قالب گیری دندان برای چیست؟

قالب گیری دندان

در برخی از فرایندهای مختلف دندانپزشکی پزشک متخصص اقدام به قالب گیری دندان های شما می کند، در فرایند قالب گیری دندان نکات بسیار ریز و درشتی وجود دارد، که حتما باید رعایت شود. در غیر این صورت قالب گیری دندان به شیوه ای اصولی و استاندارد صورت نخواهد گرفت، قالب گیری دندان توسط متخصص دندانپزشکی صورت می گیرد و در نهایت یک کپی از شکل و ساختار دندان های شما ایجاد می شود، که در فرایندهای مختلف دندانپزشکی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. هدف از قالب گیری دندان بر اساس شرایط دهان و دندان بیمار می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی برای ساخت دندان های مصنوعی، ساخت محافظت دهانی، آنالیزهای مرتبط با با فک، ساخت روکش دندان، ساخت لمینت دندان، ساخت بریج دندانی و همچنین ساخت نایت گارد از قالب گیری دندان استفاده می شود، در فرایند قالب گیری دندان پزشک با دقت بیشتری این فرایند را دنبال می کند، تا هیچ گونه مشکل خاصی به وجود نیاید.

بررسی مراحل قالب گیری دندان

برخلاف تمامی باورهای اشتباه قالب گیری دندان نیازمند دقت و ظرافت بسیار زیادی است، چون در غیر این صورت قالب دندانی کارایی خاصی را نخواهد داشت، قالب دندانی باید یک کپی کاملا برابر اصل از دندان های واقعی فرد باشد، در فرایند قالب گیری بیمار باید نهایت همکاری را با پزشک متخصص داشته باشد، تا بهترین قالب دندانی را بتوان ایجاد کرد. قالب گیری دندان به دو روش سنتی و دیجیتال انجام می شود، اما اغلب پزشکان متخصص در این زمینه قالب گیری سنتی را بیشتر ترجیح می دهند، در اولین مرحله مواد قالب گیری دندان در داخل فک قرار داده می شود و فرد باید دندان های خود را روی این مواد قالب فشار دهد‌.در فرایند قالب گیری بیمار به هیچ عنوان نباید وضعیت دهانی خود را تغییر دهد، در مرحله بعدی پزشک قالب را از دهان خارج کرده و برای فرایندهای درمانی مختلف از آن استفاده می کند. قالب گیری دندان به روش دیجیتال به کمک دستگاه های مخصوص در این حوزه صورت می گیرد، که این دستگاه به کمک قرارگیری در قسمت دهان تصویربرداری کلی از دندان و دهان را انجام داده و طرح سه بعدی را از دندان های موجود در فک را در اختیار پزشک قرار می دهد. در هر دو روش در صورت همکاری بیمار نتایج یکسانی را می توان دریافت کرد.

آیا قالب گیری دندان درد دارد؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که قصد انجام این روش را دارند، درد ناشی از قالب گیری دندان می باشد. در این روش شما کوچک ترین میزان از درد را احساس نخواهید کرد، چون فقط به کمک مواد قالب گیری کپی گیری از دندان های شما صورت می گیرد. میزان دردی که شما در تمامی مراحل قالب گیری احساس می کنید، صفر است. چون پزشک به کمک خمیرهای مخصوص فقط طرح کلی دندان های شما را در یک جلسه به دست می آورد و همچنین قالب نهایی که از دندان های شما به دست می آید، به صورت یکپارچه می باشد.

در این روش همانند سایر شیوه های درمانی و زیبایی فرد بیمار هیچ گونه دردی را احساس نمی کند، چون پزشک حتی کوچک ترین دستکاری روی بافت دندان انجام نمی دهد. این روش در هر رنج سنی قابل اجرا می باشد و هیچ گونه محدودیتی از این بابت برای افراد وجود ندارد، این روش بدون درد و خونریزی در یک جلسه قابل اجرا است.

مزایای قالب گیری به روش سنتی

این روش به سبب ویژگی های بی شماری که دارد، بیشتر از هر زمانی مورد استفاده قرار می گیرد، قالب گیری به روش سنتی در مدت زمان کوتاهی انجام می شود. در این روش از قالب گیری امکان بروز هرگونه خطایی صفر است، بیمار در طی فرایند قالب گیری به روش سنتی درد خاصی را احساس نمی کند، این روش از قالب گیری دندان هیچ گونه خطایی نداشته و پزشک با اطمینان خاطر می تواند از قالب ایجاد شده در فرایند های درمانی مختلف استفاده کند. از یک قالب در بسیاری از فرایندهای درمانی دندانپزشکی می توان استفاده کرد، قالب گیری دندان به روش سنتی با هزینه کمتری قابل اجرا می باشد و اغلب پزشکان متخصص در حوزه دندانپزشکی که تجربه کافی در این زمینه دارند و به بهترین شکل ممکن قالب گیری دندان را انجام می دهد.

این روش برای تمامی افراد در شرایط جسمی مختلف قابل اجرا است و پس از فرایند قالب گیری برخلاف سایر روش های درمانی هیچ گونه محدودیتی از نظر غذایی برای فرد وجود ندارد.

قالب گیری دندان چقدر طول می کشد؟

انجام قالب گیری دندان
اگر شما به عنوان فردی که قصد قالب گیری دندان های خود را دارد، قصد دارید، از مدت زمان اجرای این روش مطلع شوید، باید خاطر نشان کرد، که مدت زمان قالب گیری دندان بیشتر به مهارت متخصص دندانپزشکی بستگی دارد، هر چه قدر پزشک دقت و مهارت بیشتری در این زمینه داشته باشد، می تواند تایم قالب گیری دندان را کاهش دهد. پزشکان متخصص در این زمینه به واسطه تجربه کاری بسیار بالایی که در این زمینه دارند، فرایند قالب گیری را در عرض چند دقیقه انجام می دهند و فرد بلافاصله پس از قالب گیری می تواند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد.

دومین نکته در تعیین مدت زمان قالب گیری دندان همکاری بیمار با پزشک می باشد، معمولا قالب گیری دندان افراد بزرگسال در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد، چون فرد همکاری کافی با پزشک دارد، در حالی که قالب گیری دندان در کودکان نیازمند دقت بسیار زیادی است و در نتیجه قالب گیری برای این رنج سنی نیازمند تخصیص مدت زمان بیشتری می باشد، تحت چنین شرایطی قالب گیری نهایی بدون نقص و کاملا مطابق با شرایط دندانی خواهد بود.

معرفی مواد قالب گیری در دندانپزشکی:

موادی که جهت قالب گیری دندان در دندانپزشکی به کار گرفته می شوند، بسیار متفاوت است، اما به طور کلی در دنیای دندانپزشکی از مواد خاصی برای ساخت قالب گیری دندان استفاده می شود. پلی سولفید نقش بسیار مهم و کلیدی در ساخت یک قالب دندانی دارد و این ماده میزان انعطاف مواد قالب گیری را افزایش می دهد، پلی اتر حالت خمیری شکلی دارد و از سفت و سخت شدن مواد قالب گیری دندان جلوگیری می کند، سیلیکون افزایشی به مقدار قابل توجهی در مواد خمیر قالب گیری وجود دارد، همچنین این ماده شیمیایی میزان بوی کمتری است و فرد حین قالب گیری به هیچ عنوان آزرده خاطر نخواهد شد.

سیلیکون غیر افزایشی میزان تراکم مواد قالب گیری دندان را افزایش می دهد، تحت چنین شرایطی قالب گیری با سهولت بیشتری انجام می شود. الاستومری در واقع یک ماده شیمیایی کاربردی در ساخت قالب گیری دندان به شمار می آید، که به صورت خود به خود سفت می شود و به همین جهت بیشتر در ساخت خمیر قالب دندانی به کار گرفته می شود.

هزینه قالب گیری دندان در سال جدید:

با یک بررسی کلی به راحتی به این نکته پی می برید، که هزینه قالب گیری دندان در سال جدید بسیار افزایش نیافته است و شما با کمترین میزان از هزینه نیز می توانید قالب گیری دندان های خود را انجام دهید. مهم ترین نکته در تعیین قیمت هدف نهایی درمانی شما از قالب گیری دندان می باشد، به طور کلی نرخ هزینه قالب گیری به روش سنتی و دیجیتال به هیچ عنوان گران قیمت نیست و بهره گیری از هر دو روش نیازمند پرداخت هزینه بسیار زیادی نیست. هزینه قالب گیری دندان در سال جدید با افزایش قیمت مواجه نشده است و شما به راحتی با کمترین هزینه می توانید قالب گیری دندان های خود را انجام دهید.

هزینه دندانپزشکی قالب گیری دندان کاملا اقتصادی تلقی می شود و توسط هر فردی قابل پرداخت است.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *