تست وایتالیتی دندان چیست؟

تست وایتالیتی دندان چیست

متخصص درمان ریشه برای بررسی پالپ دندان و شروع درمان ابتدا تست وایتالیتی دندان را انجام می دهد. دندانپزشک برای عصب کشی دندان ابتدا با کمک این تست میزان آسیب دیدگی یا خرابی پالپ دندان را تشخیص داده و سپس شروع به کار می کند. در صورت خرابی گسترده پالپ دندان، تنها روش درمان آن جراحی ریشه دندان می‌باشد. در پالپ که قسمت مرکزی دندان بوده مقدار زیادی عصب و رگ‌های خونی وجود دارد و در زمان پوسیدگی به این عصب ها صدمه وارد می شود.

برای عصب کشی مجدد دندان و میزان پوسیدگی آن معمولاً تست وایتالیتی توسط متخصص انجام شده تا زنده بودن پالپ دندان مشخص شود. این تست علاوه بر انجام در دندان پوسیده، در دندان‌های کناری نیز برای مقایسه انجام می‌شود.

تست ضربه برای وضعیت پالپ دندان

در این روش دندانپزشک با انتهای یکی از ابزارهای خود به صورت کنترل شده و کاملا ملایم بر روی دندان شما ضربه ای وارد می کند‌. دندانی که پالپ آن صدمه دیده و نیاز به عصب کشی داشته، معمولا دبر تست دق بسیار واکنش نشان داده و دچار درد فراوان می شود.

تست پالپ دندان

برای معاینه و ارزیابی سلامت دندان، تست پالپ دندان انجام می شود، این تست یک نوع درمان دندانپزشکی محسوب می‌شود. در تست پالپ، دندان پزشک به طور کامل زنده بودن دندان‌ها را بررسی می‌کند. بخش زنده دندان یا همان پالپ وظیفه دارد در دوران رشد دندان، مواد مغذی لازم را به دندان برساند و حس درد دندان توسط پالپ منتقل می شود.

تست پالپ دندان به چه منظور انجام می شود؟

بعد از مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان، معمولاً تست پالپ دندان برای بررسی وضعیت پوسیدگی دندان شما توسط پزشک انجام می شود. با کمک تست مورد نظر می‌توان میزان آسیب یا صدمه وارد شده به بخش زنده دندان یا پالپ را تشخیص داد. معمولاً بر اثر ضربه یا جراحات شدید وارد شده به دهان یا صورت، پوسیدگی و خرابی عمیق دندان به پالپ دندان صدمه وارد می شود.

در روش تست پالپ توسط متخصص دندانپزشکی، یک دستگاه مخصوص بر روی دندان فرد گذاشته شده که با کمک آن سرما، گرما یا جریان الکتریکی به دندان منتقل می شود. معمولاً تست پالپ بر روی دندان‌هایی که روکش شده اند، سخت تر از دندان های بدون پوشش می باشد.

شناسایی دقیق وضعیت پالپ دندان و ارزیابی کامل آن تنها با تست پالپ امکان‌پذیر می‌باشد. متخصص دندانپزشکی نیاز دندان به عصب کشی را با کمک این تست تشخیص داده و در صورت زنده نبودن پالپ، اقدام به عصب کشی دندان خواهد کرد.

حس به وسیله عصب و رگ‌های خونی داخل پالپ، به دندان منتقل شده و این قسمت مرکزی توسط مینای خارجی به طور کامل محافظت می‌شود. بعد از انجام تست پالپ توسط متخصص، فعال نبودن پالپ نشان دهنده زنده نبودن آن می‌باشد. بنابراین دندانپزشک که با این تشخیص تمام قسمت‌های صدمه دیده پالپ و سلول‌های مرده را تخلیه کامل کرده و محفظه خالی شده را با کمک مواد مناسب پر می‌کند.‌

تست پالپ دندان به چه منظور انجام می شود؟

اگر بعد از پوسیدگی و غیر فعال شدن پالپ دندان نسبت به درمان آن اقدام نکنید، عفونت در تمام استخوان‌های دندان گسترش یافته و موجب تشکیل آبسه در لثه و دهان می‌شود. با توجه به وضعیت سطح دندان بیمار، آستانه حساسیت فرد و سن بیمار تست های پالپ یا زنده بودن دندان انجام می شود.

چگونگی انجام تست زنده بودن پالپ

برای تحریک کردن تمام عصب‌های داخل پالپ دندان و ایجاد تحریک در آنها، تست پالپ با کمک دستگاه مخصوص انجام می شود. فرد در این موارد به صورت ضربه‌ای، درد و حساسیت دندان خود را احساس می‌کند. در این تست جریان الکتریکی موجب واکنش‌های مختلف در دندان بیمار شده و می‌توان میزان پوسیدگی پالپ و زنده بودن آن را تشخیص داد.

تسترهای این دستگاه علاوه بر جریان الکتریکی قادر به تولید گرما و سرمانی هستند تا با کمک تحریک دمایی دندان بیمار، میزان خرابی دندان او مشخص شود. برای امتحان کردن دستگاه معمولاً از دندان‌های سالم و بدون درد استفاده شده و پالپ آن به طور دقیق تست می شود.

در برخی از موارد متخصص دندانپزشکی برای انجام دادن تست پالپ از مایعات داغ یا تکه‌های یخ استفاده می کند. دندان هایی که پالپ آنها مرده یا عصب های آنها از بین رفته، در برابر هیچ گونه تست پالپ واکنشی نشان نمی دهند.

تست سرما دندان

در تست سرما دندان، پزشک مقداری مایع سرد یا تکه یخ را بر روی دندان بیمار گذاشته تا میزان خرابی و نیاز به عصب کشی در دندان را به راحتی تشخیص دهد. معمولاً اگر دندانپزشک که به دستگاه مخصوص تست پالپ دسترسی نداشته باشد، از تست سرما برای بررسی و ارزیابی وضعیت دندان استفاده می کند. دندانپزشک کریستال های یخ را روی پنبه ای گذاشته و بعد از سرد شدن آن، پنبه موردنظر را بر روی سطح دندان بیمار برای تست و ارزیابی آن می گذارد.

دندان وایتال چیست؟

معمولاً به دندان‌های زنده در دهان فرد، دندان وایتال گفته می شود. زنده بودن یک دندان نشان در پوسیده نبودن آن نیست، زیرا ممکن است هنوز آلودگی یا پوسیدگی به پالپ آن نرسیده باشد. دندان وایتال دارای رگ و عصب خونی بوده و در مقابل سرما یا گرما از خود حساسیت نشان می دهد.

دندان وایتال

سخن پایانی

پالپ دندان یا مغز آن در واقع عصب دندان محسوب می شود که با گسترده شدن خرابی یا پوسیدگ، درد را به مغز منتقل می کند. دندانپزشک برای تشخیص اینکه آیا دندان به عصب کشی یا جراحی ریشه دندان احتیاج دارد یا خیر، معمولا با روش هایی پالپ دندان را تست کرده تا به طور کامل وضعیت آن را ارزیابی کند.

تست های پالپ دندان با استفاده از حرارت و جریان الکتریکی ممکن است صدماتی به دندان فرد وارد کنند، به همین خاطر معمولاً دندانپزشک با کمک لیزر به صورت دقیق‌تر پالپ دندان را بررسی و معاینه می‌کند. برای عصب کشی مجدد دندان نیز باید با روش های مناسب زنده بوده یا نبودن پالپ دندان مورد بررسی قرار گیرد.‌

با معاینات و تست های مختلف وایتالیتی دندان، می توان بسیار سریع از وضعیت دندان ها آگاه شد و از بهترین روش یا خدمات دندانپزشکی برای آنها استفاده کرد. پالپ مرده با عصب کشی خارج شده و به جای آن مواد مخصوص در دندان پر می شود.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *