعد از این مرحله برای ماندگاری، زیباتر شدن و مستحکم شدن دندان نیاز است روکشی از جنس مناسب بر روی آن قرار داده شود. متخصص درمان ریشه دندان با توجه به نوع دندان شما بهترین روکش را انتخاب می کند. زمانی که فرد به هر دلیلی بعد از عصب کشی، انجام روکش را به تأخیر بیندازد، عمر دندان او کوتاه تر شده و با گذشت زمان چیزی از دندان او باقی نخواهد ماند. روکش بعد از عصب کشی توسط متخصص درمان ریشه برای حفظ بدنه دندان بسیار توصیه می شود.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *