دندانپزشکی بعد از عمل بینی

اگر به تازگی عمل بینی انجام داده‌اید یا قصد انجام این کار را دارید و می‌خواهید بدانید بعد از عمل بینی تا چه مدت نمی‌توانید خدمات دندان‌پزشکی انجام دهید، خوب است بدانید مدت زمانی که برای انجام ندادن خدمات دندانپزشکی بعد از عمل بینی در نظر گرفته می‌شود، به نوع خدمات دندان‌پزشکی که قصد انجام آن را دارید بستگی دارد.

برای اینکه بعد از جراحی بینی به دندانپزشک احتیاجی پیدا نکنید، پیشنهاد می‌شود که سه ماه قبل از عمل بینی برای چک کردن سلامت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل بتوانید آن را رفع کنید.

البته ممکن است بعد از انجام عمل بینی با اینکه دندان‌هایتان مشکلی ندارند دچار دندان درد شوید؛ در این مواقع لازم نیست نگران شوید، این درد دندان ناشی از تحریک اعصاب قسمت پایین بینی و دندان‌های بالایی است که هنگام عمل بینی اتفاق افتاده است.

درد دندان بعد از جراحی بینی

ممکن است بعد از انجام عمل بینی با اینکه دندان‌هایتان مشکلی ندارند دچار دندان درد شوید؛ در این مواقع لازم نیست نگران شوید، این درد دندان ناشی از تحریک اعصاب قسمت پایین بینی و دندان‌های بالایی است که هنگام عمل بینی اتفاق افتاده است. این مشکل پس از چند روز استراحت رفع می‌شود و در طی این مدت می‌توانید از مسکن برای کاهش درد استفاده کنید.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ارتودنسی کرد؟

همان طور که می‌دانید ارتودنسی زمانی انجام می‌شود که فرد دندان‌های نامرتب و کج داشته باشد؛ هنگام انجام ارتودنسی برای اینکه این دندان‌های نامرتب و کج به صورت مرتب در کنار هم قرار بگیرند، فشار زیادی به فک و دندان‌ها وارد می‌شود. به همین خاطر، امکان انجام ارتودنسی تا 6 ماه پس از عمل بینی امکان‌پذیر نیست؛ پس اگر قصد انجام ارتودنسی را دارید، قبل از عمل بینی این کار را انجام دهید و نگران نباشید وجود پلاک ارتودنسی بر روی دندان، هیج مشکلی در انجام مراحل عمل بینی ایجاد نمی‌کند.

توجه داشته باشید اگر زمان برداشت ارتودنسی نزدیک است، اول ارتودنسی را بردارید سپس برای انجام عمل بینی اقدام کنید زیرا پس از انجام عمل بینی تا 3 الی 6 ماه نباید برای برداشت پلاک‌های ارتودنسی اقدامی کنید.

جراحی دندان عقل بعد از عمل بینی

همان طور که می‌دانید جراحی یا کشیدن دندان عقل خیلی سخت‌تر از سایر دندان‌ها است و به همین خاطر، هنگام کشیدن دندان عقل فشار زیادی به فک و بینی وارد می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید پس از انجام عمل بینی دندان عقل خود را بکشید یا جراحی کنید، مطمعن باشید که با این حجم از فشار، بینی شما دچار تغییر شکل می‌شود و با حتی ممکن است گرفتار خون‌ریزی شدید شوید.

پس از انجام عمل بینی، برای کشیدن یا جراحی دندان عقل باید چندین ماه صبر کنید؛ اگر دندان عقل برای فک پایین باشد، لازم است که 6 ماه از عمل بینی گذشته باشد و اگر دندان عقل برای فک بالا باشد، این زمان به 8 ماه می‌رسد.

جراحی لثه بعد از عمل بینی

برای انجام جراحی لثه بعد از عمل بینی، باید 5 الی 6 ماه از جراحی بینی بگذرد؛ البته اگر جراحی لثه با هدف درمان ناهنجاری‌های دندان انجام شود، این مدت زمان به 8 ماه می‌رسد زیرا انجام این نوع جراحی لثه خطر زیادی برای بینی جراحی شده دارد.

ایمپلنت دندان بعد از جراحی بینی

از آنجایی که ایمپلنت دندان یک جراحی سنگین محسوب می‌شود، نمی‌توان بلافاصله پس از انجام عمل بینی آن را انجام داد؛ برای انجام ایمپلنت دندان، حداقل باید 3 ماه از عمل بینی گذشته باشد.

در صورتی که نمی‌توانید صبر کنید، بهتر است اول ایمپلنت دندان انجام دهید و سپس عمل بینی؛ البته خوب است بدانید در صورتی که بخواهید اول ایمپلنت دندان انجام دهید باید جراحی بینی خود را 3 ماه به تعویق بیاندازید زیرا ایمپلنت دندان طی سه مرحله انجام می‌شود و ممکن است انجام این مراحل تا 3 ماه طول بکشد.

عصب کشی بعد از عمل بینی

در صورتی که بعد از جراحی بینی دچار دندان درد شدید، باید 4 هفته صبر کنید و سپس به دندانپزشک مراجعه کنید؛ توجه داشته باشید در این مواقع اگر دندان خراب شده باشد باید کشیدن دندان را به تعویق بیندازید چون ممکن است به بینی فشار وارد شود. در صورتی که راهی برای ترمیم دندان وجود نداشت، باید 3 ماه از عمل بینی گذشته باشد که بتوانید دندان را بکشید.

دندانپزشکی بعد از عمل بینی

چرا دندان‌پزشکی بعد از عمل بینی ضرر دارد؟

همان طور که می‌دانید برای انجام خدمات دندان‌پزشکی لازم است که دهان بیش از اندازه باز شود و همچنین هنگام انجام خدمات دندان‌پزشکی به فک فشار زیادی وارد می‌شود؛ همین موارد موجود در خدمات دندان‌پزشکی باعث می‌شوند که نتیجه عمل بینی تغییر کند.

مسواک زدن بعد از عمل بینی

ممکن است تصور کنید که مسواک زدن بعد از عمل بینی می‌تواند برای بینی ضرر داشته باشد اما باید گفته مسواک زدن هیچ خطری برای عمل بینی ندارد؛ فقط برای مسواک زدن باید نکات زیر را رعایت کنید:

• برای مسواک زدن از یک مسواک سایز کوچک و نرم استفاده کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
  • هنگام مسواک زدن از تکان دادن سر و صورت خود جدا خودداری کنید.
  • بهتر است مسواک زدن را پس از گذشت یک هفته از عمل بینی شروع کنید و در این مدت به جای مسواک از دهان‌شویه استفاده کنید.
  • هنگام مسواک زدن تا جایی که امکان دارد دهان خود را کمتر باز کنید.
  • مسواک را به آرامی داخل دهان خود حرکت دهید.
  • توصیه‌های مراجعه به دندانپزشکی بعد از عمل بینی
  • در صورتی که پس از انجام عمل بینی به دندان درد دچار شدید و تحمل این درد برای شما غیرممکن بود، بهتر است قبل از اینکه به دندان‌پزشک مراجعه کنید به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید تا تغییری در نتیجه عمل بینی ایجاد نشود.
  • پیش از هر اقدامی، موضوع را با جراح بینی خود در میان بگذارید.
  • در صورتی که جراح اجازه انجام خدمات دندان‌پزشکی را داد، سعی کنید که یک مختصص دندان حرفه‌ای پیدا کنید؛ با انتخاب یک دندان‌پزشک باتجربه، درصد عوارض خدمات دندان‌پزشکی برای بینی عمل شده کاهش داده می‌شود.
  • قبل از انجام هرگونه خدمات دندان‌پزشکی، موضوع عمل بینی خود را به دندان‌پزشک اطلاع دهید.
  • دهان خود را بیش از اندازه باز نکنید.
  • اگر هنگام درمان دندان، دچار خون‌ریزی یا درد در ناحیه بینی شدید، از دندان‌پزشک درخواست کنید که در صورت امکان ادامه درمان را به زمان دیگری موکول کند.
  • پس از انجام خدمات دندان‌پزشکی از دهان‌شویه استفاده کنید تا از ورود عفونت جلوگیری شود.