ریختن مایع ژلوفن روی دندان

ریختن مایع ژلوفن روی دندان

یکی از راه های مورد استفاده برای درمان دندان درد، مصرف انواع مسکن های مختلف می باشد. بسته به نوع دندان درد و دلایل آن، می توان از انواع دارو ها و مسکن ها برای بهبود فروکش کردن درد آن کمک گرفت. برخی از مسکن ها را می توان بدون نسخه دندانپزشک مورد استفاده قرار داد. اما یک سری دیگر انواع مسکن ها نیز وجود دارند که مصرف آن ها، بدون تجویز دندانپزشک مجاز نمی باشد و در صورت استفاده نیز ممکن است با بروز عوارضی همراه باشد.

ژلوفن یکی از شناخته شده ترین دارو های مسکن موجود در بازار می باشد که از آن جهت تسکین درد های مختلف استفاده می کنند. از این نوع مسکن می توان جهت درمان و تسکین درد دندان نیز استفاده کرد. ژلوفن نوعی داروی غیر کورتونی می باشد که آن را جز خانواده ایبوپروفن دسته بندی می کنند. معمولا دندان درد های موضعی را می توان با استفاده از ژلوفن تسکین داد.

عوارض ریختن ژلوفن روی دندان

عرضه ژلوفن در داروخانه به صورت کپسول یا قرص صورت می گیرد. اما بسیاری از افراد همواره درباره نحوه مصرف و ریختن ژلوفن روی دندان سوالاتی دارند که در این مورد می توانیم به استفاده از کپسول ژلوفن و ریختن آن بر روی دندان اشاره کنیم. معمولا این کار باعث تسریع در بهبود درد و تسکین آن می شود.

مصرف ژلوفن نیز مانند همه ی انواع دارو های شیمیایی دیگر با بروز عوارض جانبی همراه است و به همین دلیل استفاده بلند مدت و همیشگی از آن توصیه نمی شود. این قرص را می توان روزی 3 الی 4 بار به صورت دوره های موقت مصرف کرد که فاصله هر بار استفاده از آن نیز باید حدود 6 ساعت باشد.

ریختن مایع ژلوفن روی دندان

ریختن ژلوفن روی دندان در بارداری

یکی از مسائلی که در دوران بارداری وجود دارد، مصرف دارو های مختلف می باشد. ژلوفن نیز به عنوان یکی از پر مصرف ترین دارو های مسکن همواره با چالش های برای خانم های باردار مواجه بوده است. بسیاری از افراد ریختن ژلوفن روی دندان درد در بارداری دچار استرس هایی می شود که ناشی از ترس آن ها از عوارض دارو بر روی جنین می باشد.

در این مورد باید بگوییم که مصرف هر نوع دارویی در سه ماهه اول بارداری می تواند تاثیراتی را بر روی جنین داشته باشد. مصرف ژلوفن در سه ماهه اول بارداری جز مسکن هایی است که به عنوان دارو های گروه B دسته بندی می شود؛ یعنی می توان آن را برای مادر و جنین در دوران بارداری کاملا بی ضرر در نظر گرفت. البته با وجود این نکات، همواره مصرف انواع مسکن ها از جمله ژلوفن باید با نظر و تجویز دندانپزشک صورت پذیرد.

همچنین بخوانید: عصب کشی دندان در دوران بارداری

ژلوفن های جدیدی که امروزه وارد بازار می شود، به صورت ژله ای بوده که می توان مایع داخل آن را بر روی دندان ریخت و بعد از مدت کوتاهی شاهد اثر تسکین دهندگی آن بود. این ویژگی ژلوفن باعث جذب سریع تر آن شده و همچنین عوارض آن را نیز به حداقل می رساند. اما در خانم های بارداری که در سه ماهه سوم بارداری قرار دارند، ریختن ژلوفن بر روی دندان، توصیه نمی شود و با بروز عوارضی برای جنین همراه است. در این مورد، ژلوفن را جز داروهای گروه D قرار می دهند یعنی برای جنین خطر آفرین خواهد شد.

مایع داخل ژلوفن چیست؟

امروزه قرص های ژلوفن را به صورت کپسول های ژلاتینی بسته بندی و تولید می کنند که ژلوفن آن در داخل این کپسول ها قرار داده شده است. برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می آید که مایع داخل ژلوفن چیست؟ این ماده داخلی کپسول ژلوفن به صورت مایع و یا ژله ای می باشد که قرار دادن آن در داخل کپسول باعث جذب بسیار سریع تر آن شده و اثرات تسکین دهندگی آن نیز بالا تر می رود. این قابلیت ژلوفن باعث شده است تا بسیاری از مردم فکر کنند که ژلوفن دارای اثرات قوی تری نسبت به ایبوپروفن است. به همین دلیل نیز مصرف ژلوفن و استقبال از آن در بین مصرف کنندگان نیز بسیار بیشتر است. حدود 15 دقیقه بعد از مصرف ژلوفن می توان اثرات تسکینی آن را مشاهده کرد.

اگر چه استفاده از کپسول ژلوفن دارای جذب سریع تر و عوارض کمتری نسبت به قرص های آن می باشد؛ اما مصرف دائمی و بیش از حد این قرص نیز با عوارض مختلفی همراه است که مهمترین آن ها زخم معده و مشکلات گوارشی خواهد بود. به همین دلیل استفاده از آن در دوره های موقت و با تجویز دندانپزشک برای تسکین دندان ها توصیه می کنند.

ریختن مایع ژلوفن روی دندان

ژلوفن برای دندان درد هر چند ساعت

ژلوفن به عنوان یکی از داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی دسته بندی می شود و به طور کلی مصرف دائمی آن با مشکلات گوارشی مختلف همراه است. اما سوالی که به وجود می آید این است که ژلوفن برای دندان درد هرچند ساعت یکبار باید مصرف شود؟ در این مورد اگر با تجویز دندانپزشک، قرص را مصرف می کنید معمولا روزانه 3 الی 4 بار به فاصله 6 الی 8 ساعت تجویز میکنند؛ اما در مواردی که مصرف ژلوفن را بدون نسخه پزشک انجام می دهید می توانید هر 4 الی 12 ساعت یکبار آن را مصرف نمایید.

استفاده از ژلوفن برای تسکین درد هایی مانند سردرد، آرتریت، درد قاعدگی و هر نوع درد موضعی دیگری استفاده می شود.

خوردن ژلوفن برای دندان درد در شیردهی

یکی دیگر از مشکلاتی که برای خانم ها وجود دارد، خوردن ژلوفن برای دندان درد در شیردهی می باشد. معمولا در دوران شیردهی حساسیت هایی وجود دارد که باعث بروز استرس و نگرانی هایی در مادران می شود. دندان درد نیز یکی از درد های آزار دهنده ای است که همزمان شدن آن با دوران شیردهی غیر قابل تحمل می شود. به همین دلیل مصرف دارو های مسکن مانند ژلوفن به عنوان اصلی ترین گزینه در نظر گرفته می شود. در مورد مصرف این مسکن در دوران شیردهی نیز ممنوعیتی وجود ندارد و می توان طبق تشخیص دندانپزشک، هر 8 الی 12 ساعت از آن استفاده نمود.

ریختن مایع ژلوفن روی دندان عصب کشی شده

در مواردی که عصب کشی دندان انجام داده اید، استفاده از این روش مصرف به هیچ وجه توصیه نمی شود. داشتن درد دندان بعد از عصب کشی دندان طبیعی است اما اگر متوجه شدید که درد شدید است و کاهش نمی یابد بهتر است با متخصص درمان ریشه خود صحبت کنید، در این شرایط متخصص با توجه به شرایط شما بهترین مسکن را تجویز خواهد کرد.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *