دندانپزشکی در دوران پریودی

دندانپزشکی در دوران پریودی

هنگامی که خانم ها برای درمان و ترمیم دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنند ممکن است که با چرخه قاعدگی آنها مصادف شود. می توان گفت که در حالت عادی مراجعه به دندانپزشک در دوران پریودی مانعی ندارد، اما به دلیل تغییرات هورمونی در این مدت ممکن است خانم ها حساس تر شوند و درد اذیتشان کند. به همین دلیل اگر امکان پذیر است بهتر است که شروع درمان را به بعد پریودی موکول کنید.

عصب‌کشی دندان در دوران پریودی

عصب‌کشی دندان یک روش درمانی است که در صورت بروز عفونت شدید در دندان انجام می‌شود. این فرایند شامل پاک‌سازی کامل داخل دندان، پاک‌سازی اعصاب و رگ‌های خونی است. در دندان‌هایی که به هر دلیلی تخریب شده‌اند و عفونت گرفته‌اند، عصب‌کشی انجام می‌شود تا بتوان از آن عفونت جلوگیری کرد. همانطور که اشاره کردیم ممکن است تاریخ نوبت درمان شما با تاریخ پریود یکی شود انجام عصب کشی در این دوران مشکلی نداشته و می توانید درمان را شروع کنید.

در شرایطی که به دلیل تغییرات هورمونی دچار درد های پریود شدید و نمی توانید مقدار درد درمان را تحمل کنید بهتر است روند درمان را به تعویق بیاندازید.

دندانپزشکی در دوران پریودی

کشیدن دندان در دوران پریودی

کشیدن دندان در افراد متفاوت است در برخی افراد به دلیل سخت بودن فک ممکن است نسبت به بقیه حتی با تزریق بی حسی مقداری درد را احساس کنند. اگر در دوران قاعدگی هستید و می خواهید برای کشیدن دندان خود اقدام کنید بهتر است تا اتمام زمان قاعدگی خود صبر کنید چون ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید و درد را بیشتر احساس کنید.

همه این ها به دلیل تغییرات هورمونی بوده که ممکن است روی میزان تحمل خانم ها تاثیر بگذارد، اما اگر فکر میکنید که درد دندان بیشتر اذیتتان می کند و کشیدن دندان واجب است هیچ مانعی برای کشیدن دندان در دوران پریودی وجود ندارد.

جراحی دندان در دوران پریودی

جراحی دندان در حالت عادی نسبت به مابقی درمان ها سختی بیشتری دارد، بعد از اتمام فرایند جراحی دندانپزشک برخی دارو تجویز می کند که بیمار برای کاهش درد و خونریزی بهتر است ان را مصرف کند.

مسئله ای که به وجود می اید این است که این دارو ها ممکن است باعث ایجاد اختلال در پریود شما شود و دوران پروید شما نامنظم شود.

دندانپزشکی در دوران پریودی

تاثیر آمپول بی حسی دندان بر قاعدگی

استفاده از آمپول بی حسی دندان در اکثر موارد تاثیری بر قاعدگی ندارد. برای بی حسی دندان دندانپزشک، معمولاً از داروهای مختلفی استفاده می‌کند که شامل لیدوکائین، پراکائین و نووکائین می‌باشند. این داروها عمدتا بر روی نورون‌های حسی کار می‌کنند و تاثیری بر روی سیستم تناسلی و هورمونی ندارند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده طولانی مدت از آمپول های بی حسی دندان ممکن است موجب کاهش قدرت ترشح هورمون‌های تستوسترون در برخی افراد شود، اما این مسئله در صورت استفاده کوتاه مدت و در دوزهای معمولی برای بی حسی دندان، تاثیر منفی بر قاعدگی ندارد.

بخوانید: حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

تاثیر دارو های تجویزی دندانپزشک بر قاعدگی

مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن در دوران پریودی و بارداری ممکن است باعث افزایش خونریزی و بروز مشکلات دندانی شود. بنابراین، خانم‌ها باید در مورد مصرف داروهایی که به هر دلیلی ممکن است تأثیری بر دندان‌ها داشته باشند، با پزشک خود مشورت کنند. در نهایت، مراجعه به دندان‌پزشک در دوران پریودی و بارداری برای ارزیابی و درمان بیماری‌های دندانی و لثه‌ای بسیار مهم است. این کار می‌تواند باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های دندانی در آینده شود و به خانم‌ها کمک کند تا از دندان‌ها و لثه‌های خود محافظت کنند.

دندانپزشکی در دوران پریودی

دندان درد هورمونی چیست؟

دندان درد هورمونی به دندان دردی گفته می‌شود که به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات هورمونی ممکن است به دلیل شروع دوره‌ی قاعدگی، بارداری، افزایش سن و … باشد. همچنین دندان درد هورمونی ممکن است به صورت ناگهانی شروع شود و گاهی با سایر علائمی همچون سردرد، خستگی، افزایش حساسیت دندانی و تغییرات در خواب و اشتها همراه باشد.

علت درد دندان در زمان پریود

قبل تر اشاره کردیم که درد دندان در زمان پریود ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد شود. در دوران قاعدگی، سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن تغییر می‌کند. این تغییرات هورمونی گاهی باعث افزایش حساسیت دندانی می شوند و در نتیجه درد دندان در زمان پریود را بیشتر می کنند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *