روش های افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

شاید دیده باشید که برخی افراد دارای لبخند لثه‌ای هستند یعنی هنگام لبخند زدن بخش زیادی از لثه نمایان می‌شود؛ این مواقع ممکن است تصور کنید که این افراد دندان‌های کوتاهی دارند اما خوب است بدانید که این افراد دندان‌هایشان کوتاه نیست فقط بافت لثه بخش زیادی از دندان‌ها را پوشانده است. این افراد می‌توانند با عمل افزایش طول تاج دندان این مشکل را برطرف کنند؛ افزایش طول تاج دندان، با روش‌های مختلفی مانند لیزر، جراحی و کامپوزیت انجام می‌شود.

افزایش طول تاج دندان به چه معناست؟

افزایش طول تاج دندان عملی است که با استفاده از روش‌های مختلف، لثه را بالا می‌دهند تا طول تاج دندان‌ها بیشتر شود. این عمل اغلب زمانی انجام می‌شود که فرد در زیر لثه دچار پوسیدگی یا شکستگی دندان شده است؛ البته در برخی مواقع هم با اینکه پوسیدگی در زیر لثه قرار ندارد، دندان‌پزشک برای اینکه راحت تر از دستگاه‌های دندان‌پزشکی برای ترمیم دندان استفاده کند، ابتدا عمل افزایش طول تاج دندان را انجام می‌دهد.

این عمل برای افرادی که قصد دارند دندان‌های خود را روکش یا پروتز کنند اما به خاطر اینکه دندان‌هایشان دارای شکستگی یا تاج کوتاه است نمی‌توانند این کار را انجام دهند نیز انجام می‌شود؛ دندان‌پزشک در این مواقع با استفاده از این عمل، بخش زیادی از دندان را از زیر لثه بیرون می‌آورد تا جای کافی برای قرار دادن روکش فراهم شود. البته برخی افراد صرفا بخاطر اینکه دندان‌های تاج بلندی داشته باشد و لثه هنگام لبخند زدن پیدا نباشد، عمل افزایش طول تاج دندان را انجام می‌دهند.

توجه داشته باشید که افزایش طول تاج دندان فقط باید توسط جراح و متخصص دندان و لثه باتجربه انجام شود زیرا اگر این عمل توسط یک دندان‌پزشک بی‌تجربه‌ انجام شود، ممکن است لثه بیشتر از حد مجاز برداشته شود؛ با برداشت بیش از اندازه لثه، مشکلاتی مانند شل شدن و افتادن دندان به وجود می‌آیند.

همچنین بخوانید: حساسیت دندان به سرما+علت و درمان

افزایش طول تاج دندان

انواع روش های افزایش طول تاج دندان

روش‌های افزایش طول تاج دندان عبارتند از:

افزایش طول تاج دندان با جراحی

در این روش، جراح ابتدا با استفاده از آمپول بی‌حسی، لثه بیمار را بی‌حس می ‌کند تا در طی انجام این عمل، دردی را احساس نکند؛ سپس با استفاده وسایل لازم، برروی لثه برش‌هایی ایجاد می‌کند تا بتواند به اندازه لازم لثه را از روی دندان کنار بزند البته در برخی مواقع قسمتی از بافت لثه به طور کامل برداشته می‌شود.

زمانی که به اندازه کافی طول تاج دندان مشخص شد، جراح با محلول سالین محل جراحی را شست‌وشو می ‌دهد تا ضدعفونی شود؛ سپس شروع به بخیه زدن می‌کند و باتوجه به شرایط بیمار محل جراحی شده را پانسمان می‌کند. معمولا این جراحی در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.

افزایش طول تاج دندان با لیزر

یکی از کاربردهای لیزر در دندان‌پزشکی مدرن، استفاده از لیزر برای افزایش طول تاج دندان است؛ به این روش افزایش طول تاج دندان، الکترو جراحی نیز گفته می‌شود. جراح در این روش با استفاده از دستگاه‌های لیزر مخصوص، لثه را تا جایی که بعدا مشکلی برای دندان به وجود نیاید حذف می‌کند.

خوب است بدانید که خطر مبتلا شدن زخم به عفونت در این روش کمتر است.

افزایش طول تاج دندان با کامپوزیت

یکی دیگر از روش‌های افزایش دادن طول تاج دندان، استفاده از کامپوزیت است؛ این روش اغلب زمانی انجام می شود که فرد با برداشت لثه، طول تاج دندان‌هایش به اندازه کافی افزایش پیدا نکرده است.

خوب است بدانید که برای انجام کامپوزیت لازم است که ابتدا با استفاده از روش لیزر یا جراحی طول تاج دندان افزایش داده شود؛ بنابراین اگر فردی برای افزایش دادن طول تاج دندان قصد دارد روش کامپوزیت را انتخاب کند باید ابتدا روش لیزر یا جراحی را انجام دهد.

همچنین بخوانید: چگونه عفونت جای دندان کشیده شده را از بین ببریم؟

افزایش طول تاج دندان

مراقبت‌های بعد از انجام افزایش طول تاج دندان

برای اینکه بعد از انجام عمل افزایش طول تاج دندان مشکلی برای شما به وجود نیاید و سریع‌تر بهبودی خود را بدست بیاورید، لازم است که با یکسری از نکات‌های مراقبتی لازم پس از انجام عمل آشنا شوید.

  • پس از انجام عمل، به مدت یک هفته فقط غذاهای نرم مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید زیرا به فک شما فشار وارد می‌شود و ممکن است خون‌ریزی اتفاق بیفتد.
  • برای مدتی از دهان‌شویه‌هایی که جراح تجویز کرده است استفاده کنید تا زخم عفونت نکند؛ البته توجه داشته باشید پس از انجام عمل، به مدت 24 ساعت از شستن دهان خود خودداری کنید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  • اگر قصد دارید پس از انجام عمل، روکش روی دندان‌ها قرار دهید، بهتر است سه هفته صبر کنید تا لثه ترمیم شود و سپس این کار را انجام دهید.
  • برای بهبود و کاهش درد، داروهای ضدالتهاب و آنتی‌بیوتیکی که پزشک تجویز کرده را به موقع مصرف کنید.
  • اگر روش جراحی را برای افزایش طول تاج دندان انتخاب کرده باشید، باید پس از گذشت 7 الی 10 روز از عمل، برای کشیدن بخیه‌ها به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.
  • پس از هر بار خوردن غذا بهتر است که دهان خود را بشویید.
  • تا زمانی که پانسمان برداشته نشده باید به آرامی مسواک بزنید.
  • پس از انجام عمل، به مدت 24 ساعت از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های گرم خودداری کنید.
  • تا زمان بهبودی از جویدن آدامس خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان محل جراحی را با انگشت یا حتی زبان فشار ندهید.
  • در طول دوره بهبود، مایعات زیادی مصرف کنید.
  • پس از گذشت یک هفته از انجام عمل، برای تعویض پانسمان و بررسی وضعیت به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورتی که پس از عمل دچار خون‌ریزی شدید شده‌اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • توجه داشته باشید بهبودی کامل ممکن است 3 الی 6 ماه طول بکشد؛ بنابراین تا این مدت لازم است که تمام این نکات مراقبتی رعایت شوند.

هزینه افزایش طول تاج دندان

هزینه عمل افزایش طول تاج دندان به جراح، شرایط مراجعه‌کننده، روش عمل و موقعیت کلینیک بستگی دارد. خوب است بدانید که قبل از انجام عمل لازم است که دندان‌ها جرم‌گیری شوند و اگر مراجعه‌کننده داری پوسیدگی و شکستگی دندان باشد باید در ابتدا آن‌ها برطرف شوند که هزینه این کارها جدا از هزینه عمل است.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *