کیست دندان چیست؟

کیست دندان به زائده ای گفته می شود که در قسمت هایی مانند نوک ریشه دندان خراب شده ایجاد می شود. درون کیست دندان با موادی نرم و مایع پر شده است. این انواع از کیست، در ابتدا عفونی نیستند؛ اما اگر به موقع درمان نشوند ممکن است دچار عفونت و درد و التهاب شوند. جالب است بدانید که در کیست های دندان، در ابتدای زمان تشکیل شدن هیچگونه علائمی ندارند ولی با گذشت زمان ریشه دندان را به طور کامل از بین می برند.

کیست ریشه دندان چگونه ایجاد می شود؟

در مواقعی که ریشه دندان ها در اثر خرابی و پوسیدگی عفونت می کنند باید انتظار ایجاد کیست را داشته باشیم. طبق بررسی های انجام گرفته، مهمترین علت کیست دندان، عفونت ریشه دندان می باشد. حال باید دانست که عفونت ریشه دندان نیز در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. پوسیدگی دندان در صورت درمان نشدن تا جایی ادامه می یابد که به ریشه دندان می رسد و عصب دندان را نابود می کند؛ بنابراین پوسیدگی یکی از مهمترین علل ایجاد کیست دندان است.

همچنین باید دانست که انجام ناقص برخی از خدمات دندانپزشکی مانند جراحی و عصب کشی ناقص نیز از مهمترین علل عفونت ریشه و کیست دندان به شمار می آیند. تشدید عفونت تا جایی پیشروی می کند که عصب مرکزی دندان را به طور کامل از بین می برد؛ و این گونه باعث ایجاد کیست و خرابی کامل دندان می گردد. از علل دیگر به وجود آورنده کیست، باید به رشد غیر معمول دندان ها، جهش در سلول های تاثیرگذار رشد طبیعی دندان، اشاره کرد.

در خصوص عصب کشی مجدد دندان حتما” بخوانید.

عوارض جدی کیست دندان

کیست های دندانی که در حال رشد هستند می توانند فشار زیادی به دندان های شما وارد کند. از مهمترین عوارض کیست دندان این است که باعث تغییر لبخند و نحوه جویدن غذا می شود. درمان نکردن کیست دندان، موجب می شود که این زائده به مرور بزرگتر شود که در این حالت، به طرز عجیبی استخوان فک شما را ضعیف می کند.

فشار وارد آمده به استخوان فک توسط کیست دندان، می تواند تا حدی باشد که منجر به شکستن آن شود. کیست های تشخیص داده نشده به مرور عفونی می شوند و درون آنها پر از عفونت چرکی می شود و از این نظر به راحتی می تواند بدن شما را درگیر عفونت باکتریایی کند ضمن این که باعث دندان درد هم می شود.

ایجاد درد و التهاب در لثه هم از دیگر عوارض کیست دندان محسوب می شود. همچنین باید گفت که ایجاد فشار توسط کیست به دندان ها باعث جابه جایی آنها می شود. این مشکل حتی مشکلات تنفسی هم به وجود می آورد. با وجود عوارض مهم و جدی که کیست دندان می توان به وجود آورد ضروری است که خیلی سریع اقدام به درمان آن کنیم.

کیست ریشه دندان چگونه ایجاد می شود؟

انواع کیست دندان

• کیست کراتوتیست:

این نوع از کیست در استخوان فک تشکیل می شود و آن را خیلی ضعیف می کند. بخاطر داشتن حالت تهاجمی ممکن است بعد از درمان، باز هم عود کند. این نوع از کیست، به راحتی تشخیص داده نمی شود و به خاطر تروما ایجاد می شود.

• کیست دنتی ژروس:

این نوع از کیست، بیشتر در اطراف دندان عقل، یا دندان هایی که رشد کاملی ندارند ایجاد می شود. بدون درد است و رشد آن با ایجاد فشار، باعث جابجایی دندان ها می شود.

• کیست پری آپیکال:

به عنوان شایع ترین نوع کیست، در نوک ریشه دندان ایجاد می شود. عفونت ریشه و پوسیدگی دندان، مهمترین علت ایجاد کننده این کیست است.

• کیست پری موردیال:

این شکل از کیست، در مواردی نادر به جای دندان رشد می کند.

• کیست فولیکولار:

روی دندان عقل ایجاد می شود. برای پیشگیری از این کیست، بهتر است دندان های نهفته عقل کشیده شوند.

• کیست ادنتوژنیک:

نمونه ای از کیست هایی می باشد که احتمال ایجاد آن درون استخوان فک، کم است؛ ولی در صورت رشد و بزرگ شدن درمان سختی دارد.

• کیست پریودنتال:

این مورد از کیست دندان، از نوع عفونی است. با چشم هم می توان آن را مشاهده کرد. از نوع بدون درد است و درمان راحتی دارد.

نحوه درمان کیست دندان

کیست دندان از مهمترین بیماری های دهان و دندان محسوب می شود که باید در زمان مناسب اقدام به درمان آن شود. معمولاً کیست های دندان، برخلاف بیماری های دیگر با مصرف داروهای آنتی بیوتیک به تنهایی قابل درمان نیستند. برای درمان عارضه کیست دندان باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنیم. نحوه درمان کیست، بدین صورت می باشد که در ابتدا پزشک نوع و محل رشد کیست را تشخیص می دهد. در مرحله بعد، باید آماده سازی قبل از جراحی کیست توسط جراح انجام بگیرد. در این حالت اگر به عصب کشی دندان نیاز باشد جراح این عمل را انجام می دهد.

همچنین در مرحله آماده سازی، متخصص درمان ریشه یک سری از مواد دارویی را برای رشد تر باکتری های مفید دهان تجویز می کند. در مراحل پایانی عملیات مربوط به برداشتن کیست انجام می گیرد. برای این که بیمار در طول مراحل درمان به خاطر درد، اذیت نشود جراح از روش بی حسی موضعی استفاده می کند. لازم است بعد از خارج کردن کیست محل زخم آن بخیه شود. همانطور که بیان شد کیست دندان، عارضه ای نیست که بتوان با مصرف داروهای مختلف یا روش های خانگی آن را درمان کرد.

درمان قطعی و دائمی کیست های دندان، تنها به روش جراحی امکان پذیر می باشد البته باید دانست که برخی از انواع کیست با وجود جراحی باز هم رشد پیدا می کنند. لازم است بدانید که امروزه از روش لیزر هم برای جراحی و درمان کیسه دندان به زیادی استفاده می شود.

راه های مناسب برای پیشگیری از ایجاد کیست دندان

قطعاً پیشگیری از ایجاد کیست دندان، به مراتب راحت تر از درمان این مشکل است. انجام برخی از کارهای ساده ولی مهم، مانند رعایت بهداشت دهان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به راحتی مانع از ایجاد کیست می شود. از آنجایی که برخی از انواع کیست دندان، به طور نهفته رشد می کنند بهتر است در طول هر ۶ ماه یکبار با مراجعه به دندانپزشک، معاینات لازم را انجام دهید.

اگر دندان های شما دارای پوسیدگی و شکستگی و هرگونه خرابی دیگری هستند باید بدانید که در معرض احتمال رشد کیست دندان هستید؛ لذا انجام معاینات پزشکی باعث می شود که شما خیلی سریع به وجود این عارضه پی ببرید و این گونه در زمان مناسب آن را درمان خواهید کرد. پیشگیری و درمان کیست دندان در زمان مناسب به سلامت جسمانی شما کمک زیادی می کند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.