حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

بی حسی دندان

یکی از نگرانی های شایع مراجعه کنندگان به دندانپزشکی ترس از تزریق آمپول بی حسی است. بعضی از پروسه تزریق در محیط دهان می ترسند یا از درد آمپول نگرانند. عده ای هم نگرانند که به اندازه کافی بی حس نشوند و در حین عصب کشی دندان (درمان ریشه) درد داشته باشند.

آیا آمپول دندانپزشکی درد دارد؟

من به صورت روتین قبل از تزریق آمپول از ژل بی حسی موضعی استفاده می کنم. تزریق بی حسی اگر به آهستگی انجام شود با حداقل درد همراه است. دریافت بی حسی عمیق و کافی سبب می شود در حین عصب کشی (درمان ریشه) هیچ دردی نداشته باشید. بنابراین تعداد دفعات تزریق بسته به شرایط دندان هر فرد ممکن است متفاوت باشد.

آمپول بی حسی دندان

بی حسی دندان چقدر طول می کشد؟

برای شروع اثر بخشی بی حسی ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان کافیست. بسته به تعداد تزریق و محل دندان (دندان جلو یا پشت و فک بالا یا پایین) بی حسی دندان بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می کشد. اگرچه برطرف شدن کامل بی حسی بافت های نرم ( یعنی لثه، گونه، لب، زبان و ….) ممکن است تا حدود ۲ ساعت یا بیشتر طول بکشد، به همین دلیل است که در اکثر مواقع وقتی درمان بیمار پایان یافته هنوز احساس ورم، کرختی یا کج بودن در صورت دارد.

انواع آمپول بی حسی دندان

مواد بی حسی دندانپزشکی مختلفی مانند لیدوکایین، آرتی کایین و … وجود دارند. آمپول های بی حسی در انواع با یا بدون اپی نفرین (یک نوع ماده رگ فشار) وجود دارند. حضور اپی نفرین در آمپول بی حسی سبب افزایش اثربخشی و زمان بی حسی می شود اما از طرفی در افرادی که مبتلا به مشکلات شدید قلبی عروقی هستند محدودیت استفاده دارد.

عوارض آمپول بی حسی دندان چیست؟

آمپول بی حسی دندان به طور کلی ماده بی خطری محسوب شده و عوارض بلند مدت نادری دارد. بعضی از بیماران بعد از تزریق بی حسی ممکن است به طور گذرا احساس تپش قلب داشته باشند که مربوط به اپی نفرین (آدرنالین) موجود در داروی بی حسی است. این عارضه ممکن است همراه با تعریق یا لرزش دست ها در بعضی از بیماران باشد. این حالات معمولا ظرف چند دقیقه بهبود پیدا می کنند و ممکن است با سطح بالای اضطراب در بعضی افراد مرتبط باشد.

حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

آن چه که بسیاری از افراد به عنوان سابقه حساسیت قبلی به داروی بی حسی دندانپزشکی مطرح می کنند معمولا شامل علائمی مانند تپش قلب یا لرزش یا ازحال رفتن بعد از تزریق بی حسی است که در اکثر موارد یک واکنش آلرژیک واقعی نیست بلکه یک عارضه گذرای ناشی از تزریق بی حسی موضعی دندانپزشکی است. این علائم در بسیاری از موارد منشا روانشناختی داشته و به سطوح اضطراب بالای بیماران مرتبط است.

علائم حساسیت به بی حسی دندانپزشکی

علائم آلرژی واقعی به داروی بی حسی شامل بروز کهیر، احساس خارش یا تورم زبان، لب ها و دهان و گلو یا ایجاد اختلال در تنفس است که بسیار نادر بوده اما در صورت سابقه ایجاد حتما باید با توجه به ماده اصلی حساسیت زا، از مواد جایگزین برای ایجاد بی حسی استفاده کرد.

آمپول بی حسی دندان

مصرف چه داروهایی ممکن است با داروی بی حسی تداخل داشته باشد؟

مصرف مخدر ها، داروهایی مانند گاباپنتین، بعضی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب (مانند دیازپام، آلپرازولام و …) ممکن است با بعضی داروهای بی حسی تداخل اثر داشته باشد. بنابراین در صورت مصرف هرگونه دارویی، نوع آن را در پرونده خود ذکر کنید تا دندانپزشک در صورت صلاحدید نوع و مقدار داروی بی حسی را تنظیم کند.

چه بیماری هایی ممکن است با تزریق داروی بی حسی تداخل داشته باشد؟

بیماری های کبد، کلیه، مشکلات فشار خون و بیماری های قلبی را حتما در پرونده خود درج کنید. در این موارد ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروی بی حسی وجود داشته باشد.

بی حسی دندان برای زن باردار

بسیاری از داروهای بی حسی رایج دندانپزشکی برای مادر باردار کاملا ایمن بوده و هیچ خطری برای جنین ایجاد نمی کنند.

همچنین بخوانید: عصب کشی در دوران بارداری

بی حسی دندان در شیردهی

تزریق بی حسی برای مادر شیرده بلامانع بوده و هیچ خطری متوجه شیرخوار نمی باشد.