علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

علائم به عصب رسیدن دندان

در این مقاله سعی داریم به تمام مواردی اشاره کنیم که می تواند نشانه ی نیاز دندان شما به انجام عصب کشی (درمان ریشه) باشد.
به صورت کلی درد نوعی پاسخ حمایت کننده بدن است که می تواند از یک حساسیت خفیف تا درد شدید متغیر باشد. در واقع درد هشدار بدن برای آگاهی ما از حضور یک مشکل است. دندان درد نیز در واقع واکنش اعصاب موجود در پالپ دندان است، شدت این درد به نوع و درجه محرک بستگی دارد. اما آیا هر دردی در ناحیه دندان ها نشان دهنده به عصب رسیدن دندان است؟ خیر.

به همین دلیل در این مقاله شایع ترین مثال ها از شکایات مراجعین دندانپزشکی در ارتباط با حساسیت، درد و ناراحتی که در ناحیه دندان ها تجربه می کنند و دلایل احتمالی آن را مرور می کنیم:

دندان هایم به غذاها و مایعات سرد یا گرم حساس است!

دلایل احتمالی: اگر درد فقط برای لحظاتی طول می کشد ممکن است این حساسیت نشان دهنده ی یک مشکل جدی نباشد. این حالت ممکن است در اثر حضور یک پوسیدگی کوچک در دندان، یک پرکردگی شکسته یا نامناسب دندان، سایش های دندانی به علت روش مسواک زدن نادرست و خشن یا بیرون زدن سطح ریشه در اثر تحلیل لثه دیده شود.

چه اقدامی باید انجام داد؟ اگر به علت تحلیل لثه سطح ریشه بیرون زده و حساس است، با این روش سطح ریشه را تمیز نگه دارید: از مسواک نرم استفاده کنید.سعی کنید از خمیردندان های مخصوص ضد حساسیت حاوی فلوراید استفاده کنید. حتی می توانید از خمیر دندان مخصوص ضد حساسیت مانند یک پماد روی قسمت های بیرون زده ریشه بمالید و بعد از ده دقیقه آن را بشویید. در صورت برطرف نشدن حساسیت با یک متخصص لثه مشورت کنید.
اگر دندان دارای پوسیدگی سطحی است باید ترمیم شود و اگر پرکردگی شکسته است نیاز به تعویض پرکردگی وجود دارد.

به تازگی درمان دندانپزشکی انجام داده ام و دندان هایم به غذاها و مایعات سرد یا گرم حساس است!

دلایل احتمالی: اقدامات دندانپزشکی می تواند سبب التهاب موقتی و قابل برگشت بافت های پالپ دندان و در نتیجه حساسیت دندان شود.

چه اقدامی باید انجام داد؟ این حساسیت به طور معمول بیشتر از چند روز طول نمی کشد اما اگر به تازگی پوسیدگی دندان حذف شده و پرکردگی یا روکش جدیدی قرار داده شده است ممکن است تا دو هفته و گاهی بیشتر طول بکشد. مسکن هایی مثل استامینوفن و ایبوپروفن در این بازه زمانی کمک کننده هستند. معمول اگر شدت این حساسیت روند نزولی دارد جای هیچ گونه نگرانی نیست اما اگر درد بدتر و شدیدتر شود یا شدت آن بعد از یک ماه هیچ تغییری نکند به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حین جویدن غذا، احساس درد سریع و ناگهانی و تیرکشنده دارم!

دلایل احتمالی: احتمال حضور یک پوسیدگی، پرکردگی شکسته یا نامناسب یا ترک دندانی وجود دارد.

چه اقدامی باید انجام داد؟ قبل از بدتر شدن درد به دندانپزشک مراجعه کنید، پوسیدگی ها باید حذف و ترمیم شوند و اگر پرکردگی نامناسبی وجود دارد باید تعویض شود. اگر در معاینه دندانپزشکی و‌بعد از تهیه رادیوگرافی (عکس)دندان تشخیص داده شود که دلیل درد آسیب به بافت پالپ دندان باشد باید عصب کشی (درمان ریشه) انجام شود.
اگر دندان ترک داشته باشد بسته به محل و عمق ترک در مورد دندان تصمیم گیری می شود، اما به صورت کلی ممکن است درمان دندان ترک خورده به خصوص اگر عمق ترک زیاد باشد امکان پذیر نباشد و حتی منجر به کشیدن دندان می شود.

بعد از خوردن غذاها و مایعات سرد و گرم دردی دارم که طول می کشد!

دلایل احتمالی: این مسئله احتمالا نشانه ی این است که “پالپ دندان” ملتهب است یا در حال مرگ است.(منظور از مردن پالپ از بین رفتن تدریجی رگ های خونی و اعصاب است). و‌ احتمالا به طور غیرقابل برگشت آسیب دیده است. این حالت معمولا در نتیجه ی پوسیدگی عمیق یا ضربه ی فیزیکی ( تروما) به دندان ایجاد می شود.

چه اقدامی باید انجام داد؟ در این حالت پیشنهاد می شود قبل از افزایش شدت درد و یا ایجاد آبسه دندان به دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان ‌مراجعه کنید. در این شرایط با احتمال زیادی دندان به عصب کشی(درمان ریشه) برای حذف پالپ مرده یا در حال مرگ نیاز دارد.

علائم به عصب رسیدن دندان

در “دندان ها و‌ ناحیه سینوس” فک بالا به صورت یک یا دو طرفه احساس درد گنگ و‌ فشار دارم!

دلایل احتمالی: دردی که در ناحیه سینوس‌ ایجاد می شود، اگر منشا دندانی داشته باشد اغلب مرتبط با دندان های عقبی( آسیا) فک بالا است به این دلیل که مسیر عصب دهی سینوس و این دندان ها یکسان است. درد سینوس ممکن است شبیه دندان درد حس شود و بالعکس و تشخیص منشا این درد ارجاعی ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل گرفتگی (احتقان) سینوس در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ممکن است سبب درد در دندان های آسیای فک بالا شود.

چه اقدامی باید انجام داد؟ در صورت حضور این علائم ، لازم است به احتمال وجود دندان قروچه و عادت به هم فشردن دندان ها “هم” توجه کرد چون ممکن است سبب علائم مشابه شود.
برای تشخیص این که این علائم منشا دندانی دارند یا خیر با دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مشورت کنید. در صورتی که منشا دندانی نباشد باید از پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.

درد شدید و دائمی دارم و برایم دشوار است که تشخیص دهم دقیقا کدام دندان منشا درد است!

دلیل احتمالی: بافت پالپ داخل دندان به طور حاد ملتهب و عفونی شده‌ و در حال مردن است. این حالت معمولا به علت پوسیدگی دندانی عمیقی است که به عصب پالپ رسیده یا بسیار نزدیک آن است.

چه اقدامی باید انجام داد؟ برای معاینه کامل به دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید تا دندان منشا درد مشخص شود و عصب کشی ( درمان ریشه) برای آن انجام شود. عدم مراجعه می تواند سبب شدیدتر شدن علائم شود.

احساس درد و فشار شدید و‌ دائم دارم، لثه ام ورم کرده و دندان و لثه ام به شدت به لمس حساس است!

دلیل احتمالی: دندان احتمالا دچار عفونت و آبسه شده و این عفونت از پالپ دندان به فضاهای اطراف ریشه و استخوان هم گسترش پیدا کرده است.

( اگر می خواهید راجع به درمان عفونت ریشه “دندان عصبی کشی شده” بیشتر بدانید: این مطلب را بخوانید)

چه اقدامی باید انجام داد؟ هر چه سریع تر به دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه کنید تا در صورت امکان با انجام عصب کشی (درمان ریشه) دندان حفظ شود. تاخیر در مراجعه به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون ممکن است علائم شدیدتر شود و حتی در بدترین حالت گسترش ورم به صورت و فضاهای اطراف چشم و یا زیر چانه و گردن می تواند خطرناک باشد. استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن و‌ایبوپروفن می تواند به کاهش درد تا زمان شروع درمان شما کمک کند. در صورتی که به علت آبسه دندان ورمی وجود دارد که به صورت راه یافته و به سرعت در حال گسترش است بهتر است برای تخلیه آن هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید.
مطلب بسیار مهم این که در این مثال ها مشکلات احتمالی و راه حل آن ها ارائه شد اما این مطلب فقط یک راهنمای کلی هست و به هیچ عنوان جایگزین معاینه دندانپزشکی دقیق و کامل نمی باشد، پیشنهاد می شود در تمام مواردی که احساس درد در دندان یا فک دارید در سریع ترین زمان ممکن به دندانپزشک برای معاینه مراجعه کنید. گاهی مواقع نیز ممکن است دردی که در ناحیه دهان و دندان ها احساس می شود منشا غیردندانی داشته باشد، در صورتی که این امر بعد از معاینه کامل شما توسط دندانپزشک تایید شد ممکن است نیاز به ارجاع به پزشک وجود داشته باشد.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *