چگونه عفونت جای دندان کشیده شده را از بین ببریم؟

عفونت جای دندان کشیده شده

دندان های پیشین و پسین بعد از هر اقدام تهاجمی نظیر کشیدن، جراحی و عصب کشی دندان، می‌ تواند مورد عفونت قرار بگیرند. بهره گیری از روش درمانی مناسب و شناخت میزان عفونت دندان کشیده شده، طول درمان را به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌ دهد.

اگر بعد از کشیدن دندان عفونت کرد چه کنیم؟

دندان هایی که توسط پزشکان متخصص، کشیده شده و از مکان دائمی خود جدا می‌ شوند، محل آن به صورت یک حفره، در ردیف دندان های موردنظر، مورد مشاهده قرار می گیرد. عفونتی که بعد از کشیده شدن دندان به وجود می آید، به دو نوع تقسیم می‌ شوند. دندان پوسیده، می‌ تواند به سبب داشتن باکتری های زیاد در داخل پوسیدگی و حفره دندانی، سبب انتقال به لثه شده و بعد از کشیده شدن دندان، فورا در حفره خالی لثه قرار می گيرند. در این صورت عفونت دندانی با احتمال زیادی انجام می گیرد.

در نوع دوم، مسائل بهداشتی و رفتاری فرد می‌ تواند بعد از کشیدن دندان، ایجاد عفونت نماید. عدم مسواک زدن و یا ضدعفونی نکردن داخل دهان، احتمال عفونت را بعد از کشیدن دندان افزایش می‌ دهد. مسواک زدن بعد از کشیدن دندان، باید با نهایت دقت انجام بگیرد تا زخم موردنظر، دچار خراش و صدمه نگردد. مسواک زدن می‌ تواند باکتری های دندانی را که ناشی از مصرف غذا به داخل دهان، انتقال می یابد را از بین ببرد و میزان عفونت را بیشتر نکند.

جای دندان کشیده شده

طبعا در روزهای اول بعد از کشیده شده دندان، پوشش سفید یا زرد رنگی در حفره خالی دندان کشیده شده، مشاهده می‌ شود که ناشی از عفونت اولیه است. اما ممکن است این عفونت سطحی بوده و طی دو الی سه روز مورد رفع قرار بگیرد. اما در پنجاه درصد موارد، عفونت موردنظر، شدت گرفته و می‌ تواند تبعات بسیاری را ایجاد نماید.

در این زمان، استفاده از روش های درمانی اصولی و خانگی مورد توجه قرار می گیرد. درمان اصولی، مراجعه به پزشک موردنظر می‌ باشد که انواع داروهای چرک خشک کن و مسکن را برای رفع زودهنگام عفونت، تجویز می نماید. اما انتخاب روش های درمانی خانگی، می‌ تواند یکی از محبوب ترین روش های درمانی برای دندان کشیده شده باشد.

رفع عفونت دندان کشیده شده

طبعا میزان عفونت دندان کشیده شده، می‌ تواند روش های درمانی برای رفع عفونت را گسترده تر نماید. در برخی موارد که براساس سیستم ایمنی ضعیف، میزان عفونت بیشتر شده و علائم شدیدتری را ایجاد می‌ کند، برای رفع آن از جراحی استفاده می کنند. لذا تشخیص میزان عفونت و همچنین علل به وجود آمدن آن برای پزشکان جهت تجویز روش درمانی مناسب مهم می‌ باشد. سیستم ایمنی ضعیف در افرادی که از بیماری های زمینه ای برخوردار هستند، احتمال عفونت زایی را در جراحی های دندانی و همچنین کشیدن دندان ایجاد می‌ کند که قطعا درمان آن، زمان طولانی تری را نیاز دارد.

جراحی ریشه و عصب کشی مجدد دندان در علل عفونت دندانی در اولویت قرار دارند اما دندان کشیده شده، به سبب باز بودن زخم لثه، احتمال ایجاد عفونت را بیشتر از سایر موارد ایجاد می نماید.

چگونه عفونت دندان کشیده شده را از بین ببریم؟

برای پیدا کردن بهترین روش برای عفونت دندان کشیده شده، ابتدا باید با پزشک موردنظر مشورت کرد. چون پزشک با توجه به معاینه ای که از زخم عفونتی اعمال می‌ کند، داروهای مناسب با آن را تجویز می نماید.

استفاده از آب نمک و یا ضدعفونی کننده های مایع، می‌ تواند برای این کار مفید باشند. عموما روزانه سه الی چهار بار قرقره دهانی با مواد مذکور، می‌ تواند نقش ویژه ای در عفونت زدایی داشته باشد. همچنین عدم مصرف غذاهای داغ و همچنین یخ، می‌ تواند در کاهش شدت عفونت، موثر باشند. موارد گفته شده به صورت جداگانه از مصرف داروها باید انجام بگیرد.

جای دندان کشیده شده

برای عفونت دندان کشیده شده چه باید کرد؟

طبعا استفاده از آنتی بیوتیک های تزریقی و خوراکی، در وهله اول مورد توجه قرار می گیرد. به عبارتی، در روزهای اولیه عفونت، استفاده از داروهای چرک خشک کن نظیر آموکسی سیلین و سفالکسین، تاثیر بسزایی در رفع عفونت دارد. اما داروهای خوراکی تخصصی تر با تشخیص پزشک مصرف می گردد. برای کاهش درد نیز از ایبوپروفن و یا استامینوفن می‌ توان استفاده کرد.

استفاده از داروهای تزریقی نظیر پنی سیلین و یا انواع داروهای تزریقی مسکن و تب بر، در شرایط حاد انجام می گیرد. بروز تب و لرز، درد شدید فک و گردن و بوی بدن دهان، نشان از عفونت زیاد محل دندان کشیده شده می‌ باشد که در این صورت، استفاده از داروهای تزریقی تحت نظر پزشک، الزام می‌ باشد.

درمان خانگی عفونت جای دندان کشیده شده

استفاده از روش های خانگی برای رفع عفونت جای دندان کشیده شده، طبعا در زمانی انجام می گیرد که تشخیص عفونت دندان کشیده شده، در روزهای اولیه کشیدن دندان صورت بگیرد. این موارد می‌ تواند به بسته شدن زخم دندان کشیده شده و همچنین رفع عفونت آن کمک نماید.

استفاده از آویشن، می‌ تواند به صورت دمنوش با جوشانده صورت بگیرد. مصرف دمنوش آویشن به میزان یک استکان و سه بار در روز، می‌ تواند تاثیر فوق العاده ای در میزان عفونت داشته باشد. استفاده از این محصول در نوع جوشانده و قرقره نیز محقق می‌ شود. قرقره کردن آن در داخل دهان و عدم بلع آن، می‌ تواند سریع ترین روش برای کاهش عفونت دندان کشیده شده باشد.

استفاده از نشاسته به همراه مقداری شکر، می‌ تواند تاثیر عالی در این مورد داشته باشد. طبعا ترکیب موردنظر باید به صورت ضماد روی محل دندان کشیده شده قرار بگیرد. بعد از بیست الی سی دقیقه، خروج آن از داخل دهان و شستشوی دهان با آب ولرم، انجام می گیرد.

برای کاهش درد ناشی از عفونت دندان، می‌ توان از دمنوش های زنجبیلی استفاده کرد. افزایش سیستم ایمنی بدن با مصرف نوشیدنی های دارای ویتامین سی نظیر آب پرتقال، عالی می‌ باشد. مصرف میوه و مرکبات، تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع زودهنگام عفونت دندان کشیده شده را سبب ساز می‌ شود.

استفاده از کمپرس آب سرد روی محل عفونت دندان کشیده شده، در روزهای اول عفونت توصیه می‌ شود. لازم به ذکر است که در صورت مشاهده عفونت زیاد، انجام این عمل، می‌ تواند گسترش عفونت را به دنبال داشته باشد.