فضا نگدارنده دندان چیست؟

فضا نگدارنده دندان چیست؟

دندان های شیری کودکان ممکن است به دلایل مختلف بیفتند در عین حال دندان ها تمایل دارند فضاها را پر کنند. شکاف هایی که با ریختن دندان های شیری ایجاد شده اند، توسط دندان های کناری در حال پرشدن هستند. همین عامل منجر به کج شدن دندان ها شده و با پرشدن شکاف رشد دندان های دائمی دچار اختلال می شوند. در چنین شرایطی فضا نگهدارنده دندان برای جلوگیری از این مشکلات پیشنهاد می شود.

فضا نگهدارنده دندان چیست؟

این سوال که فضل نگهدارنده چیست یک سوال پرتکرار و رایج است. نگهدارنده فضا دندانی نوعی وسیله دندانپزشکی است که برای حفظ فضای دندان یا محل دندان از دست رفته استفاده می شود. نگهدارنده فضای دندانی را می توان برداشت یا تعمیر کرد. این ابزار دندانی، به شکل متحرک، از فلز یا پلاستیک ساخته شده و با ساکشن یا گیره در جای خود نگه داشته می شود. نگهدارنده دندانی ثابت نیز از فلز ساخته شده و در جای خود چسبانده می شود.

نگهدارنده فضای دندان، زمانی استفاده می شود که دندان های شیری در کودکان زود از دست می روند. درواقع نگهدارنده فضای دندانی به باز نگه داشتن فضا تا بیرون آمدن دندان دائمی کمک می کند. نگهدارنده فضای دندانی در بزرگسالان هم در موارد استفاده می شود که دندانی به دلیل آسیب، بیماری یا کشیدن دندان از دست رفته است. فضا نگهدارنده دندانی به باز نگه داشتن فضا تا زمانی که بتوان ایمپلنت یا پل دندانی قرار داد کمک می کند. نگهدارنده های فضای دندانی توسط دندانپزشک ساخته می شوند. استفاده از آنها راحت و بدون درد است. هنگام استفاده از این ابزار، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن طبق معمول همچنان ضروری است.

همچنین در خصوص عصب کشی مجدد یا درمان مجدد ریشه چیست؟ مطالعه فرمایید.

چند نوع فضا نگهدار دندان وجود دارد؟

نگهدارنده فضا توسط متخصص ارتودنسی با در نظر گرفتن برخی عوامل انتخاب می شود. دو نوع نگهدارنده دندان برای بیماران استفاده می شود: متحرک و ثابت.

فضا نگهدارنده ثابت:

نگهدارنده های غیر متحرکی هستند که بیمار نمی تواند در آنها مداخله کند و برداشتن و اعمال آن توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. نگهدارنده ها روی دندان نصب می شوند. اغلب برای از دست دادن یک طرفه دندان استفاده می شود. در مواردی که بیش از یک دندان از دست رفته باشد، ممکن است استفاده نشود.

فضا نگهدارنده متحرک:

فضا نگهدارنده های ثابتی هستند که میتوانند توسط بیمار نصب و حذف شوند. به طور کلی در مواردی که چند دندان از دست دادند، استفاده می شود. این نمونه را به هر دو طرف و در فک پایین یا بالا می توان اعمال کرد. دارای معایبی مانند گم شدن یا شکستن است. علاوه بر این، مزایای تمیز کردن آسان و جدا شدن در صورت تمایل را هم به همراه دارد. در برخی از درمان های دندانپزشکی از فضا نگهدارنده متحرک و دندان های مصنوعی در آن ناحیه استفاده می شود تا به تغذیه و آواسازی فرد کمک کند و در نتیجه مشکلات تغذیه و آواسازی فرد برطرف شود. از نظر اهمیت آن در پیشگیری از اختلالات دندانی در آینده، روش گران قیمتی نیست.

تکمیل درمان برای هر دو روش در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. در اولین معاینه، اندازه گیری های دندانی بیمار گرفته میشود و مکان هایی توسط تکنسین های دندانپزشکی مشخص میشود. در جلسه دوم فضا نگهدارنده آماده توسط دندانپزشک بر روی فرد اعمال می شود. نگهدارنده های فضای ثابت را می توان در یک جلسه اعمال کرد و باعث ایجاد حساسیت به فلز نمی شود. ظاهری نزدیک به ظاهر دندان های طبیعی می دهد. از طرف دیگر، نگهدارنده متحرک معمولاً برای از دست دادن چند دندان استفاده می شود. بیمار می تواند آن را در شب استفاده کند.

فضا نگدارنده دندان چیست؟

فضا نگهدارنده برای چه کسانی مناسب است؟

فضا نگهدارنده دندان وسیله ای است که برای ثابت نگه داشتن دندان ها بعد از کشیدن دندان استفاده می شود. آنها معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند و در فضای خالی، جایی که دندان وجود داشته قرار می گیرند.

از آنجایی که دندان های شیری معمولاً خود به خود میریزند و نیازی به کشیدن ندارند، از نگهدارنده های فضای دندانی بیشتر در کودکان استفاده میشود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است کودک به دلیل پوسیدگی دندان یا جراحت نیاز به کشیدن دندان داشته باشد. در این موارد می توان از نگهدارنده فضای دندانی برای جلوگیری از جابجایی دندان های باقی مانده به فضای خالی استفاده کرد.

نگهدارنده فضای دندان گاهی در بزرگسالان نیز استفاده می شود. معمولاً زمانی استفاده میشود که یک فرد بزرگسال به دلیل آسیب یا بیماری، دندان خود را از دست بدهد و منتظر ایمپلنت دندان است. در این موارد، یک فضا نگهدارنده دندانی، به دندان های اطراف کمک می کند تا زمانی که ایمپلنت آماده شود، در جای خود باقی بمانند.

به طور کلی، فضا نگهدارنده های دندانی برای افرادی که اخیراً دندان کشیدهاند و میخواهند از جابه جایی دندانهای باقی ماندهشان اطمینان حاصل کنند، مناسب هستند. اگرچه آن ها به ویژه در کودکان رایج هستند، اما می توانند در بزرگسالان نیز استفاده شوند.

همچنین بخوانید: بهترین متخصص درمان ریشه (عصب کشی)

اگر از فضا نگهدارنده استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟

فضا نگهدارنده دندان عمدتا برای مشکلات ارتودنسی و دندان های شیری از دست رفته استفاده می شود. اگر فضا نگهدار دندان استفاده نشود، ممکن است دندان های دائمی که بعد از دندان های شیری بیرون می آیند کج شوند. به این صورت که، دندان ها در جهت شکاف ها حرکت می کنند تا شکاف ها را پر کنند. بنابراین ممکن است رویش دندان های دائمی به سختی و خیلی کند پیش می رود یا دندانهایی که رویش میکنند به ترتیب و انداره استاندارد و مطلوب نباشند. فضا نگهدارنده دندانی باید در مواقع لزوم به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده شود.

قیمت فضا نگهدارنده دندان چقدر است؟

فضا نگهدارنده دندان ابزارهای کاربردی هستند که باید در مواقع لزوم از آن ها استفاده شود. بنابراین رشد دندانی کودک به روش درست و مناسبی تکمیل می شود. با این حال، والدین ممکن است در مورد هزینه های اعمال یک فضا نگهدار نگران باشند. در بیشتر موارد، نگهدارنده های فضا هزینه زیادی ایجاد نمیکنند و ممکن است برای سلامت دهان و دندان کودک ضروری باشند. قیمت ها ممکن است بر اساس تعداد آن ها و عوامل دیگر متفاوت باشد. دندانپزشک می تواند دقیق ترین اطلاعات را می دهد.

نکات مهم در زمان استفاده از فضا نگهدارنده دندان

نوع فضا نگهدارنده دندان و هدفی که برای آن استفاده می شود ممکن است نکاتی را که باید در هنگام استفاده از آنها در نظر گرفته شود تغییر دهد. با این حال، در بیشتر موارد نکاتی که باید هنگام استفاده از نگهدارنده ها رعایت شود مشابه هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • باید به نظافت و تمیزی آنها توجه کرد
  • نگهدارنده های ثابت نباید جابجا شوند.
  • نگهدارنده های متحرک باید در طول وعده های غذایی برداشته شوند.
  • هنگامی که نگهدارنده های متحرک برداشته می شوند، باید در شرایط مناسبی که توسط پزشک توصیه می شود، نگهداری شوند.
  • در صورت شکستگی یا آسیب دیدگی، باید با دندانپزشک مشورت کنید.
  • فضا نگهدارنده ها، صرف نظر از ثابت یا متحرک بودن، باید تحت بررسی های دندانپزشک قرار گیرند.
  • آدامس و محصولات چسبنده مشابه نباید مصرف شود.
  • در موارد ایجاد شکستگی، فضانگهدارنده باید دوباره ساخته شود.

این مطلب توسط تیم نویسندگان نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *