ترمیم ریشه دندان شکسته

جویدن خوراکی‌های سفت و اشیای محکم، وارد شدن ضربه‌ها و فشارهای شدید بر دندان همگی از عواملی هستند که سبب شکستگی ریشه دندان می‌شوند. تورم و التهاب لثه و درد از علائم شکستگی ریشه دندان بوده و فرد در این مواقع باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کرده تا ریشه ترمیم شود. متخصص درمان ریشه با استفاده از روش‌هایی شامل ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت به ترمیم ریشه دندان شکسته شما می‌پردازد.

شکستگی ریشه دندان و علائم آن

زمانی که مینای دندان فرد ضعیف شود، ریشه یا خود دندان دچار شکستگی خواهد شد. در اکثر موارد فرد با احساس درد متوجه شکسته شدن ریشه دندان خود شده، علاوه بر آن علائم دیگری نیز دارد که در موارد زیر توضیح داده شده است:
• در زمان جویدن مواد خوراکی یا گاز زدن آنها، دردی در ناحیه دندان ها احساس می کند.
• ریشه دندان شکسته شده در مقابل سرما و گرما حساسیت شدیدتری پیدا می کند.
• به شکل مقطعی دچار درد شده و لثه نیز بسیار متورم و ملتهب می شود.
• ریشه دندان شکسته شده نسبت به خوردن خوراکی های شیرین حساسیت پیدا خواهد کرد.

روش های موثر برای ترمیم ریشه دندان شکسته

پیگیری نکردن ترمیم ریشه دندان شکسته موجب خرابی و پوسیدگی آنها و در نهایت از بین رفتن کامل دندان خواهد شد. علاوه بر آن شکستگی دندان می‌تواند تاثیر منفی در لبخند و ظاهر فرد بگذارد و موجب تضعیف اعتماد به نفس او شود. روش های ترمیم دندان و ریشه شکسته شده آن شامل موارد زیر می باشد:
1. استفاده از روکش
معمولاً برای دندان‌های شکسته شده جلو در فک پایین و بالا، از روکش مناسبی جهت ترمیم شکستگی آنها استفاده می شود. روکش علاوه بر ترمیم از عفونت، جمع شدن مواد غذایی و التهاب در ریشه دندان شکسته شده جلوگیری می کند.
2. پر کردن دندان شکسته
دندانپزشک با روش کاربردی باندینگ، تمام یا بخشی از شکستگی دندان را بدون نیاز به جراحی با مواد مخصوص پر کرده و موجب ترمیم آن می شود.
3. ترمیم دندان شکسته شده با کمک کانال ریشه آن
برای شکستگی های عمیق معمولا از کانال ریشه برای بهبود ظاهر دندان شکسته شده استفاده می‌شود. دندانپزشک که تمام پالپ آسیب دیده بیمار را خارج کرده و موجب رفع عفونت و درد او خواهد شد. در پایان با مواد مناسب به تمام قسمت‌های خالی شده را پر می کند.

روش های موثر برای ترمیم ریشه دندان شکسته
ترمیم کردن ریشه دندان شکسته شده با انجام‌عصب کشی

اگر شکستگی دندان بسیار گستره بوده و تا مغز یا پالپ آن پیش رفته است، عصب کشی دندان توسط متخصص انجام می شود. در مواردی هم فرد برای ترمیم به عصب کشی مجدد دندان نیاز پیدا می کند. در هر صورت دندانپزشک با کمک این روش درمانی تمام آسیب ها و پوسیدگی های دندان را رفع کرده و با روکش اقدام به ترمیم دندان شکسته شده خواهد کرد.

علائم شکستن ریشه دندان عصب کشی شده

درد از اولین نشانه‌ها و علامت‌های شکسته شدن ریشه دندان می‌باشد. معمولاً این درد با خوردن خوراکی‌های شیرین مثل شکلات، شکر و شیرینی‌ها افزایش پیدا کرده و در مقابل سرما و گرما نیز شدید تر می شود. شکسته شدن ریشه در دندان عصب کشی شده دارای علائم متفاوتی می‌باشد. در این دندان‌ها عصب های دندان خارج شده و فرد به هیچ عنوان شکستگی ریشه آن را متوجه نخواهد شد. التهاب‌های موجود در اطراف دندان عصب کشی شده سبب شده که فرد متوجه شکستگی ریشه آن شود.
معمولاً افراد قبل از عصب کشی به راحتی می‌توانند شکسته شدن ریشه دندان را از درد شدید آن متوجه شوند. اما بعد از عصب کشی دندان تنها با عکسبرداری و مراجعه به دندانپزشک می توان متوجه شکستگی ریشه دندان شد‌.

آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟

متخصص درمان ریشه بعد از معاینات کامل با توجه به شدت و میزان شکستگی ریشه دندان، قابل ترمیم بودن یا نبودن آن را تشخیص می دهد. اگر میزان شکستگی دندان شما کم باشد، ریشه دندان توسط دندانپزشک حفظ شده و باقی مانده دندان با کمک مواد مناسب بازسازی خواهد شد.

عفونت ریشه دندان شکسته

با گسترده شدن عفونت باید جراحی ریشه دندان توسط متخصص انجام شود، با عمل جراحی اندودنتیک تمام عفونت ها از ریشه دندان شکسته خارج شده و با مواد مناسب ترمیم می شود. اگر عفونت با جراحی یا درمان ریشه هم برطرف نشود، تنها راه حل موثر کشیدن دندان عفونی شده می باشد.

نکات لازم برای مراقبت کامل از ریشه دندان ها

فرد با انجام دادن اقداماتی می‌تواند از شکستگی ریشه دندان‌های خود به طور کامل جلوگیری کند. با انجام این نکات مراقبتی راحت می‌توان از شکستگی دندان یا ریشه آن جلوگیری کرده و دندان های زیبا و سالمی داشت. برای مراقبت از ریشه دندان باید تمامی موارد زیر توسط فرد رعایت شود که عبارتند از:

• فرد باید به بهداشت دهان و دندان خود بسیار اهمیت داده و از نخ دندان و مسواک برای تمیزی روزانه آنها استفاده کند.
• در مواردی شکسته شدن ریشه دندان بسیار جزئی بوده و ممکن است فرد متوجه آن نشده و گسترده‌تر شود؛ به همین خاطر لازم است هر ۶ ماه دهان و دندان توسط دندانپزشک به طور کامل معاینه شود تا شکستگی‌ها خیلی زود تشخیص داده شده و درمان گردد.
• برای انجام ورزش‌های سنگین و خطرناک بوکس، فرد برای جلوگیری از شکستگی دندان‌های خود باید از محافظ مناسب دندان استفاده کند.
• با خوردن آب فراوان در طی روز می‌توان تمام باکتری‌ها و ذرات باقیمانده در لابلای دندان را از بین برد و از پوسیدگی و شکستگی آنها جلوگیری کرد.

سخن پایانی

با پیشرفت‌های موجود در علم دندانپزشکی، دیگر نیازی به کشیدن دندان شکسته شده نبوده و با روش‌هایی بسیار مناسب می‌توان اقدام به بازسازی و ترمیم دوباره آنها نمود. ترمیم به موقع ریشه دندان هایی که دچار شکستگی شده اند، از خرابی و پوسیده شدن آنها جلوگیری می کند.
به طور کلی تمامی افراد با رعایت کردن نکات مراقبتی می‌توانند از شکستگی ریشه دندان‌های خود جلوگیری کنند. اما در زمان مشاهده علائم شکستگی ریشه دندان باید هر چه سریع تر توسط متخصص درمان ریشه یا دندانپزشک ماهر معاینه شوند تا مشکل آنها تشخیص داده شده و خیلی زود ترمیم شود.
شکستگی دندان و ریشه آن می‌تواند ظاهر ناخوشایندی در دندان‌های شما ایجاد کند، متخصص دندانپزشکی با روش‌های درمانی از جمله عصب کشی دندان، کامپوزیت و لمینت تمام عیوب و شکستگی ریشه های دندان را برطرف کرده و موجب زیبایی دوباره آن می شود.

این متن توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.