آیا کشیدن دندان عقل نیاز به بخیه دارد؟

کشیدن دندان عقل بدون بخیه با لیزر

در روش کشیدن دندان عقل بدون بخیه که یکی از شیوه های جدید دنیای دندانپزشکی شناخته می شود، پزشک بدون کوچک ترین بخیه ای اقدام به کشیدن دندان عقل می کند. در واقع در این شیوه از لیزر برای کشیدن این دندان استفاده شده. این روش به کمک بی حسی موضعی و لیزر در مطب پزشک انجام می گیرد و میزان درد احساس شده حدود ۴۸ درصد کمتر می باشد.

در حال حاضر کشیدن دندان عقل در سنین مختلف به دو شیوه کلی انجام می شود. در روش های قبلی دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت ریشه به کمک تجهیزات مخصوص اقدام به کشیدن دندان عقل می کند و در نهایت پس از کشیدن دندان برای ترمیم بافت و جلوگیری از خونریزی محل مورد نظر را بخیه می زنند و معمولا در تمامی این مدت بیمار احساس درد نمی کند، چراکه بی حسی به مقدار کافی به بافت لثه تزریق شده است.

کشیدن دندان عقل بدون بخیه چگونه است؟

در این روش ابتدا دندانپزشک عکسبرداری انجام شده از دندان را مشاهده می کند و سپس در مرحله بعد بی حسی موضعی را به قسمت لثه تزریق می کند.

سپس دندانپزشک برخلاف روش های قبلی که از انبر برای شل کردن ریشه دندان استفاده می کرد به کمک لیزر فاصله بین استخوان و ریشه را شناسایی کرده و اقدام به جداسازی دندان از بافت به کمک لیزر می کند.

اشعه لیزری که برای این روش درمانی به کار گرفته می شود، کاملا کنترل شده می باشد و به هیچ عنوان آسیبی به لثه نمی رساند، در نهایت در اثر بهره گیری از این روش پس از کشیدن دندان محل زخم بسیار کوچک بوده و نیازی به بخیه زدن ندارد و بعد از گذشت چند روز لثه به طور کامل بهبود پیدا می کند.

کشیدن دندان عقل با لیزر

کشیدن دندان عقل بدون بخیه چقدر طول می کشد؟

عامل اصلی که باعث محبوبیت این روش شده است، عدم استفاده از بخیه در بافت لثه و همچنین عدم احساس درد پس از کشیدن دندان می باشد. مدت زمان لازم برای اجرای این شیوه درمانی بسیار کوتاه تر بوده و به راحتی در یک جلسه می توان کشیدن دندان عقل را انجام داد.

آشنایی کامل با کشیدن دندان عقل نیمه نهفته بدون بخیه

این نوع از دندان عقل معمولا مقداری از لثه خارج شده و قسمت دیگر در داخل لثه باقی می ماند، مزیت این نوع از دندان عقل قابل رویت بودن آن توسط دندانپزشک می باشد و در واقع پس از بررسی های لازم می توان به کمک چند حرکت ساده و بدون ایجاد برش اقدام به خارج کردن دندان عقل حتی مطابق با روش های قبلی کند. برای کشیدن چنین دندان عقلی نیز می توان از  لیزر کمک گرفت و در نتیجه استفاده از این شیوه میزان درد و خونریزی بسیار کنترل شده تر خواهد بود.

عوارض کشیدن دندان عقل بدون بخیه

کشیدن دندان عقل بدون بخیه در صورت انجام توسط یک دندانپزشک متخصص و باتجربه هیچ گونه عواقب خاصی را برای بیمار در پی نخواهد داشت. به همین علت در صورت انتخاب یک پزشک متخصص باتجربه شما به هیچ عنوان با عواقب و عوارض این روش درمانی مواجه نخواهید شد و بدون بخیه می توانید کشیدن دندان عقل خود را انجام دهید.

اما در صورت مراجعه به مراکز غیر معتبر امکان بروز عفونت، تشدید خونریزی و همچنین آسیب دیدن بافت لثه وجود دارد. قطعا پیاده سازی روش های جدید برای کشیدن دندان عقل بدون خونریزی توسط یک پزشک معتبر قابل انجام است.

کشیدن دندان عقل

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان عقل بدون بخیه

شما بعد از کشیدن دندان عقل باید برخی از موارد مهم و ضروری را رعایت کنید، تا با مشکلات جدی تری در قسمت دهان و دندان مواجه نشوید. پس از کشیدن دندان عقل می توانید از کمپرس یخ برای کاهش خونریزی و میزان درد استفاده کنید، یخ به طور طبیعی می تواند خونریزی پس از کشیدن این دندان را تا سر حد قابل توجهی کاهش دهد.

از آب نمک برای تمیز کردن دهان و دندان خود استفاده کنید، تا ph دهان و دندان شما کنترل شود و هیچ گونه عفونتی در محل بروز پیدا نکند، مصرف غذاهای نرم را فراموش نکنید و تا سر حد امکان از خوردن و جویدن غذا در قسمت جراحی شده خودداری کنید، تا میزان التهاب و خونریزی افزایش پیدا نکند. به هیچ عنوان از نی برای نوشیدن نوشیدنی های مختلف استفاده نکنید، مکیدن هرگونه نوشیدنی به کمک نی می تواند دوران نقاهت شما را طولانی تر و میزان خونریزی را افزایش دهد.