علت خشکی دهان و گلو و درمان آن

خشکی دهان و گلو

خشکی دهان و گلو به این معنی است که بدن شما بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید نمی کند. همه افراد خشکی دهان را تجربه می کنند، به خصوص اگر عصبی، ناراحت یا تحت استرس باشند. با این حال، اگر دائماً خشکی دهان را تجربه می کنید، که نه تنها باعث ایجاد احساس ناخوشایند می شود، بلکه می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی یا حتی نشانه یک بیماری جدی تر باشد. این به این دلیل است که بزاق کاری بیشتر از مرطوب نگه داشتن دهان را انجام می دهد؛ به هضم غذا کمک می کند، با کنترل باکتری های دهان از عفونت جلوگیری می کند و جویدن و بلعیدن را ممکن می کند.

اگر نگران خشکی شدید دهان هستید، بهتر است ابتدا علت بیماری را از بین ببرید. هنگامی که این بیماری فقط یک عارضه جانبی داروهای تجویز شده باشد، ممکن است به تنظیم دوز یا داروهای جدید نیاز باشد. پزشکان متخصص همچنین می توانند داروهای تنظیم کننده کار غدد بزاقی و ترشح آنها را تجویز کنند. برای درمان خشکی دهان بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

درمان خشکی دهان و گلو

• به حداقل رساندن مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی
  • استفاده کم از غذاهای تند و شور
  • بهداشت دهان خود را رعایت کنید، به طور منظم مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید
  • در طول روز آب زیاد بنوشید
  • از یک جایگزین بزاق استفاده کنید
  • مایعاتی که حاوی قند زیاد هستند را به حداقل برسانید
  • استفاده از قهوه، چای، نوشیدنی های گازدار را به حداقل برسانید
  • سعی کنید نفس کشیدن از طریق دهان را به حداقل برسانید

همچنین بخوانید: چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غدا بخوریم؟

علائم خشکی دهان و گلو

امکان دارد شما هم به خشکی دهان دچار شده باشید، علائم آن بسیار مشهود است و به راحتی می توان تشخیص داد که به خشکی دهان مبتلا شده اید، از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خشکی غشاهای مخاطی در دهان و مجاری تنفسی
  • خشکی زبان و سوزش آن، چسبیدن زبان به مخاط دهان
  • لب های ترک خورده و خشک
  • مشکل در جویدن، بلعیدن و صحبت کردن
  • بوی بد دهان، طعم فلزی در دهان، اختلالات چشایی
  • خونریزی و التهاب لثه، پوسیدگی، بیماری پریودنتال
  • احساس تشنگی مداوم

برای درمان خشکی گلو چی بخوریم؟

برای درمان خشکی گلو و دهان، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. یکی از راه‌های اصلی درمان این وضعیت، مصرف آب به میزان کافی است. مطمئن شوید که روزانه حداقل ۸ لیوان آب می‌نوشید و طول روز آب نوشیدن را تقسیم کنید. مصرف مواد غذایی آب‌دار مانند خیار، هندوانه، سبزیجات و میوه‌های تازه نیز می‌تواند در مرطوب نگه داشتن دهان و گلو مفید باشد. همچنین، استفاده از آب مرکباتی مانند آب لیمو و نیم‌روزه راکت هم می‌تواند در تسکین خشکی گلو و دهان کمک کند.

از مصرف مشروبات الکلی و قهوه‌ای به میزان زیاد خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند خشکی را افزایش دهند. همچنین، استفاده از روش‌های ترطیب کننده دهان مانند آب گلاب، آب خیار و چوب‌ریشه هم می‌تواند مفید باشد. در صورتی که خشکی گلو و دهان برای مدت طولانی ادامه دارد و باعث مزاحمت در زندگی روزمره می‌شود، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید تا علت این مشکل را تشخیص داده و راهنمایی لازم را دریافت کنید.

علت شایع خشکی دهان و گلو چیست؟

• بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز می تواند منجر به خشکی دائمی دهان شود. به ویژه، در سه ماه اول، با وجود افزایش مصرف مایعات، ممکن است خشکی دهان رخ دهد.
  • قهوه و الکل: علاوه بر نیکوتین، خشکی دهان می تواند ناشی از افزایش مصرف قهوه یا الکل نیز باشد.
  • مصرف داروها: برخی داروها مانند ضداضطراب، ضدافسردگی، ضدالتهاب و دیورتیک‌ها می‌توانند خشکی گلو را ایجاد کنند.
  • کمبود مایعات: اگر خیلی کم مایعات بنوشید یا مایعات زیادی را به دلیل بیماری از دست بدهید، مثلاً به دلیل تعریق زیاد در حین ورزش یا در گرمای شدید، نتیجه می تواند کاهش تولید بزاق و در نتیجه خشکی دهان باشد.
  • تنفس دهانی: در طولانی مدت، تنفس دهانی اغلب منجر به خشکی دهان، پاره شدن گوشه های دهان و ترک خوردن لب ها می شود. این عادت به ویژه در کودکان رایج است.
  • هوای خشک: به خصوص در فصل سرد، یا هوای گرم ناشی از گرما باعث خشکی غشاهای مخاطی دهان و مجاری تنفسی و در نتیجه خشکی در بینی، گلو و دهان می شود. هوای غبارآلود نیز می تواند باعث خشکی دهان شود.
  • استرس: خشکی دهان اغلب یک علامت بیماری عصبی است زیرا برانگیختگی باعث کاهش تولید بزاق در بدن می شود.
  • غذای تند: مثلا غذای تند با فلفل تند یا فلفل چیلی باعث سوزش در دهان و گلو می شود و باعث خشک شدن این نواحی و افزایش نیاز به مایعات می شود.
  • عفونت‌ها: برخی عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی و التهاب حلق می‌توانند به خشکی گلو همراه باشند.
  • آلرژی‌ها: حساسیت به مواد مانند گرده گل‌ها، غبار، مواد شیمیایی و غیره ممکن است باعث خشکی گلو شوند.

خشکی دهان ناشی از دارو

علل خشکی دهان اغلب یک عارضه جانبی بیماری های خاص است؛ اما مهمتر از همه اینها داروهایی هستند که جریان بزاق را کاهش می دهند:

• داروهای فشار خون
  • مسکن
  • ضد استفراغ (داروهای تهوع)
  • آرام بخش، خواب آور و ضد اسپاسم
  • داروهای کم کننده اشتها
  • آنتی بیوتیک ها
  • دیورتیک ها
  • داروهای روانگردان
  • داروهای اعصاب و ضد افسردگی
  • آنتی هیستامین ها

علل خشکی دهان در شب و صبح

دلایل مختلفی برای خشکی دهان و گلو در شب یا صبح وجود دارد. اول از همه، طبیعی است که بدن در شب، بزاق دهان را کم کند. در نتیجه بسیاری از افراد صبح با خشکی دهان و بوی بد دهان از خواب بیدار می شوند.

با این حال، اغلب به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی مانند تب یونجه است که باعث می شود از طریق دهان نفس بکشید.
آپنه خواب، که در آن تنفس به طور موقت متوقف یا افزایش می یابد، یا انحراف تیغه بینی نیز می تواند عامل خشکی دهان باشد.

همچنین بخوانید: حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

بیماری ها به عنوان عامل خشکی دهان

خشکی دهان و گلو همیشه ممکن است نشانه یک بیماری جدی نباشد، اما در برخی از موارد ممکن است نشانه بیماری های مختلفی باشد، از جمله بیماری های دهان و لثه، بیماری های عفونی، بیماری های تنفسی، بیماری های ایمنی، بیماری های گوارشی، داروهای مصرفی و موارد دیگر.

بنابراین، اگر خشکی دهان شما مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد و با اقدامات ساده مانند مصرف آب و مراجعه به دندانپزشک بهبود نمی‌یابد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند. برای مثال موارد زیر را بخوانید.

• آبریزش بینی: احتقان بینی، اغلب به عنوان بخشی از آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، منجر به افزایش تنفس از طریق دهان می شود و باعث خشک شدن آن می شود.
  • تب، اسهال و عفونت: اگر عفونت، اسهال یا تب دارید، بدن شما به مقدار زیادی مایعات نیاز دارد. در نتیجه ممکن است خشکی دهان رخ دهد. نکته اصلی در اینجا نوشیدن زیاد مایعات است.
  • بیماری های خود ایمنی: سندرم شوگرن به ویژه در زنان پس از یائسگی شایع است.
  • اختلالات تیروئید: معمولاً غشاهای مخاطی خشک و در نتیجه خشکی دهان نیز می تواند نشان دهنده اختلال عملکرد تیروئید باشد.
  • اختلال در توانایی جویدن: بیماری ها یا التهاب غشای مخاطی دهان یا دندان ها و همچنین دندان مصنوعی نامناسب می تواند جویدن غذا را دشوار کرده و بلع آن را دشوار کند.
  • دیابت شیرین: همه انواع دیابت به ویژه دیابت نوع 2 در ابتدا با علائم غیر اختصاصی مانند تشنگی شدید، خشکی دهان و تکرر ادرار خود را نشان می دهند.
  • اچ آی وی و ایدز: تغییرات در دهان و گلو علائم واضح بیماری عفونی HIV است که می تواند به ایدز نقص ایمنی تبدیل شود. این شامل خشکی دهان نیز می شود.
  • تومور غدد بزاقی: هم تومورهای بدخیم و هم تومورهای خوش خیم غدد بزاقی می توانند توانایی غدد بزاقی را مختل کنند و در نتیجه تولید بزاق را کاهش دهند.
  • سیالادنوز: این تورم بدون درد غدد بزاقی است که منجر به کاهش ترشح بزاق و در نتیجه خشکی دهان می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر گونه تغییر بیشتر، باید در صورت لزوم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در موارد زیر باید با پزشک مشورت کنید:

• خشکی دهان برای مدت طولانی باقی می ماند یا دوباره عود می کند
  • غدد بزاقی متورم
  • علاوه بر خشکی دهان، مشکلات لثه یا دندان درد دارید (به خاطر عصب کشی دندان)
  • در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن مشکل دارید
  • علاوه بر خشکی دهان، علائمی مانند تکرر ادرار، تشنگی یا سردرد شدید، بدن درد را مشاهده می کنید
  • علاوه بر خشکی دهان، احساس سوزش در دهان نیز وجود دارد
  • نه تنها در دهان، بلکه بینی یا چشم ها نیز خشک می شود
  • شما تحت فشار روانی شدید هستید
  • حالت تهوع، استفراغ یا تاری دید رخ می دهد.

کمبود کدام ویتامین باعث خشکی دهان میشود؟

کمبود ویتامین‌های مختلف می‌تواند به خشکی دهان منجر شود. در زیر چند نمونه از ویتامین‌ها که کمبود آنها ممکن است باعث خشکی دهان شود، آمده است:

• ویتامین A: کمبود ویتامین A می‌تواند باعث کاهش ترشح مایعات در بدن شود و در نتیجه خشکی دهان را تشدید کند.
  • ویتامین C: کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به عارضه سندرم دهان خشک شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی بافت‌های دهانی دارد و کمبود آن می‌تواند به التهاب و خشکی دهان منجر شود.
  • ویتامین B3 (نیاسین): کمبود ویتامین B3 همچنین می‌تواند باعث خشکی دهان شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامتی پوست، اعصاب و سیستم گوارش دارد.
  • ویتامین B6: کمبود ویتامین B6 نیز ممکن است باعث خشکی دهان شود. این ویتامین در تنظیم فعالیت بیوشیمیایی مختلف در بدن نقش دارد و کمبود آن می‌تواند به خشکی دهان منجر شود.
  • ویتامین D: کمبود ویتامین D ممکن است باعث تغییرات در بافت‌های دهانی شود و در نتیجه خشکی دهان را تشدید کند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است