بیماری لکوپلاکیا چیست؟

بیماری لکوپلاکیا، لکه های سفید یا خاکستری ضخیم روی بافت مخاطی دهان است. معمولا این بیماری مشکل جدی ایجاد نمی کند. با این حال، بسته به علت بروز آن، ممکن است نشانه ای از سایر بیماری ها باشد. بنابراین، بیماری لکوپلاکیا چیست؟ علل و علائم لکوپلاکیا چیست؟ لکوپلاکیا چگونه درمان می شود؟ ما سعی خواهیم کرد اطلاعاتی را در مورد این بیماری ارائه کنیم.

بیماری لکوپلاکیا چیست؟

بیماری لکوپلاکیا به عنوان بیماری زخم سفید یا بیماری لثه سفید نیز شناخته می شود. معمولا در دهان، روی گونه ها، زبان و گلو رخ می دهد. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، برآمدگی‌های مایل به آبی یا سفید و ساختاری سفت روی کام، زبان یا لثه‌های خود احساس می‌کنند. این بیماری معمولاً خوش خیم است و به عنوان یک مشکل جدی در نظر گرفته نمی شود. با این حال، بسته به علل زمینه ای، ممکن است نشانه ای از بیماری های مختلف باشد.

مهمترین این بیماری ها سرطان است. سرطان دهان که در قسمت تحتانی زبان یا در هر قسمت از دهان رخ می دهد، می تواند در ترکیب با لکه های لکوپلاکیا دیده شود. بنابراین اگر با بیماری لکوپلاکیا درگیر هستید و این لکه ها خود به خود در مدت کوتاهی از بین نمی روند و یا مشکلات جدی برای شما ایجاد می کنند، باید با دندانپزشک مشورت کنید و کمک بگیرید.

دلیل بیماری لکوپلاکیا چیست؟

دقیقاً مشخص نیست که چرا بیماری لکوپلاکیا رخ می دهد. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که تصور می شود باعث پیدایش این بیماری می شود. رایج ترین عامل در بین این دلایل استفاده از تنباکو و فرآورده های تنباکو است. علاوه بر این، عادات بد و مضر مانند مصرف الکل و مواد مضر در بروز این بیماری موثر است. عدم توجه کافی به مراقبت از دهان و دندان و انواع اختلالات دهان و دندان مانند التهاب دندان و لثه می تواند منجر به بیماری زخم سفید شود.

همچنین بخوانید: عصب کشی یا درمان ريشه چیست؟

علائم بیماری لکوپلاکیا چیست؟

بیماری لکوپلاکیا معمولاً با نشانه های زیر خود را نشان می دهد.

• لکه های سفید، خاکستری یا مایل به آبی که در قسمت های مختلف دهان ظاهر می شوند و با وجود تمیز کردن از بین نمی روند.
  • لکه های سفت و ضخیم در دهان
  • لکه های قرمز رنگ
  • لکه های مودار در دهان

اگر علائم ذکر شده بالا در دهان شما نمایان باشد، اگر ندول یا برآمدگی دارید، یا اگر خونریزی یا زخم بدون دلیل در دهان شما ایجاد شد، باید با دندانپزشک مشورت کنید و کمک بگیرید. زیرا ممکن است با لکوپلاکیا یا بیماری جدی تری سر و کار داشته باشید. نوع دیگری از لکوپلاکیا ، لکوپلاکیا مودار، در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف است. افراد مبتلا به HIV و ویروس اپشتین بار (EBV) ممکن است به لکوپلاکیا مودار مبتلا شوند. این بیماری باعث ایجاد تکه هایی از لکوپلاکیا می شود که ظاهری تارمانند دارند. ضایعات لکوپلاکیا مودار بدون درد هستند و خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش نمی دهند.

بیماری لکوپلاکیا چیست؟

چه زمانی باید نگران لکوپلاکیا باشید و به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر لکه های سفید در دهان جای نگرانی ندارند. با این حال، هر کسی که لکه های سفید در دهان خود مشاهده می کند باید برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کند. این لکه ها گاهی اوقات میتوانند نشانه ای از یک بیماری جدیتر باشند که نیاز به درمان پزشکی دارد، مانند سرطان. اگرچه لکوپلاکیا سرطان نیست، متخصصان عموما لکوپلاکیا را علائم پیش سرطانی می دانند. گاهی اوقات، سرطان های دهان در داخل لکه ها یا پلاک های لکوپلاکی قدیمی، دردناک یا شدید ایجاد می شوند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 657000 نفر در سراسر جهان به سرطان دهان مبتلا می شوند.

افراد در صورت مشاهده علائم زیر باید برای بررسی سرطان دهان به پزشک مراجعه کنند :

• لکه های برجسته و سفید با لکه های قرمز
  • توده های سفید با لکه های تیره یا قرمز
  • لکه هایی با بافت نامنظم
  • احساس درد یا سوزش هنگام غذا خوردن، بلعیدن یا حرکت دادن فک
  • زخم های دهانی که بیش از 2 هفته بدون بهبودی باقی می مانند
  • تغییرات در بافت های اطراف دهان
  • گوش درد

لکوپلاکیا چگونه درمان می شود؟

دندانپزشکان می توانند بیماری لکوپلاکیا را خیلی راحت و در مدت زمان کوتاهی تشخیص دهند. این بیماری را اغلب می توان با برفک دهان اشتباه گرفت. اما دندانپزشکان با استفاده از تکنیک های مختلف به راحتی می توانند این دو بیماری را تشخیص دهند. در هنگام تشخیص لکوپلاکیا، اگر دندانپزشکان به هر بیماری مشکوک شوند برای احتیاط، ممکن است تکه ای از ناحیه را گرفته و برای معاینه پاتولوژیک بفرستند. اگر پزشک به لکوپلاکیا مشکوک باشد، احتمالاً برای رد سرطان، بیوپسی را تجویز می کند.

همچنین بخوانید: جراحی ريشه دندان چیست؟

انواع بیوپسی زیر را می توان برای تشخیص لکوپلاکیا انجام داد:

بیوپسی برس دهان: پزشک از یک برس کوچک و چرخان برای جمع آوری سلول ها از تکه های دهانی استفاده می کند. سپس سلول ها را برای معاینه می فرستند.

بیوپسی اکسیزیونال: جراح تکه های لکوپلاکیا را برای معاینه برمی دارد. این روش تقریبا همیشه توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

بیماری لکوپلاکیا معمولاً خود به خود در مدت کوتاهی بدون نیاز به هیچ درمانی بهبود می یابد. دوری از تنباکو و فرآورده های تنباکو یا اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است باعث بیماری لکوپلاکیا شوند. همچنین تقویت سیستم ایمنی در دوره بیماری برای بهبود درمان بسیار مهم است. با این حال، در برخی موارد، لکه های سفید، آبی یا خاکستری که به دلیل این بیماری ظاهر می شوند ممکن است افزایش یافته و به خودی خود بهبود نیابند. در این صورت باید با دندانپزشک مشورت کرد.

در نتیجه معاینه و آزمایش های مختلف، دندانپزشکان می توانند بفهمند که چرا این لکه ها ظاهر می شوند و چرا اینقدر زیاد می شوند. سپس، آن ها مناسب ترین روند درمانی را برای شما برنامه ریزی می کنند و تمام تلاش خود را می کنند تا به شما کمک کنند تا سلامت خود را در اسرع وقت به دست آورید. اگر نمی خواهید با بیماری لکوپلاکیا مواجه شوید، باید به سلامت و مراقبت از دهان و دندان خود توجه کنید. همچنین نباید از تنباکو و محصولات تنباکو، الکل و مواد مضر استفاده کنید. اگر از این محصولات استفاده می کنید، باید در اسرع وقت آن را متوقف کنید. اگر برای ترک سیگار مشکل دارید، می توانید از کمک حرفه ای استفاده کنید.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.