دندان درآوردن نوزاد و علائم آن

علائم دندان در اوردن نوزاد

زمان دندان در آوردن در نوزادان کی است؟ آیا دندان در آوردن بچه باع تب میشود؟ یکی از مهم ترین مراحلی که نوزادان باید از آن بگذرند در آوردن دندان است. دندان در آوردن اکثر نوزادان در سنین 6 تا 24 ماهگی رخ می دهد البته، برخی از نوزادان نیز دیرتر شروع به در آوردن دندان می کنند. همزمان با دندان در آوردن علایم و نشانه هایی نیز به وجود خواهد آمد که نشان از دندان در آوردن نوزادان می دهد. آشنایی با این علائم و نشانه ها می تواند در هنگام بی قراری، خارش لثه ها، تورم در لثه و… شما مادر عزیز را از هر گونه نگرانی بی مورد به دور نگه دارد و باعث شود بدانید که این علایم و نشانه ها به چه دلیل رخ داده است. در ادامه مطالب قصد داریم شما را بیشتر با این علائم آشنا سازیم.

علائم دندان در آوردن نوزاد چیست؟

شاید در برخی از مواقع شاهد بی قراری کودکانی که در اطرافیان شما هستند شده باشید و وقتی مسئله را جویا شده اید متوجه این موضوع شده اید که نوزاد در حال دندان در آوردن می باشد از سوی دیگر برخی از مادران نیز هستند که به دلیل تجربه کم از علایم و نشانه هایی که نوزاد در هنگام دندان در آوردن دارد آگاه نیستند. خدمت شما عرض شود دندان در آوردن برای کودکان دردآور می باشد البته، این دردناک بودن نمی تواند برای نوزاد شما مشکلی ایجاد کند چرا که مورد یک امر کاملا طبیعی و روندی عادی دارد. لذا می توان علایمی را که نوزادان در هنگام دندان در آوردن دارند را از یک دیگر متمایز و متفاوت دانست.

علایم رایج دندان در آوردن در نوزادان

در ادامه چند مورد از علائمی که نشان دهنده دندان در آوردن در کودکان است را بررسی خواهیم کرد:

همچنین بخوانید: آیا می توان در دوران بارداری عصب کشی انجام داد؟

علائم دندان در اوردن نوزاد

 

مکیدن و فشار دادن لثه به پستانک

کودک سعی می کند با مکیدن دست یا پستانک خود درد ناشی از رشد دندان های خود را که به لثه وارد می دهد را کاهش دهد.

خارش لثه

وقتی دندان‌های نوزاد شروع به رشد می‌کنند، لثه‌ها ممکن است تحریک شده و خارش بیشتری ایجاد می کنند.

گاز گرفتن دست یا پستانک

گاز گرفتن نیز همانند مکیدن است. کودک سعی می کند با گاز گرفتن دست یا هر وسیله ای که بلافاصله‌ به دست می آورد درد و فشاری را که به لثه ها وارد می شود را کاهش دهد.

غذا نخوردن نوزاد هنگام دندان در آوردن

یکی دیگر از علایمی که می تواند نشان از دندان در آوردن نوزادان دهد کم شدن اشتها کودک می باشد. از آن جهت که در ناحیه دهان و لثه احساس درد حس می شود کودک از خوردن و آشامیدن پرهیز می کند.

افزایش موارد خارج شدن بزاق

افزایش بزاق دهان و ریزش بزاق به خارج از دهان نیز یکی دیگر از نشانه های دندان در آوردن کودک می باشد.

تورم لثه‌های نوزاد

شاید بتوان یکی از مهم ترین علایم و نشانه های دندان در آوردن را در ناحیه لثه ها دانست. ورم، درد و خارش در لثه ها به جهت اینکه دندان ها در حال شکافتن لثه می باشند به وجود می آید.

التهاب پوست و جوش اطراف دهان

از آن جایی که در هنگام دندان در آوردن کودک بزاق دهانی دارد، این بزاق همیشه به کناره های دهان و لب کودک می ریزد و همین عامل می تواند باعث التهاب و جوش اطراف دهان شود. لذا سعی کنید بزاق دهانی را تمیز کرده تا از ایجاد این التهابات جلوگیری شود.

همچنین بخوانید: جایگزین عصب کشی دندان چیست؟

علائم دندان در اوردن نوزاد

تب دندان درآوردن نوزاد

کودکی که در حال دندان در آوردن می باشد امکان دارد دمای بدن آن کمی افزایش پیدا کند که این افزایش دمای بدن به تب دندان در آوردن معروف است. البته توجه داشته باشید دمای بدن نباید بیشتر از ۳۸ درجه باشد.

بد خوابی و بی خوابی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در هنگام در آوردن دندان برای کودک به وجود می آید درد در ناحیه دهان و لثه می باشد. این امر می تواند علائم متفاوتی را برای کودک به وجود بیاورد برای مثال بد خوابی و بی خوابی یکی از علائم است. در این دوران کودک جهت دردی که احساس می کند دچار بی خوابی می شود و نمی تواند خواب آرامی داشته باشد.

کج خلقی

کج خلقی نیز به دلیل درد و رنجی که کودک در هنگام دندان در آوردن می کشد به وجود می آید. پس سعی کنید اگر کودک شما در این دوران دچار کج خلقی شد آرامش خود را حفظ کرده و سعی کنید حواس آن را با بازی پرت کنید.

علائمی که نشانه دندان درآوردن نوزاد نمی ‌باشد

برای بعضی افراد سوال است که ایا سرفه از علائم دندان در آوردن نوزاد است؟ برخلاف علائمی که در بالا گفتیم علایمی نیز وجود دارند، که این علایم را نمی توان جز علایم و نشانه های دندان درآوردن کودکان و نوزادان دانست. از جمله علایمی که نشانه دندان درآوردن نمی باشد عبارت است از:

  • اسهال
  • آبریزش بینی
  • تب بالا
  • سرفه

اگر کودک و نوزاد شما مبتلا به هر یک از این علائم بود آنان را نادیده نگیرید و سعی کنید در اسرع وقت به دکتر متخصص مراجعه کنید. بسیاری از والدین این علائم را نیز جز نشانه های دندان در آوردن می دانند در صورتی که تا کنون این علایم جز علایم دندان در آوردن محسوب نشده است، بلکه در بسیاری از تحقیقات علمی این عوامل را جز علائم دندان در آوردن ندانسته اند.

همچنین بخوانید: علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

علائم دندان در اوردن نوزاد

نگرانی از دیر دندان درآوردن نوزاد

یکی از نگرانی‌ های اکثر والدین دندان درآوردن نوزادان می باشد. خدمت شما عزیزان عرض کنیم که شرایط رشد، شرایط بدنی و جسمانی هر کودک با یکدیگر متفاوت می باشد، البته ژنتیک و وراثت نیز تاثیر زیادی بر روی دندان درآوردن کودکان دارد.

هر کودک و نوزادی در سن مختلف و متفاوتی دندان در می آورد پس دندان در آوردن نوزادان زمان مشخصی ندارد. تنها نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر کودک شما تا ۱۸ ماهگی دندان در نیاورد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید البته از این جهت نیز جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

روش های کاهش درد دندان در آوردن نوزادان

نحوه متفاوتی برای آرام کردن کودک وجود دارد و هر کودکی می تواند با روش های مختلفی آرام شود. برای آرام شدن کودک خود در هنگام دندان در آوردن می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  1. لثه های کودک را ماساژ دهید برای این کار می توانید انگشت خود را شسته و بگذارید انگشت شما را بجود.
  2. قرار دادن اجسام سرد از جمله پستانک یا دندان گیر سرد می تواند باعث تسکین درد کودک شود.
  3. آب سرد نیز می‌ تواند باعث تسکین درد در ناحیه لثه ها شود اگر کودک شما بیش از ۶ تا ۹ ماه دارد می توانید آب سرد به آن بدهید.

خارش لثه نوزاد از چند ماهگی شروع می شود؟

خارش لثه نوزاد از حدود 3 تا 4 ماهگی شروع می‌شود. در این مرحله، لثه‌های نوزاد سفت می‌شوند و ممکن است ترشح کننده شوند. این فرآیند به عنوان “لثه‌های نوزادی” شناخته می‌شود. خارش و تحریک لثه‌ها در این مرحله معمول است و برای بسیاری از نوزادان طبیعی است.

در این دوره، لثه‌ها ممکن است قرمز و تورم شده و نوزاد ممکن است علائمی از ناراحتی نشان دهد، مانند بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و افزایش خواهانی برای جویدن یا هضم کردن اشیاء. نوزادان ممکن است از دستکش‌ها، اشیاء سفت یا انگشتان خود برای تسکین خارش لثه استفاده کنند.

در این مرحله، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا نوزاد را در کاهش خارش لثه کمک کنید:

ماساژ لثه: با استفاده از انگشتانتان یا یک پارچه نرم و تمیز، لثه نوزاد را به طور ملایم ماساژ دهید. این کار می‌تواند به تسکین خارش لثه کمک کند.

اشیاء سرد: می‌توانید از اشیاء سرد مانند یک اسباب‌بازی سرد یا یک قطره آب یخ بسته در یک حوله نرم استفاده کنید. این کار می‌تواند لثه را بیشتر کند و احساس خنکی به نوزاد بدهد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *