فاصله بین عصب کشی و روکش دندان

فاصله بین عصب کشی و روکش دندان

دندان درد مشکلی است که همه افراد تجربه آن را داشته اند. در چنین شرایطی مراجعه به دندان پزشک و درمان مسئله مورد نظر راه چاره است. در برخی از موارد این درد چندان هم ساده نیست و نیاز به انجام راهکارهای درمانی تخصصی تر مربوط به ریشه دندان است. این روش درمانی تنها محدود به عصب کشی دندان نمی شود و بعد از آن نیاز به روکش گذاری وجود دارد. بر سر فاصله زمانی بین عصب کشی دندان و قرار دادن اختلاف نظرهایی دیده میشود. در این مقاله قصد داریم شما را با فاصله بین عصب کشی و روکش دندان و فاکتورهای موثر بر این موضوع آشنا کنیم.

عصب کشی دندان چیست؟

در صورتی که آسیب به دندان تنها محدود به بخش بیرونی دندان نباشد و به بخشهای دورنی آن نیز رسیده باشد؛ نیاز به انجام عصب کشی است. در این شرایط نه تنها دندان و مینای آن بلکه عروق و اعصاب نزدیک به آن تحت تاثیر قرار میگیرند. انجام درمان بر روی ریشه دندان میتواند این نوع دردها را کاهش بدهد. از جمله مواردی که ممکن است فرد را کاندید عصب کشی دندان کند:

  • احساس درد زیاد
  • حساسیت دمایی به غذا و نوشیدنی های سرد و گرم
  • درد حین خوردن غذا
  • ایجاد التهاب و تورم در لثه و دهان
  • وجود عفونت

در صورت داشتن چنین علائمی متخصص درمان ریشه دندان ضرورت نیاز به عصب کشی یا راه درمانی دیگر را در فرد تشخیص میدهد. این روند با انجام معاینات اولیه و تصویربرداری به صورت هرچه دقیق تر بررسی میشود.

منظور از روکش دندان چیست؟

در صورتی که آسیب به دندان شدید باشد؛ عصب کشی نیز ساختار بیرونی آن را تحت تاثیر قرار میدهد. در این شرایط بعد از اتمام عصب کشی دندان نیاز به روکش است. نصب روکش موجب جلوگیری از بروز آسیب های دوباره صورت میگیرد؛ همچنین به استحکام ساختار دندان نیز کمک میکند. روکش در واقع ساختاری است که بر روی دندان آسیب دیده قرار میگیرد. وجود روکش به منظور تقویت استحکام دندان است.

استفاده از روکش تنها محدود به بعد از عصب کشی دندان نمی شود. امروزه از مواد مختلفی مثل فلز و سرامیک به منظور ساخت روکش استفاده میشود. از کاربردهای روکش در طی فرایندهای درمانی دندانپزشکی تحت نظر متخصص درمان ریشه دندان، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ماندگاری و طول عمر دندان
  • جلوگیری از تخریب و شکستگی دندان
  • بهبود وضعیت ظاهری و زیبایی دندان
  • اصلاح مشکلات مربوط به توزیع نا متوازن فشار بر روی دندان
  • بهبود و ارتقای استحکام در دندان
  • رفع دردهای احتمالی بعد از انجام درمانهای متداول

فاصله زمانی مناسب بین عصب کشی دندان و روکش گذاری

فاصله زمانی مناسب بین عصب کشی دندان و روکش گذاری

در طی انجام عصب کشی طی جراحی ریشه دندان، نه تنها ریشه بلکه ساختار کلی دندان نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. بعد از انجام عصب کشی تحت نظر متخصص درمان ریشه دندان، توصیه به روکش گذاری میشود. نصب روکش باعث برگرداندن استحکام لازم به دندان و کاهش شکستگی ها در آن میگردد. نصب روکش بایستی با فاصله از انجام عصب کشی دندان باشد. اگر این مدت زمان کوتاه باشد امکان دارد عصب کشی به طور کامل انجام نشده باشد و دوباره نیاز به عصب کشی مجدد دندان باشد.
تشخیص این مدت زمان بستگی به شرایط بیمار و نظر متخصص درمان ریشه دندان دارد.

با کوتاه بودن این فاصله زمانی میتوان تا حد زیادی ساختار کلی دندان را حفظ کرد و نیازی به جبران حجم کاهش یافته نباشد. در این شرایط حتی ممکن است مرحله پر کردن نیز به این مراحل در طی روند درمانی بیمار اضافه شود. در طی عصب کشی نه تنها دندان و مینای آن بلکه عصب و عروق خونی نیز درگیر میشوند. در معرض تماس بودن عروق و اعصاب با غذاهای موجود در دهان در حالت عادی رخ نمی دهد. در صورتی که فاصله بین عصب کشی دندان و روکش گذاری طولانی باشد؛ شانس عفونت در فرد افزایش مییابد. در اکثر افراد این مدت زمان یک الی دو هفته در نظر گرفته میشود.

در این بازه زمانی دندان درد و التهاب در محل انجام عصب کشی کاهش مییابد. تعیین دقیق این مدت زمان بعد از جراحی ریشه دندان سبب میشود تا سلامت دندان به خوبی حفظ شود. از صرف هزینه های جانبی مثل پر کردن و مصرف قرص های کاهش التهاب جلوگیری گردد.

دلایل استفاده از روکش بعد از عصب کشی دندان

از مهمترین دلایل کاربرد روکش دندان بعد از انجام جراحی ریشه دندان و عصب کشی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از بروز عفونت

قرار دادن روکش بر روی دندان بعد از عصب کشی به عنوان نوعی عامل محافظتی به حساب میآید. روکش از نفوذ باکتری های به بخش های درونی دندان پیشگیری میکند و ریسک عفونت کاهش مییابد. بعد از انجام جراحی ریشه حساسیت و درد در آن ناحیه به شدت افزایش مییابد و به همین سبب شانس بالایی در بروز عفونت وجود دارد.

  • بهبود زیبایی ظاهری دندان

در طی عصب کشی برای دستیابی به ریشه دندان، بخشی از ساختار بیرونی نیز تخریب میشود. بعد از جراحی ریشه دندان شکل و ظاهر غیر عادی در این دندان ممکن است فرد را اذیت کند. استفاده از روکش تا حد زیادی این امکان را فراهم میکند تا دندان ظاهر قبلی خود را بازیابد.

  • ترمیم و افزایش استحکام دندان

در طی عصب کشی دندان ممکن است استحکام بخش بیرونی دندان نیز تحت تاثیر قرار گیرد. روکش در چنین شرایطی به عنوان عاملی ترمیم کننده بخش های تخریب شده مورد استفاده قرار میگیرد. قرار گیری این پوشش بر روی دندان از شکستگی های احتمالی در طی خوردن و جویدن غذا جلوگیری می کند.

سخن پایانی

دندان درد یکی از مسائلی است که همگی افراد تجربه آن را در طول زندگی خود داشته اند. این درد تنها محدود به یک دندان نمی شود و گاها حتی فرد را از انجام فعالیت معمول روزانه خود نیز باز می‌دارد. روش‌های مختلفی برای درمان دندان درد وجود دارد. در صورتی که مشکل مربوط به ریشه دندان باشد و فرد حین خوردن غذا به تغییر دما حساسیت نشان دهد؛ از روش عصب کشی دندان استفاده می‌شود. بعد از اتمام این روند درمانی توسط متخصص درمان ریشه دندان، نیاز به نصب روکش است. روکش ساختاری از جنس فلز یا سرامیک است که به منظور استحکام بخشیدن و ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله فاصله زمانی مناسب بعد از عصب کشی تا قرار دادن روکش بر روی دندان بررسی شد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *