عصب کشی دندان لمینت شده

عصب کشی دندان لمینت شده

استفاده از لمینت یا ونیرهای دندانی به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش های زیبایی در زمینه درمان و همچنین جذابیت ظاهر دندان ها به شمار می رود. در روش لمینت دندان، با استفاده نمودن از لایه های نازک مواد مختلف همچون پورسلن یا کامپوزیت که بر روی سطح دندان قرار می دهند، باعث طبیعی و زیبا شدن شکل، رنگ و جلوه دندان خواهند شد. اما یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای افراد ایجاد شود، این است که آیا دندان های لمینت شده را می توان عصب کشی کرد؟ یا اگر دچار دندان درد شدیم چه کاری باید انجام داد؟ در ادامه مطالب به بررسی جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان، فرآیندی است که طی آن، دندانپزشک عصب دندان را از بین برده و به جای آن مواد دیگری را جای گذاری میکند. این فرآیند معمولا به منظور درمان عفونت، دندان درد یا ترمیم نمودن دندان های آسیب دیده است.

عصب کشی دندان لمینت شده

حال اگر شخصی دندان لمینت شده داشته باشد، سپس دچار دندان درد شود و به عصب کشی دندان نیاز داشته باشد، آیا ممکن است که بتوان دندان لمینت شده را عصب کشی کرد؟ یا اینکه این فرایند به ثبات و سلامت لمینت دندان آسیبی نمیرساند؟

آیا دندان لمینت شده میتواند عصب کشی شود؟

بله امکان عصب کشی کردن دندان لمینت شده وجود دارد. عوامل گستردهای وجود دارند که باعث تحت تاثیر قرار دادن ریشه دندان خواهند شد؛ در این مورد، فرد با دردهای شدیدی مواجه می شود و با توجه به نظر دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان، ممکن است که عصب کشی انجام شود. دندان‌هایی که قبلاً لمینت شده اند ممکن است به علت ترمیمات قدیمی، ترک‌ها یا عفونت‌های عمیق نیاز به عصب‌کشی داشته باشند. در این صورت، پزشک دندان‌پزشکی شما ممکن است توصیه کند که عصب دندان را انجام دهید تا عفونت رفع شود و سلامت دندان حفظ شود.

اما پس از عصب‌کشی دندان، یکی از عوارض متداول آن افزایش شکستگی دندان است. لمینت‌های دندان نیز ممکن است در اثر عمل عصب‌کشی آسیب ببینند و شکستگی یا جدا شدن از دندان اتفاق بیفتد. در این صورت، پزشک دندان‌پزشکی شما ممکن است لمینت دندان را تعمیر یا جایگزین کند.

برای انجام شدن صحیح درمان، بایستی ابتدا به یک متخصص حرفه ای در این زمینه مراجعه کنید تا از انجام درست آن اطمینان داشته باشید. طی انجام فرآیند لمینت، ترمیم دندان ها توسط لایه های مختلفی از مواد همچون کامپوزیت، پورسلین، پلی وینیل فلوراید و… صورت خواهد گرفت. در زمانی که نیاز است عصب کشی دندان ها انجام شود، این لایه لمینت در برابر آن عصب قرار خواهد گرفت. خراب شدن لایه های لمینت، ایجاد شدن خراش برروی آن، شکستگی یا هر مشکل دیگری، باعث ایجاد دردهای بسیاری در ریشه دندان خواهد شد؛ اما باید امیداوار بود که میتوان با عصب کشی دندان، این دردها را از بین برده یا درمان کرد.
نحوه انجام عصب کشی دندان لمینت شده

نحوه انجام عصب کشی دندان لمینت شده

متخصص عصب کشی دندان، بایستی که در ابتدا برای برداشتن یک لایه از لمینت اقدام کرده و در مسیر ریشه دندان مورد نظر پیش برود.
انجام عصب کشی دندان لمینت شده، نیازمند دقت و توانایی بسیار بالایی است. هنگامی که فضای مورد نظر برای دسترسی به ریشه دندان ایجاد شد، متخصص با کمک از تجهیزات حرفه ای، فرآیند عصب کشی دندان را کاملا در ریشه آن انجام خواهد داد. پس از انجام فرآیند عصب کشی دندان لمینت شده، ما با ناحیه ای از دندان لمینت شده روبرو شدیم که دچار تخریب شده است. در این شرایط خاص، متخصص دندانپزشکی لمینتی را که از بین رفته است با لایه های جدید مواد پوشانده و ظاهر دندان را مشابه سایر دندان ها، حفظ خواهد کرد.

مراحل انجام عصب کشی دندان لمینت شده

مراحل انجام شدن عصب کشی دندان لمینت شده، همچون عصب کشی سایر دندان ها است. تنها تفاوت آن در مرحله اول عصب کشی صورت می گیرد. در این مرحله باید دقت بسیار بالایی برای ایجاد شدن مسیر دسترسی به ریشه در نظر گرفت تا بتوان با کمترین میزان آسیب، از لمینت دندان عبور کرد. البته در مواردی نیز برای جلوگیری کردن از سیاه شدن دندان، پس از انجام عصب کشی و ترمیم کامل دندان، نیازمند استفاده از روکش هستیم و حتما باید به این موضوع توجه کنید.

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی دندان لمینت شده

پس از انجام عصب کشی دندان لمینت شده، باید نکات مراقبتی و بهداشتی مورد نیاز را رعایت کنید. عدم مراقبت از آن، باعث شده که فرآیند درمان شما طولانی تر بشود. همچنین در بعضی از موارد، دندان شخص دارای شرایط درد و حساسیت بالایی است.

مهمترین مراقبت های پس از عصب کشی دندان لمینت شده

  • مصرف به موقع و منظم داروهای تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی: این داروها اغلب برای کاهش درد دندان و التهاب تجویز شده و به بیمار کمک خواهند کرد که سریعتر دوره نقاهت را طی کرده و درد کمتری را احساس کند.
  • اجتناب از خوردن غذاهای سخت و سفت: چرا که باعث ایجاد فشار بر دندان عصب کشی شده پس از لمینت خواهند شد. ایجاد هر نوع فشار ناگهانی یا ضربه ممکن است که به دندان ترمیم شده شما آسیب بسیاری وارد کرده و باعث افزایش التهاب آن شود.
  • عدم استفاده کردن از نوشیدنی ها گازدار با قند بالا همچون نوشابه و خوراکی های شیرین: چراکه این نوع مواد، محیطی اسیدی را در فضای دندان ایجاد می کنند. از طرفی باعث افزایش حساسیت ریشه دندان درمان شده خواهند شد.
  • رعایت کامل نکات بهداشتی دهان و دندان: استفاده نمودن از نخ دندان، حداقل یک بار در طول روز و همچنین دو بار مسواک زدن در طول روز؛ به مقدار خیلی زیادی بهداشت دهان و دندان را فراهم کرده و از ایجاد پوسیدگی و عفونت دندان ها جلوگیری می کند.

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی دندان لمینت شده

همچنین بخوانید: عصب کشی مجدد یا درمان مجدد ریشه چیست؟

چگونه می توان از دردهای بعد از عصب کشی کردن دندان لمینت شده جلوگیری کرد؟

پس از عصب کشی نمودن دندان لمینت شده، این احتمال وجود دارد که برای مدتی یا چند روز احساس حساسیت و درد داشته باشید. برای رهایی از این مشکلات اقداماتی لازم است که می توانید انجام داده و درد دندان را کاهش دهید. این اقدامات عبارتند از:
استفاده از کمپرس یخ: بسته های یخ یا کیسه یخ به فرد کمک خواهد کرد تا به مقدار بسیاری تورم ایجاد شده در ناحیه دندان را کاهش داده و مانع ایجاد دردهای بیشتر آن شوند. در فاصله های مشخص زمانی و برای مدت حداکثر ۱۵ دقیقه میتوان از کیسه های یخ استفاده کرد.
مصرف دارو های مسکن: در بین داروهای تجویز شده توسط متخصص دندانپزشکی برای هر فرد، داروهایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن و سایر داروهای مسکن درد، وجود دارند که بهترین گزینه برای کاهش درد به شمار می روند.
خنثی کننده حساسیت دندان: استفاده نمودن از این نوع خنثی کننده های حساسیت دندان، در زمینه رفع شدن حساسیت و التهاب دندان موثر است.
استفاده از نخ دندان و مسواک: رعایت نمودن بهداشت دهان و دندان، برای کاهش درد بعد از عصب کشی کردن دندان های لمینت شده بسیار موثر عمل میکند.
این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *