سرطان دهان و دندان چیست؟

سرطان دهان و دندان چیست؟

یکی از انواع سرطان های خطرناک و کشنده که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، سرطان دهان و دندان است. این نوع سرطان کمتر شناخته شده و به همین دلیل، عوامل بروز آن نیز نادیده گرفته می شوند. سرطان دهان و دندان، بافت های داخلی دهان را درگیر می کند. این بافت ها شامل لثه، زبان، لب ها، پایه دهان و سایر مناطق دهان می شوند. سرطان دهان می تواند در هر قسمتی از دهان ایجاد شود و به بافت های اطراف آن، مانند فک و لوزالمعده گسترش یابد.

با بروز این نوع سرطان، دندان ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و دچار آسیب می شوند. عوامل مختلفی باعث به ایجاد سرطان دهان می شوند. مصرف تنباکو از جمله عوامل اصلی است که با افزایش خطر سرطان دهان مرتبط است. استفاده از سیگار، قلیان و سایر انواع دخانیات نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند.

سرطان دهان و دندان چه افرادی را درگیر می کند؟

سرطان دهان و دندان به عنوان ششمین نوع از سرطان های شایع در جهان به حساب می آید؛ اما با این وجود چندان به آن پرداخته نمی شود. در گذشته، افراد مسن بیشتر با خطر بروز این بیماری مواجه بودند؛ اما مطالعات جدید نشان داده اند که افراد جوان و کم سن نیز احتمال ابتلا به آن را دارند یکی از عوامل اصلی بروز سرطان دهان، عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

HPV نوعی ویروس است که بیشتر به صورت جنسی منتقل میشود و می تواند باعث بروز سرطان دهان شود؛ به خصوص در افراد جوانی که رابطه های جنسی متعدد دارند. این نوع سرطان به طور معمول در مناطقی از دهان مانند پشت دهان، زبان، لثه و اطراف دندان ها شکل می گیرد.

همچنین در خصوص جراحی ریشه دندان مطالعه بفرمایید.

انواع مختلف سرطان دهان و دندان

عوامل ایجاد کننده سرطان دهان و دندان

تنباکو و مصرف الکل به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان دهان شناخته می شوند. تنباکو حاوی مواد شیمیایی است که می تواند به DNA سلول ها آسیب برساند و موجب تغییراتی در آن ها شود که در نهایت منجر به سرطان می شود. سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران و پیپ می توانند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهند. مصرف الکل نیز از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان دهان و دندان است. مصرف زیاد الکل می تواند باعث تحریک بافت های دهان شود و به طور مستقیم سلول های بافت پوششی دهان را تحت تاثیر قرار دهد که این امر منجر به تغییرات سلولی و سرطان می شود.

همچنین، مصرف همزمان تنباکو و الکل میتواند خطر ابتلا را بیشتر افزایش دهد. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب، قرار گرفتن زیاد در معرض نور مستقیم آفتاب و همچنین عفونت ویروس پاپیلومای انسانی نیز می توانند از عوامل ایجاد کننده این بیماری باشند.

انواع مختلف سرطان دهان و دندان

سرطان دهان و دندان شامل سرطان هایی است که در دهان، لثه، زبان، بافت های نرم پیرامونی و سایر بخش های مربوط به دهان و دندان ایجاد می شوند.

سرطان سلول های سنگفرشی یا کارسینوم

این نوع سرطان شایع ترین نوع سرطان دهان است. سلول های سنگفرشی در دهان و لثه وجود دارند و زمانی که این سلول ها در یک فرآیند بی وقفه، رشد و تقسیم سلولی انجام دهند، باعث بروز سرطان سلول های سنگفرشی می شوند. این نوع سرطان می تواند در هر بخشی از دهان به وجود آید؛ اما بیشتر در لثه و بخش های دیگری از دهان مشاهده می شود.

سرطان سلول های بزاقی یا آدنوکارسینوم

بروز این نوع سرطان از قسمت های مختلف غذذ داخلی بوده و از آن ها گسترش پیدا می کند. غدد بزاقی در دهان و در نزدیکی گوش وجود دارند و مواد بزاقی را ترشح می کنند. در این ناحیه به دلیل تغییرات در سلول های غدد بزاقی و رشد آن ها، احتمال بروز سرطان وجود دارد که به مرور زمان به مناطق دیگری از دهان و گردن گسترش می یابد.

سرطان لوکوپلاکی دهان

لوکوپلاکی یک بیماری پیش سرطانی است که ممکن است در دهان و زبان شکل بگیرد. این بیماری به صورت یک ضایعه سفید رنگ روی بافت داخل دهان ظاهر می شود و به طور عادی قابل شستشو نیست. این نوع سرطان در صورت تشخیص زودهنگام، قابل مهار و درمان است.

سرطان ملانوم دهان

سرطان ملانوم نادرترین نوع سرطان دهان است و از رشد سلول های ملانوسیت (سلول های تولید کننده رنگدانه) در دهان و زبان شکل می گیرد. این نوع سرطان ممکن است توده های تیره ای را ایجاد کند که با خونریزی همراه می شوند.

بیش تر متخصص درمان ریشه را بشناسید.

علائم بروز سرطان دهان و دندان

علائم بروز سرطان دهان و دندان

سرطان دهان و دندان با علائم و نشانه های مختلفی همراه است. برخی از علائم معمول سرطان دهان و دندان عبارتند از:

  • زخم های متعدد در قسمت های مختلف دهان
  • ایجاد التهاب و تورم در بخش های داخلی دهان
  • خونریزی
  • درد در قسمت های مختلف دهان و دندان
  • مشکل در حرکت دادن زبان برای صحبت کردن یا غذا خوردن

علاوه بر این ها، بروز لکه های سفید، قرمز یا دیگر تغییرات رنگی در دهان و دندان نیز می تواند از علائم سرطان دهان و دندان باشد. این تغییرات رنگ ممکن است به تدریج بزرگ شوند و بهبود نیابند. همچنین، سرطان دهان و دندان ممکن است باعث بی حسی بی دلیل در بافت های دهان، کاهش وزن زیاد، گوش درد، تغییر در صدا و کاهش انرژی نیز شود.

پیشگیری و درمان سرطان دهان و دندان

مهمترین نکته برای پیشگیری از سرطان دهان و دندان، تغییر سبک زندگی و ترک کردن برخی عادت های مضر است. برخی از مواردی که باعث پیشگیری از بروز سرطان دهان و دندان می شوند، شامل موارد زیر خواهند بود:

  • بهداشت دهان و دندان
  • عدم مصرف سیگار و محصولات تنباکو
  • محدود کردن مصرف الکل
  • تغذیه سالم

در صورت تشخیص سرطان دهان و دندان، درمان و مدیریت آن به نوع و مرحله بیماری بستگی دارد. درمان های مناسب برای این نوع سرطان شامل جراحی، رادیوتراپی (درمان با استفاده از پرتوهای با انرژی بالا)، شیمی درمانی (استفاده از داروها برای نابود کردن سلول های سرطانی) و درمان های هدفمند دیگر است. استفاده از رژیم های غذایی حاوی ویتامین های A، E و C می توانند خطر بروز سرطان دهان را کاهش دهند. همچنین مصرف روغن ماهی و همچنین روغن زیتون به عنوان روغن هایی مناسب برای پیشگیری از سرطان دهان و دندان توصیه می شوند.

این مطلب توسط تیم نویسندگان وب سایت نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
دیدگاه های درج شده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *