علت سوراخ شدن دندان چیست؟

علت سوراخ شدن دندان

یکی از دلایلی که بسیاری از بیماران به دندانپزشک مراجعه می کنند، سوراخ شدن دندان بر اثر پوسیدگی است. با این وجود شاید سوالات زیر برای شما پیش آمده باشد:

  • سوراخ شدن دندان چیست؟
  • چه عواملی باعث سوراخ شدن دندان می شوند؟
  • روش های درمان برای بیمارانی که دچار سوراخ شدن دندان شده اند چیست؟
  • چطور از دندان به صورت اصولی مراقبت کنیم؟

در این صورت لازم است که در این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم که می تواند برای شما مفید واقع شود.

سوراخ شدن دندان چیست؟

سوراخ شدن دندان (Cavity) به همان پوسیدگی دندان ها گفته می شود، در واقع عدم نگهداری مناسب از دندان ها باعث می شود که مینای دندان دچار پوسیدگی شده و زمانی که این ناحیه مقاومت خود را از دست بدهد، به مرور سوراخ شدن دندان اتفاق می افتد. سوراخ شدن دندان در مراحل اولیه باعث بروز درد شدیدی در ناحیه دندان و فک می شود. ممکن است در برخی از موارد حتی قطعات غذا درون دندان گیر افتاده و احساس بدی را برای بیمار ایجاد کند. همچنین در ادامه روند بیماری ممکن است عفونت روی دهد.

بروز عفونت در دندان باعث می شود که زندگی بیمار دچار اختلال شود. در برخی از موارد بروز عفونت های دردناک نه فقط عمل بلع، صحبت کردن و دندان که زندگی شخص بیمار را به خطر می اندازد چرا که ریسک ورود عفونت ایجاد شده به خون وجود دارد. پس بهتر است که بیمار حتما پیش از بروز ناراحتی های ثانویه به پزشک مراجعه کرده و نسبت به درمان دندان خود اقدامات لازم را انجام دهد. با این وجود چه عواملی باعث بروز سوراخ در دندان یا پوسیدگی شدید در ناحیه دندان می شود و اصولا کدام دندان ها ریسک بیشتری در خصوص بروز این اتفاق دارند؟ این سوالی است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

علت سوراخ شدن دندان

چه عواملی باعث سوراخ شدن دندان می شوند؟

سوراخ شدن دندان اتفاقی نیست که به یک باره اتفاق بیفتد. معمولا بروز چنین بیماری به عواملی بستگی دارد که مهم ترین آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. زمانی که شما از دندان برای خوردن غذا استفاده می کنید، قند موجود در غذا روی مینای دندان چسبیده و پس از مدتی اگر این قند با استفاده از مسواک یا نخ دندان پاک نشود، اسید ایجاد می کند. مینای دندان در مقابل اسید ایجاد شده مقاومت می کند ولی در نهایت از بین خواهد رفت و این، شروع بروز سوراخ شدن دندان است.

مینای دندان به عنوان مهم ترین لایه حفاظتی از دندان به شمار می رود و هر شخص باید به مراقبت از مینای دندان خود بپردازد. پس از بین رفتن مینای دندان، اسید ها و مواد قندی به مرور سایر قسمت های دندان را از بین برده و سوراخ ایجاد می کنند. این سوراخ به دلیل عدم امکان تمیز کردن و همچنین از بین رفتن قسمتی از مینای دندان به مرور گسترده شده و در نهایت احساس درد، ضعف و در نهایت عفونت می کند. از دیگر عواملی که باعث بروز سوراخ شدن دندان می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم دریافت فلوراید به اندازه کافی
  • عدم رعایت بهداشت دندان ها و مسواک زدن منظم
  • مصرف زیاد مواد قندی و اسیدی
  • رفلاکس معده نیز باعث پوسیدگی دندان ها می شود.

سوراخ شدن دندان معمولا در دندان های عقبی بیشتر روی می دهد و دلیل بروز این مسئله را می توان وجود شیارهای زیاد روی دندان های آسیاب دانست که عمل خرد کردن غذا را بهتر انجام می دهند. همچنین دسترسی به این دندان ها برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن سخت تر بوده و همین مسئله دندان های عقبی را مستعد بروز چنین مشکلی می کند. با این وجود اگر احساس درد و ناراحتی در این قسمت از فک خود دارید و احتمال می دهید که دندان شما سوراخ شده است، در ادامه شما را با فرآیند درمان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

روش های درمان برای بیمارانی که دچار سوراخ شدن دندان شده اند چیست؟

پیش از هر نکته باید در نظر داشته باشید که برای دندان سوراخ شده روش های درمانی متعددی وجود دارد که دندانپزشک بر اساس صلاحدید خود نسبت به ارائه خدمات اقدام می کند. در ابتدا معاینات اولیه توسط شخص دندانپزشک روی می دهد. در صورتی که دندانپزشک نیاز به تصویر روشن تری از وضعیت دندان های شما داشته باشد درخواست عکس برداری اشعه ایکس از دندان را می دهد.

بسته به میزان و نوع پوسیدگی دندانپزشک عصب کشی، درمان ریشه دندان و سایر روش های درمانی را تجویز خواهد کرد که در ادامه بیشتر در خصوص آن با شما صحبت می کنیم.

پر کردن دندان

در صورتی که میزان پوسیدگی دندان به حدی نباشد که آسیب جدی وارد کرده باشد، پر کردن دندان از سوی دندانپزشک اجرا می شود. در این روش درمانی ابتدا پوسیدگی ها با استفاده از تجهیزات مخصوص توسط دندانپزشک تراشیده شده و سپس با استفاده از مواد مخصوص نسبت به درمان اقدام می شود. این روش درمانی برای کسانی که در مراحل ابتدایی پی به پوسیدگی دندان خود برده اند بیشتر روی می دهد.

عصب کشی دندان و درمان ریشه

عصب کشی دندان یا اندو را می توان به عنوان یکی از رایج ترین شیوه های درمانی دانست که به خصوص برای کسانی مورد استفاده قرار می گیرد که دچار دندان سوراخ شده هستند. اندو شامل برداشتن تمامی بافت های عصبی، مویرگ های خونی و نواحی پوسیده از روی دندان می شود و پس از آن در صورت نیاز دندانپزشک باید نسبت به قرار دادن تاج دندان به صورت روکش مبادرت ورزد. در واقع روکش گذاشتن زمانی احساس می شود که پوسیدگی به قدری پیشرفت داشته باشد که دندانپزشک نتواند روند درمانی را با تاج فعلی ادامه دهد.

در صورتی که قبلا یک بار درمان عصب کشی ناموفق را تجربه کرده باشید و باز هم نیاز به عصب کشی باشد، این کار توسط دندانپزشک تحت روند درمانی عصب کشی مجدد انجام می شود. این شیوه حتی برای دندان هایی که روکش شده اند نیز قابلیت اجرا را داشته و درمان ناموفق اندو به معنای پایان عمر دندان نخواهد بود.

علت سوراخ شدن دندان

برای دندان هایی که بسیار پوسیده اند، درمان ریشه دندان استفاده می شود که در این روش دندانپزشک نسبت به عصب کشی و گذاشتن پست مبادرت می ورزد. در واقع در این روش درمانی ریشه دندان به صورت کامل خارج می شود و تمامی نواحی پوسیده به همراه عصب ها تخلیه می شوند و تنها محل نصب پست باقی می ماند. در صورتی که لثه فضای کافی برای نصب روکش را نداشته باشد، ممکن است دندانپزشک جراحی لثه را نیز تجویز کند که در این روش مقداری لثه بالا کشیده می شود تا فضای کافی برای نصب تاج دندان وجود داشته باشد.

چطور از دندان به صورت اصولی مراقبت کنیم؟

اگر به دنبال بهترین روش درمان سوراخ شدن دندان هستید و هنوز خودتان به این مشکل گرفتار نشده اید در ابتدا توصیه می شود که پیشگیری کنید! چطور؟ در ادامه همراه شما هستیم تا روش های اصولی مراقبت از دندان را برای شما شرح دهیم که یقینا می تواند برای جلوگیری از سوراخ شدن دندان برای شما مفید واقع شود.

مواد قندی را کمتر مصرف کنید: مهم ترین علت بروز درد، سوراخ شدن و پوسیدگی دندان مصرف بسیار زیاد مواد قندی است. علاوه بر دندان، مواد قندی باعث بروز دیابت، چاقی و سایر بیماری های سلامت شده و حتی روان انسان را افسرده می کند! پس بهتر است در اولین گام رژیم غذایی خود را اصولی پیش ببرید تا کمتر نیاز به مراجعه به پزشک و دندانپزشک احساس شود.

سیگار نکشید: یکی از مهم ترین عوامل زرد شدن و پوسیدگی دندان ها را می توان کشیدن سیگار دانست. در واقع سیگار می تواند دمای مرطوب دهان شما را به شدت افزایش دهد و با وجود مواد سمی که در دود آن وجود دارد محیط را مناسب برای رشد قارچ و باکتری می کند. همین امر باعث می شود که شرایط برای سوراخ شدن دندان شما مهیا شود. پس بهتر است در گام اول از کشیدن سیگار خودداری کنید.

روزانه دو مرتبه مسواک و نخ دندان مصرف کنید: مصرف نخ دندان و مسواک زدن روزانه دو مرتبه در طول روز باعث می شود که پلاکت ها و تمامی مواد اسیدی و مضر از روی مینای دندان شما پاک شده و طول عمر دندان های شما را چندین برابر افزایش خواهد داد. همچنین آموزش به درستی مسواک زدن به شما کمک می کند تا دندان های تمیز تر و دهانی خوشبو تر داشته باشید.
فلوراید مصرف کنید : همانطور که در بخش های ابتدایی بیان شد، از بین رفتن مینای دندان اولین گام برای بروز دندان درد و سوراخ شدن آن است. پس بهتر است بر اساس نوع دندان و تجویز پزشک نسبت به استفاده از فلوراید مبادرت ورزید.

سالیانه دو بار دندان ها را معاینه کنید: معاینه دندان هزینه های به شدت کمتری نسبت به درمان دندان دارد و با درد همراه نیست. اصولا هر شخص در طول سال دو بار برای معاینه باید به دندانپزشک خود مراجعه کرده و در صورت تشخیص نسبت به تهیه عکس های رادیوگرافی اقدام کند. این کار می تواند در درمان زود هنگام پوسیدگی دندان بسیار مفید واقع شود.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وبسایت نوشته شده است.

دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *