سیر تا پیاز علائم بروز تب دندان در کودکان

تب دندان در کودکان

یکی از دردهایی که می تواند کودک شما را آزرده خاطر کند و تمامی ابعاد زندگی کودک را تحت الشعاع خود قرار دهد، دندان درد می باشد. این درد معمولا از درجه های خفیف تر آغاز می شود و در ادامه تشدید خواهد شد، معمولا دندان درد در کودکان به همراه عوارض خاصی است، که بدن در اثر درد چنین واکنشی را از خود نشان می دهد. تب یکی از شایع ترین عارضه هایی است، که هنگام دندان درد کودک با آن مواجه می شود، تب دندان در کودکان معمولا در رنج سنی مختلف بروز پیدا می کند. در اثر درد ناشی از دندان بدن چنین واکنشی را از خود نشان می دهد، تب دندان در کودکان باید در رنج های سنی پایین تر جدی گرفته شود و هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کرد. تب بدن در اثر دندان درد در کودکان معمولا بین ۳۸ تا ۳۹ درجه می باشد؛ این عارضه شاید در نگاه اول عادی به نظر برسد، اما نشانه خرابی های گسترده در بافت دندانی می باشد.

راهکارهای مختلف درمان تب دندان در کودکان

شما مطابق با روش های مختلف خانگی می توانید تب ناشی از دندان درد را در کودکان به طور کامل مهار کنید، برای جلوگیری از بالا رفتن درجه حرارت بدن کودک حتما لباس های آن را کمتر کنید. سپس پاهای کودک خود را در آب ولرم قرار دهید، حتما تب کودک را در این مدت زمان مدام چک کنید؛ برای ایجاد شرایط بهتر برای کاهش دمای بدن کودک می توانید از داروهای تب بر نیز استفاده کنید. برای مصرف چنین داروهایی حتما نظر پزشک را در اولویت اول خود قرار دهید، از دیگر روش های کاربردی برای کاهش تب دندان در کودکان دوش گرفتن می باشد؛ دوش با آب ولرم می تواند در کاهش دمای بدن کمک کند.

از دیگر راهکارهای خانگی برای کاهش تب دندان در کودکان استفاده از خیار می باشد، خیار را به طور کامل برش دهید و در قسمت زیر بغل و پیشانی کودک قرار دهید. در مرحله بعدی در صورتی که تب کودک پایین نیامد، می توان از مواد لبنی خاصی نظیر: ماست و شیر سرد کمک بگیرید؛  پس از کنترل تب کودک حتما نسبت به درمان دندان آسیب دیده اقدام کنید.

علت تب دندان در نوزادان چیست؟

معمولا از ۶ ماهگی دندان های شیری شروع به رشد می کنند و تا سن ۲ سالگی تمامی دندان های شیری ظاهر می شوند. یکی از علائم اولیه رشد دندان در نوزادان تب می باشد، معمولا در اثر فشار وارد شده به قسمت فک و لثه بدن مقاومت کافی را از خود نشان می دهد و نوزادان دچار تب می شوند، این تب تا زمانی که دندان به طور کامل از بستر لثه خارج نشود؛ ادامه پیدا خواهد کرد.

شما بهترین راهکاری که می توانید برای کاهش تب در این دوران از آن کمک بگیرید، مراجعه به متخصص دندانپزشکی می باشد. پزشک با بررسی وضعیت لثه داروهای خاصی را تجویز می کند، که کودک شما در این دوران حساس کمتر تب کند، معمولا هنگام رشد دندان های نیش نوزدان بیشتر تب می کنند، که این امر کاملا طبیعی است.

تب دندان در کودکان معمولا چند روز طول می کشد؟

معمولا تب دندان در کودکان بر اثر عوامل مختلفی پدیدار می شود و عاملی که باعث ایجاد این عارضه شده است، در تعیین مدت زمان آن تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی بر اساس آخرین داده های پزشکی تب بدن در مدت زمان طولانی می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به جسم کودک شما وارد کند، به همین علت باید به این مسئله شما به عنوان والدین توجه بیشتری داشته باشید. تب دندان در کودکان معمولا بین یک الی سه روز می باشد، اما در حال حاضر شما به کمک روش های درمانی دارویی می توانید این مدت زمان را به کمتر از یک روز برسانید.

همچنین بهترین روش برای کاهش این مدت زمان درمان دندان پوسیده و آسیب دیده می باشد، که منجر به بروز چنین مشکلی شده است. با کاهش مدت زمان تب دندان در کودکان شما می توانید احتمال بروز هرگونه عارضه جسمی دیگری را نیز به حداقل برسانید.

علائم تب دندان در کودکان چیست؟

اندازه گیری تب کودک

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان کودکان

علائم کودکی که به واسطه دندان درد دچار تب شده است، به راحتی قابل بررسی می باشد، شما با تکیه بر این علائم می توانید متوجه شوید، که دندان درد کودک شما در اثر تب ایجاد شده است. از اصلی ترین علائم تب دندان درد کودکان برافروختگی و قرمز شدن لپ های کودک می باشد، معمولا کودک شما در اثر تب بالا بی حالی نیز می شود، کودک شما معمولا اشتهای خود را از دست خواهد داد؛ حتی در روند بلع با مشکل مواجه خواهد شد، لثه های کودک در اثر آسیب دیدگی دندان معمولا متورم و حساس می شوند. در نهایت کودک از درد در ناحیه لثه و دندان شکایت می کند.

از دیگر علائم تب دندان در کودکان می توان به دردهای عضلانی اشاره کرد، کودک شما در اثر افزایش درجه حرارت بدن در اندام های تحتانی با گرفتگی شدید عضلات مواجه می شود. از دیگر علائم تب دندان در کودکان خصوصا نوزادانی که دندان های شیری در می آورند، مشکلات گوارشی می باشد. شما باید تمامی این علائم را جدی بگیرید و نسبت به درمان تب در زمان مناسب اقدام کنید.

آیا تب دندان طبیعی است؟

به طور عادی در دو برهه زمانی دندان های شیری و دائمی انسان ها رشد می کنند. آخرین بررسی های میدانی صورت گرفته در کشور فرانسه ثابت کرده است، تنها زمانی تب ناشی از دندان در کودکان طبیعی است، که در اثر رشد دندان های شیری و دائمی باشد. در غیر این صورت طب دندان طبیعی تلقی نمی شود، این تب در کودکان یک امری اجتناب ناپذیر است، که بدن در اثر مواجه شدن با شرایط جدیدی از خود واکنش نشان می دهد.

در حالی که در سایر حالات دیگر هرگونه تب در اثر دندان طبیعی نیست و برای درمان و بررسی علل بروز این مشکل باید هرچه سریع تر اقدام کرد. معمولا تب دندان طبیعی همراه با بی اشتهایی و افزایش بزاق دهان می باشد، اگر به دنبال کاهش علائم ناشی از تب دندان طبیعی هستید، تا کودک شما کمتر احساس درد داشته باشد. شما می توانید در روزهای اول به پزشک مراجعه کنید، پزشک با بررسی شرایط کودک بهترین روش را جهت قطع تب انتخاب می کند؛ به هیچ عنوان به طور خودسرانه داروهای تب بر را مصرف نکنید.