فاصله بین دندان‌های جلو و تاثیر آن بر صورت

فاصله بین دندان‌های جلو و تاثیر آن بر صورت

یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات و ناهنجاری‌های مربوط به دهان وجود فاصله بین دندان‌ها است. میزان فاصله میان دندان‌ها در افراد مختلف متفاوت است، اما در حالت کلی وجود فواصل دندانی تاثیر منفی بسیاری در زیبایی لبخند و حتی زیبایی چهره دارد. وجود فاصله میان دندان‌ها هیچ‌گونه عارضه یا بیماری نداشته و ممکن است در تمامی بازه‌های سنی به وجود آید.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه روش‌های بسیاری برای درمان و برطرف کردن بیماری‌ها و ناهنجاری‌های مربوط به دهان و دندان ابدا شده است، به همین جهت اگر شما هم دچار این مشکل آزاردهنده هستید نیازی به نگرانی در مورد روش درمان آن نیست، چراکه با استفاده از علم روز دندانپزشکی می‌توان به سادگی این مشکل را برطرف کرد. در ادامه این مطلب در رابطه با دلایل فاصله بین دندان‌ها و روش‌های درمان آن به توضیحات کاملی پرداخته می‌شود.

مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن فاصله در بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها در اصطلاح علمی با نام دیاستما (Duastema) شناخته می‌شود. این مشکل می‌تواند بین هر یک از دندان‌ها به وجود بیاید. اما رایج‌ترین نوع دیاستما بین دندان‌های جلویی یا همان دندان‌های لبخند است.

در اثر دلایل بسیاری ممکن است افراد با مشکل فواصل دندانی مواجه شوند. برای نمونه اگر اندازه دندان‌های شخص نسبت به استخوان فک او بیش از حد کوچک باشند، فضای خالی بیشتری در داخل دهان او وجود داشته و منجر به رشد فاصله‌دار دندان‌ها از یکدیگر می‌شود. علت عدم تناسب اندازه دندان‌ها و استخوان فک کاملا وراثتی و ژنتیکی است.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان جلو چگونه است؟

فاصله بین دندان‌های جلو و تاثیر آن بر صورت

شکستگی یا افتادن یک دندان یا فرنوم لب بزرگ

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل وجود فاصله بین دندان‌ها شکستن یا افتادن یک یا چند دندان است. در چنین شرایطی دیاستما عمدتا در دندان‌های عقبی یعنی لترال فک بالا به وجود می‌آید. از دیگر دلایل به وجود رشد فاصله‌دار دندان‌ها فرنوم لب بافتی است. در حقیقت فرنوم لب بافتی از بخش داخلی لب بالایی تا لثه فوقانی دندان‌های جلویی امتداد یافته است، زمانی که این بافت بیش از اندازه رشد کند موجب بروز شکاف در بین دندان‌ها می‌شود. فرنوم در واقع یک زائده کوچک است که باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود.

بیماری و عفونت لثه و همچنین رفلکس بلع اشتباه

حرکت ناهنجار دندان‌ها زنگ خطری برای هشدار دادن بیماری پیشرفته لثه است. افرادی که به بیماری‌ها مزمن لثه دچار هستند همواره به استخوان‌های نگهدارنده دندان‌های آن‌ها آسیب‌های بسیاری وارد می‌شود که در نتیجه باعث بروز عارضه‌هایی چون فاصله بین دندان‌ها می‌شود. با گذر زمان و اعمال فشار مکرر به استخوان دندان‌ها باعث می‌شود تا در فواصل دندان‌های جلویی یا همان دندان‌های لبخند شکاف ایجاد شود.

عفونت لثه در طولانی مدت باعث تضعیف و تحلیل رفتن استخوان دندان‌ها شده و در نهایت منجر به لق شدن و افتادن آن‌ها می‌شود. از مهم‌ترین علائم بیماری و عفونت لثه می‌توان به متورم و قرمز شدن لثه، خونریزی لثه و عقب‌نشینی آن اشاره کرد.

زمانی که فرایند رفلکس ناشی از بلع غذا به درستی صورت نگیرد، زبان شخص به سقف دهان او فشار بیش از جدی وارد کرده و منجر به انتقال فشار به دندان‌های جلویی او می‌شود. با گذشت زمان و تکرار این فرایند دندان‌های جلویی به سمت جلو رانده شده و در فواصل آن‌ها شکاف ایجاد می‌شود.

وجود مشکل و عارضه‌های متعدد در خط میانی دندان‌ها

وجود مشکلاتی چون کیست، تومور و دندان نهفته در بین دو دندان بالغ از دیگر دلایل به وجود امدن فاصله بین دندان‌ها است. در چنین مواقعی دندان‌ها نمی‌توانند در دو طرف خط میانی به یکدیگر نزدیک شده و در نتیجه مشکل دیاستما به وجود می‌آید.

همچنین بخوانید: چند ساعت بعد از عصب کشی مجدد دندان غذا بخوریم؟

فاصله بین دندان‌های جلو و تاثیر آن بر صورت

عادات بد مربوط به دهان و دندان

عادات دهانی چون زبان زدن و مکیدن انگشت یکی دیگر از دلایل اصلی جلو رانده شدن دندان‌های جلویی است که در نتیجه باعث به وجود آمدن مشکل فاصله بین دندان‌ها می‌شود. به بیانی دقیق‌تر آن دسته از کودکانی که به مدت چندین سال از پستونک‌ها حتی بعد از رشد تازه دندان‌های شیری خود استفاده می‌کنند بیشتر مستعد این مشکل آزاردهنده هستند.

علت فاصله بین دندان کودکان و نوزادان

کودکان از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض مشکل فاصله بین دندان‌ها قرار می‌گیرند. علت این امر ضعیف بودن ساختار دندان آن‌ها و همچنین آسیب‌پذیر بودن آن‌ها است. علت اصلی دیاستما در کودکان ناشی از روند تکاملی و رشدی دندان‌های شیری است. این مشکل عموما در کودکان در بازه‌های سنی 8 تا 9 یا 10 الی 11 سالگی مشاهده می‌شود.

البته در صورتی که کودک شما در بازه‌های سنی گفته شده با این مشکل مواجه شده است، جای نگرانی نبوده و این مشکل به صورت خود به خود اصلاح می‌شود. اما اگر کودک شما در بازه سنی بالاتر از 11 سال به این مشکل مبتلا شده است بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض ناشی از وجود فاصله بین دندان‌ها

یکی از اصلی‌ترین عارضه‌های ناشی از وجود فاصله بین دندان‌ها کاهش اعتماد به نفس شخص و تاثیرگذاری منفی در حالت لبخند و چهره او است. اما افزون بر این مورد دیاستما در طولانی مدت باعث باقی ماندن مواد غذایی در بین فواصل دندانی و در نهایت بروز برخی مشکلاتی چون تحلیل استخوان دندان‌ها، عفونت لثه و بوی نامطبوع دهان می‌شود.

در صورتی که شخص افزون بر داشتن فاصله بین دندان‌های خود موازین بهداشتی همچون استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه را رعایت نکند ممکن است یک یا چند عدد از دندان‌های او پوسیده شود. در چنین شرایطی باید فرد به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کرده و نسبت به عصب کشی دندان خود اقدام کند.

همچنین بخوانید: جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

فاصله بین دندان‌های جلو و تاثیر آن بر صورت

سایر عوارض ناشی از فاصله بین دندان‌ها

از دیگر مشکلات ناشی از فاصله بین دندان‌ها که می‌تواند زندگی روزمره بیمار را مختل کند عبارت است از:

  • مشکل در تکلم و گفتار
  • کاهش زیبایی خط و حالت لبخند
  • کاهش اعتماد به نفس شخص به هنگام لبخند زدن

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، مشکلاتی چون پوسیدگی دندان و تضعیف ساختار آن از اصلی‌ترین عوارض فاصله بین دندان‌ها است. در صورت وجود این مشکل فرد مبتلا باید ابتدا نسبت به عصب کشی دندان اقدام کرده و سپس با کمک متخصص مشکل دیاتسم را با سایر روش‌های درمانی چون ارتودنسی، لمینت دندان و جراحی برطرف کند. هزینه درمان فاصله بین دندان‌ها به میزان پیشرفت این مشکل و همچنین روشی که متخصص برای برطرف کردن این مشکل استفاده می‌‌کند بستگی دارد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *