چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم؟

چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم؟

بعد از اتمام عصب کشی (درمان ریشه) در حفره دندان، پانسمان (پرکردگی موقت) قرار داده می شود. پیش از این در این مطلب راجع به مراقبت های بعد از عصب کشی دندان (درمان ریشه) صحبت شده بود. در این مقاله تمرکز بر تغذیه مناسب بعد از عصب کشی است.

معمولا سفت شدن پانسمان دندان یک تا دو ساعت زمان می برد. به علاوه برطرف شدن کامل اثرات بی حسی هم معمولا چند ساعت بعد از اتمام کار زمان می برد و هنگامی که هنوز لثه و بافت های دهان بی حس هستند جویدن ممکن است باعث آسیب و گاز گرفتن بی اختیار گونه و زبان شود. بنابراین توصیه کلی آن است که بین یک تا دو ساعت بعد از عصب کشی از خوردن غذا پرهیز شود اما مصرف مایعات با دمای معمولی در این فاصله ممانعتی ندارد. همین طور بهتر است از جویدن آدامس، آب نبات، پاستیل و به صورت کلی غذاهای چسبنده بعد از عصب کشی اجتناب شود، چون ممکن است باعث شل شدن و ریختن پانسمان شود.

در بسیاری از موارد در روزهای اول بعد از عصب کشی (درمان ریشه) دندان به خصوص در هنگام جویدن حساس است. بنابراین جویدن غذاهای سفت یا داغ ممکن است باعث تحریک بیشتر دندان شود، حتی المقدور بهتر است در روزهای بعد از درمان هم از غذاهای نرم تر که نیاز کم تری به جویدن دارند استفاده شود و در صورت خوردن غذاهای سفت تا جای ممکن با سمت دیگر فک جویده شود. پیشنهاد می شود تا روزی که درمان تاجی( پرکردگی یا روکش) تکمیل شود به دندان فشار زیادی وارد نشود.

در شب اول بعد از درمان، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان هیچ ممانعتی ندارد اما برای جلوگیری از سایش پانسمان، مسواک خیلی محکم روی سطح جونده دندان کشیده نشود. قرقره با آب نمک و یا دهانشویه های روزانه برای تمیز کردن محیط دهان بلامانع است.

چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم؟

بعد از عصب کشی چه بخوریم؟

توصیه کلی در چند روز اول بعد از عصب کشی مصرف غذاهای نرم تر که به جویدن کم تری نیاز دارند، می باشد. در این جا سعی شده لیستی از غذاهایی که به برنامه ریزی تغذیه بعد از عصب کشی کمک کنند تهیه شود:

سوپ پوره شده، پاستا، بلغور جو دوسر، حریره جو، فرنی و حلیم، برای دریافت پروتئین لازم می توان غذاهایی مانند تخم مرغ، مرغ یا تن ماهی، حمص یا توفو، کره بادام زمینی، نخود، لوبیا و عدس مصرف کرد. همین طور می توان از لبنیات مثل ماست یا پنیر نرم استفاده کرد. میوه و سبزیجاتی مانند موز، انبه، گلابی رسیده، هلو، پوره سیب زمینی، آووکادو، انواع آب میوه و اسموتی، کدو حلوایی و … مجاز است.

بعد از عصب کشی چه نخوریم؟

ممنوعیت قطعی برای مصرف غذاهای زیر وجود ندارد اما بهتر است در ساعت ها و روزهای اولیه بعد از عصب کشی مصرف نشوند یا کم تر مصرف شوند:
مایعات و نوشیدنی های بسیار سرد و بسیار گرم چون ممکن است باعث بدتر شدن حساسیت دندان شوند.

غذاهای چسبنده مانند آدامس، کارامل، آب نبات و شکلات چون ممکن است باعث آسیب به پانسمان شوند.

مغزیجات، استیک و غذاهای ترد مثل هویج، چیپس، چوب شور و …و هر غذای دیگری که نیاز به جویدن زیادی دارد.

بازگشت کامل به تغذیه عادی و نرمال وقتی تاج دندان به صورت دائمی ترمیم شود یا روکش نهایی چسبانده شود، انجام می شود. اگر بیش از یک هفته از تحویل روکش یا انجام پرکردگی دائم تاج گذشته است و همچنان دندان در جویدن حساس است حتما با دندانپزشکتان تماس بگیرید، چون ممکن است نیاز به اصلاحاتی در پرکردگی یا روکش باشد.

آیا بعد از عصب کشی می توان سیگار یا قلیان کشید؟

اثرات مضر تنباکو ی موجود در سیگار یا قلیان بر سلامت عمومی و همین طور بر سلامت دهان و دندان شناخته شده و واضح است. اگرچه بهتر است به خصوص در ساعات اولیه بعد از عصب کشی که هنوز بافت های دهان بی حس هست، سیگار نکشید اما منع مصرف مطلق وجود ندارد. همین طور اگر در حین عصب کشی (درمان ریشه) لثه در اثر کاربرد وسایل دندانپزشکی تحریک یا آزرده شده باشد، مصرف سیگار ممکن است باعث تاخیر در بهبودی و ترمیم شود.
شرایط در مورد پروسه ای مانند کشیدن دندان متفاوت است، چون مصرف سیگار می تواند باعث افزایش درد و به تاخیر افتادن بهبودی زخم بعد از کشیدن دندان شود.

چند ساعت بعد از عصب کشی دندان غذا بخوریم؟

آیا بعد از عصب کشی می توان الکل مصرف کرد؟

فارغ از در نظر گرفتن آثار الکل بر سلامت عمومی، مصرف الکل بعد از عصب کشی (درمان ریشه) مشکلی برای درمان انجام شده ایجاد نمی کند.

نوشته شده توسط دکتر ثنا جباری(متخصص درمان ریشه)

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *